Citat:
Ursprungligen postat av
aboutblanci
Folk från Brigada (Malmö) hade tydligen fått besök av polisen och avstängningar för "Misstanke om maskering" under matchen från Mjällby. Ungefär 10 avstängningar hade utfärdats när polisen besökt medlemmar på deras arbete eller hem under dagen.
Detta står på deras instagram. Haha har polisen inget bättre för sig. Inte ens misstänkta för pyro vad jag förstår det som utan bara för maskering.
Har detta hänt några andra grupperingar i Sverige?
Mitt första tillträdesförbud gick till på ungefär samma vis, med den skillnaden att jag inte var misstänkt för någonting över huvud taget. Snuten bara dök upp på mitt jobb och så var jag avstängd. Jag hade nyligen blivit friad för ett antal grejer i rätten, så de surnade till. Tillträdesförbud var väl vad de kunde ordna fram i all hast antar jag.
Jag överklagade givetvis tillträdesförbudet till tingsrätten, men även om de bekräftade att jag inte hade gjort något fel så här långt så ansåg de att det fanns en risk att jag kunde göra saker i framtiden. Mycket grundade sig då på att Helsingborgs dåvarande supporterpolis Gunnar Wirsén målade upp en massa historier om saker som jag hade gjort, men som ingen kunde bevisa. Bara hans ord var tillräckligt för tingsrätten, åtminstone när det gällde ett tillträdesförbud. Känslan är att domstolar tar mycket lätt på sådana grejer, som kan vara livsviktiga för de som drabbas.