2021-10-21, 17:45
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Folk från Brigada (Malmö) hade tydligen fått besök av polisen och avstängningar för "Misstanke om maskering" under matchen från Mjällby. Ungefär 10 avstängningar hade utfärdats när polisen besökt medlemmar på deras arbete eller hem under dagen.

Detta står på deras instagram. Haha har polisen inget bättre för sig. Inte ens misstänkta för pyro vad jag förstår det som utan bara för maskering.

Har detta hänt några andra grupperingar i Sverige?
Mitt första tillträdesförbud gick till på ungefär samma vis, med den skillnaden att jag inte var misstänkt för någonting över huvud taget. Snuten bara dök upp på mitt jobb och så var jag avstängd. Jag hade nyligen blivit friad för ett antal grejer i rätten, så de surnade till. Tillträdesförbud var väl vad de kunde ordna fram i all hast antar jag.

Jag överklagade givetvis tillträdesförbudet till tingsrätten, men även om de bekräftade att jag inte hade gjort något fel så här långt så ansåg de att det fanns en risk att jag kunde göra saker i framtiden. Mycket grundade sig då på att Helsingborgs dåvarande supporterpolis Gunnar Wirsén målade upp en massa historier om saker som jag hade gjort, men som ingen kunde bevisa. Bara hans ord var tillräckligt för tingsrätten, åtminstone när det gällde ett tillträdesförbud. Känslan är att domstolar tar mycket lätt på sådana grejer, som kan vara livsviktiga för de som drabbas.
Senast redigerad av Needs.more.brandy 2021-10-21 kl. 17:47.
Citera
2021-10-21, 17:57
Medlem
lemmy124s avatar
Att Bajen skulle ha mer tvestjärtar än AIK förhåller jag mig tveksam till.
Nu känner jag såklart inte jag alla som håller på AIK. Men dom jag känner följer Skellefteå i elitserien. Inte på ett lika fanatiskt sett som dom håller på gnaget. Ifall AIK blir bättre i ishockey så lär det bli gnaget för hela slanten antagligen.

Liknande finns i Hammarby. Bajens tvestjärtar är mest Södertäljegrabbar som följer SSK.
Finns även folk med släkt i Norrland som förut följde Björklöven men nuförtiden Modo.
Har aldrig stött på en Hammarbyare som håller på Leksand, dock förnekar jag inte deras existens.
På 70-talet var det en stor rivalitet mellan Brynäs och Leksand. Vilket gjorde att klubbarna fick följen över hela landet. Därifrån Leksands dalainvasion har sitt ursprung. Då klubben kunde ha ett större antal supportar än Djurgården/AIK på Hovet.
Citera
2021-10-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Mitt första tillträdesförbud gick till på ungefär samma vis, med den skillnaden att jag inte var misstänkt för någonting över huvud taget. Snuten bara dök upp på mitt jobb och så var jag avstängd. Jag hade nyligen blivit friad för ett antal grejer i rätten, så de surnade till. Tillträdesförbud var väl vad de kunde ordna fram i all hast antar jag.

Jag överklagade givetvis tillträdesförbudet till tingsrätten, men även om de bekräftade att jag inte hade gjort något fel så här långt så ansåg de att det fanns en risk att jag kunde göra saker i framtiden. Mycket grundade sig då på att Helsingborgs dåvarande supporterpolis Gunnar Wirsén målade upp en massa historier om saker som jag hade gjort, men som ingen kunde bevisa. Bara hans ord var tillräckligt för tingsrätten.

Sinnesjukt att polisen bara kan klampa in på ens jobb för en i stort sett ickehändelse. Vad ska annan personal tänka om den personen egentligen. Hela denna stora debatt som handlar om villkorstrappan och supportrar är så jävla löjlig. En sån ickefråga som blåst upp som ett av de största nyhetsämnena idag. Skrattretande att polisen väljer att skapa krig för något som är långt ifrån ett samhällsproblem. Polisen som gör detta borde inse hur löjligt detta är och skämmas inombords haha.
Citera
2021-10-21, 21:01
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Sinnesjukt att polisen bara kan klampa in på ens jobb för en i stort sett ickehändelse. Vad ska annan personal tänka om den personen egentligen. Hela denna stora debatt som handlar om villkorstrappan och supportrar är så jävla löjlig. En sån ickefråga som blåst upp som ett av de största nyhetsämnena idag. Skrattretande att polisen väljer att skapa krig för något som är långt ifrån ett samhällsproblem. Polisen som gör detta borde inse hur löjligt detta är och skämmas inombords haha.
Polisen i fråga borde ta sin pistol, trycka den inåt sitt eget skallben genom munnen och trycka av. Det är så jag ser på det.

Det är också så som jag ser på Brigadas medlemmar, men det är en annan fråga.
Citera
2021-10-21, 22:42
Medlem
Ah juste du är hbgare. Kan faktiskt säga att jag saknar er lite, ni har bra psykfall per capita. Vad hette han psykot som slickade en mattkniv på en bild som också stampade in huvudet på en julgran? Feta tider när det regna gatsten från olika gränder påväg från Olympia till knutan, som lätt kunde spräcka skallen på 15-åringar tjejer som gick där. Nu är man allt för gammal för att orka vara med i rusningar med mera,har barn varann vecka så man inte orkar riskera något. Men gick den gemensamma marschen till knutan efter matchen sist där fick ni löpa gatlopp efter polisen tappade kontrollen var rätt rolig att se.

Synd ni sabba er scen genom dödsfallet på djurgårdaren. Men visar ju bara vilka psykfall ni är. När man var ung var våra matcher det som man såg fram mest mot, nu är det inte mer känsla än inför Norrköping tyvärr. Era nya "Ultras" verkar vara lätt förståndshandikappade tagna från närmsta sis hem, då måste jag säga att tHIFo var bättre med tjockisen i fronten. Haha ja ni var verkligen roliga, att läsa bakgatan forumet inför ett derby var ett måste.
Senast redigerad av aboutblanci 2021-10-21 kl. 22:48.
Citera
2021-10-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Polisen i fråga borde ta sin pistol, trycka den inåt sitt eget skallben genom munnen och trycka av. Det är så jag ser på det.

Det är också så som jag ser på Brigadas medlemmar, men det är en annan fråga.

Har ni några organiserade grabbar nuförtiden? Gillade faktiskt er syn på att köra mer oldschool och casual stilen, det saknas för mycket nuförtiden. Innan kunde man inte ha på sig en Stone Island tröja utan att inom 5 minuter fick man frågan vem man körde för.
Citera
2021-10-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Fast det är väl extremt få icke-troll som påstår det?
Tesen som är vedertagen är väl snarare att det är en kombination mellan att era "inhemska" marginalare inte är lika beroende av medgång som våra andra, att folk drar folk, samt att ni varit det mest tilltalande alternativet (bland annat pga avsaknad av hockey) för inflyttade människor som är intresserade av sport och just denna sista punkt är det som gjort att rivaler valt att fokusera på att håna era inflyttade nya supportrar eftersom det är ett mer bekvämt sätt att hantera det än att gråta över spilld mjölk.

Ja, ni förlorar lite av er själ. Men jag skulle säga att det är 80% positivt, 20% negativt att ha den tillväxt ni haft. Självklart är jag avundsjuk på era lantisar. Dom kommer få barn någon dag och dom ungarna kommer födas som Stockholmare och automatiskt vara bajare. Ska vi då fortsätta och ba "men era farföräldrar var ju uppenbart smålännngar så ni är inte äkta." ?
Hade du några bevis för att det är inflyttade lantisar? Är kul med djurgårdare, de bara vräker ur sig massa skit och kan aldrig belägga något
Citera
2021-10-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att Bajen har mer lantisar på sina matcher än DIF

1: Inget hockeylag längre så väldigt neotralt att hålla på om man gillar hockey och fotboll.
2: Lantsortare gillar inte överklassare utan ser sig mer som ”arbetarklassen”. Ja ni förstår poängen.
3: Lantisar ÄLSKAR söder. Spica det med en häftig marsch varje år med ett rykte om att ha bäst fans i Norden så är de redan sålda.

Att du träffat en Djurgårdare i Skara förändrar inget.
Och ingenting av det du presenterade är någon form av faktabaserade bevis. Som vanligt med dif, extrem cope från er sida
Citera
2021-10-22, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Och ingenting av det du presenterade är någon form av faktabaserade bevis. Som vanligt med dif, extrem cope från er sida

Som jag redan skrivit några inlägg efter det du citerade. Allt behöver inte vara faktabaserat för att dra logiska slutsatser. Vill du ha fakta kan du titta på undersökningarna som visas i tråden där mest folk utanför Stockholm håller på Bajen.
Citera
2021-10-22, 04:13
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Har ni några organiserade grabbar nuförtiden? Gillade faktiskt er syn på att köra mer oldschool och casual stilen, det saknas för mycket nuförtiden. Innan kunde man inte ha på sig en Stone Island tröja utan att inom 5 minuter fick man frågan vem man körde för.

"vem kör du för?"

https://d330gmu8jafas0.cloudfront.net/manufacturer/promo/BrandpageBanner-links-1627311753.jpg
Citera
2021-10-22, 07:22
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Som jag redan skrivit några inlägg efter det du citerade. Allt behöver inte vara faktabaserat för att dra logiska slutsatser. Vill du ha fakta kan du titta på undersökningarna som visas i tråden där mest folk utanför Stockholm håller på Bajen.
Folk i gemen tilltalas mer av det folkliga än för utomstående det snobbiga finare litet bättre. Inget konstigt alls.

Ett problem är väl att er kultur tycks fostra supportrar som hellre ser matchen på tv. För om ni blir 12k mot Kalmar jämfört med 19k mot Ellos är det ju inte 7k bönder utan säkerligen 90% stockholmare som inte vill gå igen. Det är oroväckande - varför är er publik så konjunktur-svaga? Ni är ju uppenbarligen i en riktigt bra period historiskt för er.
Citera
2021-10-22, 08:47
Medlem
Citat:
Och vad har du för bevis att de är det "nya folket" som går på matcherna? Undersökningen hade ingenting att göra med om mam gick på match eller inte, den biten fyllde du i med ditt önsketänkande. Ska man dra en rimlig slutsats så får det finnas en faktabaserad logik bakom, och det har ingen djurgårdare på över 6 år lyckats med att presentera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in