Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-21, 14:56
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Klassiskt beteende. Vi ser det hela tiden fråm Merapi och andra feministsoldater här. Först antingen attackera eller svara på specifika. När bli piskad i detaljer och argument gå upp i abstraktionsnivå, dra någon wikipediaharang och sist kasta in lite okvädesord.

Varje_jäkla_gång.

Klart som fan män har en striktare klädkod. Gäller i så gott som hela världen. Idiot.

Nej, du också? Vill du/ni berätta vad i helvete ni pratar om när ni tjatar om att det är jobbigt att vara man pga klädkoden?
Citera
2021-10-21, 15:08
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinnor som grupp tjänar och äger mindre pengar än vad män gör.
Varför?
Jo svaret på detta är att män gör mer lönearbete och kvinnor mer icke ersatt arbete.
samt, trad. kvinnliga yrken är mindre ersatta än dito manliga.
Varför är vissa arbeten ersatta med lön, medan andra inte är det, och varför ska detta icke lönesatta arbete just utföras av kvinnor eller anses vara mindre värt?
Vidare är svaret att kvinnor diskrimineras direkt via lönecheckerna, dvs får mindre lön även när arbetet, meriterna, utbildningen etc etc är samma.
Vad är allt detta säkra tecken på tror du?

Du kanske snart BORDE ta in fakta istället för att sitta och första inbilla dig själv och andra att detta inte existerar.
För det ENDSA rejält tröttsamma i detta är din sorts ovilja, oförmåga och direkt ljugande.
Saken är att jag hela tiden sagt att jag inte vet, jag är sas en agnostiker i den bemärkelsen att jag låter andra förklaringsmodeller vara öppna. Vad gäller det ekonomiska tendenserna gruppen män å kvinnor emellan finns det andra förklaringar till varför det statistiskt sett ut som det gör, utan att ”patriarkala strukturer” är nödvändiga. Det är faktiska i den bemärkelsen att det visar sig som siffror, men förklaringarna till dessa siffror är inte i något avseende enhetliga. Jag tycker det är intressant. Således är inte feminism
falsifierad, den förfaller som, om man skall använda sig av ockams razor, finnas enklare teorier som förklarar fenomenen. Men som sagt, jag utger mig inte för att veta. Det gör dock du, och det är det som är just tröttsamt med radikala eldsjälar som ni. Ni är så övertygade om eran bild av världen. Nåväl, de sista adjektiven du tillskrev mig kan därtill slängas tillbaka; förutom ljugande då, men var och när har jag ljugit? Allt väl Merapi, ta en andetag, det är en vacker höstdag idag.
Citera
2021-10-21, 15:13
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Nu svarade du inte på en enda fråga.

Var de så svåra?
Eller har du bara dragits med i ett könskrig UTAN att veta varför?
Vad kallar man såna?

Apparatchik?
Nyttig idiot?

Du ställde en fråga, vad jag "kämpade för". Du fick ett svar som du uppenbarligen har svårt att hantera. Sorry men du kanske ska grunna lite mer på det.
Citera
2021-10-21, 15:17
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Men vilket pladder. Om man påstår att ojämlikhet i en grupp är till alla gruppdeltagares nackdel, så bör man kunna ha åtminstone några belägg som pekar åt det hållet. Att det skulle vara självklart har jag svårt att se.
Däremot är det en modern pk-floskel som människor ofta slänger sig med, och det är väl därför du tycker att det är okontroversiellt.

Människor är inte självständiga öar, alla är del av något sammanhang, partner- och familjekonstellationer etc., inte sällan sociala konstellationer som utgörs just av individer ur båda grupper. Om varje, eller nästan varje, sådan konstellation har en eller flera medlemmar som är systematiskt missgynnad, anses mindre respekterad, inte tillåts nå sin fulla potential, då verkar det ganska orimligt att tänka sig att konstellationerna i ett ojämlikt samhälle skulle prestera socialt bättre, kvalitativt sett, än ett jämlikt. Och det verkar inte troligt att det är så enkelt att det är hälften glada, hälften inte glada. Även de som inte direkt hör till den missgynnade gruppen drabbas av sekundära effekter av ojämlikheten när medlemmar ur deras partner- eller familjekonstellationer, (mamma, syster, fru etc) blir systematiskt missgynnade.

(Märk väl att jag inte pratar om könsroller, traditionella vs moderna, utan om ojämlikhet. Det är två olika diskussioner.)
Senast redigerad av anomalign 2021-10-21 kl. 15:25.
Citera
2021-10-21, 15:19
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Du kan inte använda historiska oförrätter som motivation eller ursäkt att föra krig mot såna som aldrig gjort sig skyldiga till dem, för såna som aldrig drabbats av dem.

Sånt kallas reparationer och det är omöjligt att veta vem som ska ha vad av vem i den ekvationen.
Är jag förfördelad gentemot dig och på vilket sätt?
Och på vilket sätt har du missgynnats av min existens?

Hur mycket ska du rättmätigt ha av mig?
Du har fortfarande aldrig sagt vad du menar är "jämställdhet".

Jag anser att vi var jämställda redan på sjuttiotalet.
Enligt lag, faktiskt.

Du personligen är inte skyldig mig någonting men jag tycker det är viktigt att jämställdhet fortsätter vara en aktuell fråga och att vi aldrig tar det för givet.

Jag sa redan i mitt första inlägg i denna tråden att jag kallar mig för feminist för att jag tror på jämställdhet mellan könen. Det vill säga att man ska värderas lika oberoende av ens kön. Det är sant att vi har kommit väldigt långt med detta i Sverige på ett institutionellt plan men det finns många samhällsattityder och dylikt kvar som förhindrar många att leva det liv de vill leva. Därför behöver diskussionen och arbetet för jämställdhet fortsätta.

Vem är det jag för krig emot menar du?

På vilket sätt då?
Citera
2021-10-21, 15:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Då kan du visa mig den feminist som tar upp de striktare klädkoderna för män
Du kan även visa mig en straight cis man över 30 med utstickande stil, bonus om han bär smink, som accepteras i den feministiska gemenskapen
Ni manliga feminister ser alla likadana ut, säckig anonym stil, mycket brunt och grönt, mycket enfärgat, snaggat okammat hår eller Zlatan-tofs och det är knappast en slump eftersom det är kravet de kvinnliga feministerna har på er feministmän som inte är HBTQ
Jag är inte tonåring, jag har gett feminister en ärlig chans i drygt tio år innan jag bestämde mig, trodde du att din kommentar skulle kåta upp en kvinnlig feminist för du satte en "toxic male" på plats eller? Så jävla patetiskt
Hade du inte varit fullt upptagen med att vara kvinnor till lags så hade du sett detaljerna och de feta elefanterna i rummet

Du är väldigt centrerad på det kosmetiska. Hur saker ser ut, hur folk klär sig osv.. Jag vet fortfarande inte var det här om "striktare klädkoder" kommer ifrån, eller vad som egentligen åsyftas, och ditt aggressiva svammel gör mig inte klokare.
Citera
2021-10-21, 15:31
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
För att du inte kommer med något ordentligt exempel, jag syftar på en straight cis man med smink som syns, ni använder att täcka finnar som damage control

Var någonstans har jag snackat om att täcka finnar? Sorry om du blivit mobbad för din kläd/sminkstil. Det borde såklart inte skett, men det enda du har producerat som bevis för att detta är feminister fel är en skärmdump från någon hemsida jag inte kände igen. Eftersom jag själv aldrig stött på denna attityd bland "likasinnade" tvivlar jag på att den är särskilt utbredd bland oss och att din ilska är felriktad.

Citat:
Det är inte min uppgift, det är Röfven och du som utger sig för att vara feminister och påstår att ni kämpar för könsneutral rättvisa, ändå har ingen förändring skett för männen med er vid makten
Bara att konstatera att vi har ett feministiskt samhälle, feminismen propageras i public service och indoktrineras i skolan, därför vet vi nu vad feminismen egentligen står för
Naturligtvis kan man inte göra något åt saken då ingen vill ha 100% könsneutral rättvisa, vi har ju sådanna som du som fjäskar för kvinnor, men det betyder inte att du vill ha 100% könsneutral rättvisa åt båda hållen
Man hade dock kunnat kämpa politiskt som det har kämpats för rätten att bära slöja på arbetsplatsen och ge böter vid krav på att ta av slöjan, men detta är det ingen som vill, som sagt, då det från början handlade om fjäska för specifikt Islam och visa att man är en god antirasist snarare än individualism och respekt för personlig stil

Jo jag vill ha könsneutral rättvisa på båda hållen. Jag tror tyvärr dock att det kommer ta väldigt lång tid då det inte bara handlar om juridik utan även om samhällsattityder. Precis som du nämner så anser jag inte att någons religiösa tro rättfärdigar förtryck.

Citat:
Din artikel tar inte upp de striktare klädkoderna för män, det är bara ännu en artikel som målar ut kvinnor som offer

Jag åsyftar klädkoderna som inte tillåter en straight cisman att sminka sig på arbetsplatsen, detta menar ni feminister inte är ett exempel på könsorättvisa, inte heller hur det ej accepteras socialt, samtidigt så ser ni minsta lilla kritik mot en kvinnas utstickande stil som exempel på sexism

Artikeln handlar om smink. Jag vet inte hur du knyter an det till klädkoder så kan du vara god att utveckla. Kan du ge mig ett konkret exempel på när någon blivit sparkad på grund av hur de har sminkat sig? Spannet är rätt så brett, om du menar att man bör få sminka sig/klä sig som en dödsmetall growler när man jobbar på ett fik där mest pensionärer fikar kan jag förstå din arbetsgivares hesitans. Men det har ingenting med jämställdhet mellan könen att göra då en kvinna hade nog fått höra samma kritik.
Citera
2021-10-21, 15:50
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Du ställde en fråga, vad jag "kämpade för". Du fick ett svar som du uppenbarligen har svårt att hantera. Sorry men du kanske ska grunna lite mer på det.
Grunna påvad?
Jag tittar tillbaka och ser inga svar på frågorna.
Citera
2021-10-21, 15:55
Medlem
Självklart är jag feminist.
"We've got all this"
Citera
2021-10-21, 16:00
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Du personligen är inte skyldig mig någonting men jag tycker det är viktigt att jämställdhet fortsätter vara en aktuell fråga och att vi aldrig tar det för givet.

Jag sa redan i mitt första inlägg i denna tråden att jag kallar mig för feminist för att jag tror på jämställdhet mellan könen. Det vill säga att man ska värderas lika oberoende av ens kön. Det är sant att vi har kommit väldigt långt med detta i Sverige på ett institutionellt plan men det finns många samhällsattityder och dylikt kvar som förhindrar många att leva det liv de vill leva. Därför behöver diskussionen och arbetet för jämställdhet fortsätta.

Vem är det jag för krig emot menar du?

På vilket sätt då?
Du för ett krig mot alla läsares intelligens här.
Du svarar inte på frågan, utan surrar runt som ett nattligt flygfä runt en tänd lampa.
Du svarar inte på vad du menar med jämställdhet. Bara att du vill att det ska vara jämställdhet mellan könen.
När jag säger att vi haft det redan på 70-talet, kör du en struts, fast det står inskrivet i svensk lag.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jamstalldhetslag-1991433_sfs-1991-433

Värderas lika?
Det är väl upp till var och en hur man värderar vem och varför?
Vem ska bestämma det åt dig menar du?
Jag vet hur svenska kvinnor värderar män och jag vet hur svenska män värderar kvinnor och att bara den ena är "försvarbar" och den andra är "försumbar".

Du kan aldrig gissa vem som är vem.

Det finns ingen institution över Sveriges regering och gällande lagstiftning, så gå in på den länk jag bifogade igen och se själv.

Där slutar ditt argument.
När du inser att du är ute och cyklar, kan jag berätta för dig vilka rättigheter och möjligheter män saknar i Sverige just nu.

Även enligt lag, institutionellt, rättsligt, systematiskt och offentligt.
Här driver lynchmobbar män i döden utan att folk ens rycker på axlarna åt det och kör vidare som om inget hänt.

Visst, de har krismöte nu på SVT om Cissi Wallins och Maria Svelands för våra pengar inköpta program, men jag tvivlar att SVT lyssnar på den verkliga orsaken.
Citera
2021-10-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du är väldigt centrerad på det kosmetiska. Hur saker ser ut, hur folk klär sig osv.. Jag vet fortfarande inte var det här om "striktare klädkoder" kommer ifrån, eller vad som egentligen åsyftas, och ditt aggressiva svammel gör mig inte klokare.
Då är du ju inte för jämlikhet eftersom du inte ser kvinnor som bryr sig om utseendet som ytliga
Du kan relevatisera hur mycket du vill att det är att hänga upp sig på detaljer, du är inte för jämlikhet, dessutom så hänger ju feministerna själva upp sig på minsta lilla detalj när det drabbar kvinnor på individnivå, oavsett hur få individfallen är
Så varför tjafsade du? Du bevisade ju bara att jag har rätt, du vill inte ha hundraprocentlig jämlikhet och har överseende med beteenden för kvinnor som du ej har för män
Du är en simpel fjäskapa ute efter kvinnors uppmärksamhet och hade inte "brytt dig" om jämlikhet om det inte varit för kvinnor, du hade lika gärna kunnat vara tradionalist och kristen, om det var det som du inbillar dig imponerar en stor gruppering kvinnor
Citera
2021-10-21, 16:11
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Du för ett krig mot alla läsares intelligens här.
Du svarar inte på frågan, utan surrar runt som ett nattligt flygfä runt en tänd lampa.
Du svarar inte på vad du menar med jämställdhet. Bara att du vill att det ska vara jämställdhet mellan könen.
När jag säger att vi haft det redan på 70-talet, kör du en struts, fast det står inskrivet i svensk lag.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jamstalldhetslag-1991433_sfs-1991-433

Värderas lika?
Det är väl upp till var och en hur man värderar vem och varför?
Vem ska bestämma det åt dig menar du?
Jag vet hur svenska kvinnor värderar män och jag vet hur svenska män värderar kvinnor och att bara den ena är "försvarbar" och den andra är "försumbar".

Du kan aldrig gissa vem som är vem.

Det finns ingen institution över Sveriges regering och gällande lagstiftning, så gå in på den länk jag bifogade igen och se själv.

Där slutar ditt argument.
När du inser att du är ute och cyklar, kan jag berätta för dig vilka rättigheter och möjligheter män saknar i Sverige just nu.

Även enligt lag, institutionellt, rättsligt, systematiskt och offentligt.
Här driver lynchmobbar män i döden utan att folk ens rycker på axlarna åt det och kör vidare som om inget hänt.

Visst, de har krismöte nu på SVT om Cissi Wallins och Maria Svelands för våra pengar inköpta program, men jag tvivlar att SVT lyssnar på den verkliga orsaken.

Jag vet inte om du inte förstår mina svar eller dina övertygelser gör att du inte kan processera dem. Oavsett så är detta bara en övning i menlöshet. Du får gärna dansa iväg i tron att du "vunnit" denna diskussion men jag orkar inte svara dig något mer för du kan/vill uppenbarligen inte förstå vad jag skriver.

För övrigt så är Cissi Wallin i min mening en obotlig narcissist med psykopatiska drag som ingen någonsin under några omständigheter bör ta på allvar.
Senast redigerad av AlabamaHotcakes 2021-10-21 kl. 16:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in