2021-10-21, 13:40
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Min fråga till dig är varför dessa "okända ev långtidseffekter" förväntas följa med vaccinet, men inte med viruset. Varför utgår du från att detta som då, ev, kanske ska visa sig långt efter, kanske möjligen bla bla bla ska komma med vaccinet, men absolut aldrig kan ske med viruset? Tänk om det blir tvärtom? Att farliga långtidseffekter kommer med viruset som visar sig långt efter en infektion. Hade vi vaccinerat för fullt hade vi undvikit att barnen hade drabbats av detta. För så kan det ju faktiskt vara. Det är inte mer osannolikt än att vaccinet skulle göra barnen långtidssjuka. Appropå svininfluensen förresten. Vet du hur många som drabbades av narkolepsi? Det var 400-500 stycken av 5 miljoner vaccinerade. Apropå att ställa saker i sitt perspektiv.

Därför att när det gäller mina barn så tar jag hellre den mikroskopiskt NATURLIGA risken.
Min åsikt är helt enkelt att covid är ofarligt för friska barn, allt annat är skitsnack.
Du vet vad antikroppsmätningarna visade redan i somras.
Uppskattningsvis minst 1 miljon infektioner 0-19 bara i Sverige har lätt till vadå?
Till och med vanliga influensa och RS är farligare för barnen, 1 miljon infektioner av dessa skulle resultera i betydligt svårare konsekvenser.

Kan du inte bara erkänna att det enda riktiga skälet att vaccinera 0-18 är för att få ner smittspridningen och sjukdom/död bland äldre och det är inte ok.
Senast redigerad av Kvastfeningen 2021-10-21 kl. 13:45.
Citera
2021-10-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Det du föreslår är att folk som har HIV ska få smitta vem som helst bara för att det finns bromsmediciner.
Det får de ju? Man behöver inte tala om att man har HIV om man har en ”välinställd” behandling. Men givetvis så kan en HIV-smittad slarva med medicinen och kommer ändå slippa straff för smittspridning. Allt för att skydda den hivsmittades känslor, för de tycker det är ett onödigt stigma att de ska behöva tala om för sitt ONS att de bär på en dödlig sexuellt överförbar sjukdom.

Vaccintvång vill många ha, men att berätta att man har HIV för den man knullar med är tydligen inte nödvändigt.
Citera
2021-10-21, 13:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Lite nytt kring boosterdos.

Preliminära resultat från den första randomiserade kontrollstudien visar att en boosterdos av Pfizer/Biontechs coronavaccin är 95,6 procent effektivt mot covid-19 jämfört med personer som fått två doser vaccin och en tredje placebodos, uppger läkemedelsbolaget enligt Financial Times.
– Baserat på de här uppgifterna anser vi att boostervaccinationen, i tillägg till en bred global tillgång till vaccin för alla, kan spela en viktig roll för att hålla nere pandemin och återgå till normalitet, säger Biontechs vd Ugur Sahin, enligt tidningen.
10 000 personer deltog i studien. Hälften av dem fick en tredje dos vaccin och hälften av dem fick en placebodos.
5 personer i gruppen som fick en boosterdos smittades av covid-19. I placebogruppen smittades 109 personer.
Medianåldern för deltagarna var 53 år. Strax över hälften av deltagarna var mellan 16 och 55 år, och över en femtedel var över 65 år.
Analyserna från Pfizer och Biontech gör gällande att effektiviteten av en tredje dos gällde oavsett ålder, kön, etnicitet eller underliggande tillstånd.
Mediantiden mellan andra och tredje dosen för personerna som fick en tredje dos var 11 månader.
Citera
2021-10-21, 13:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det får de ju? Man behöver inte tala om att man har HIV om man har en ”välinställd” behandling. Men givetvis så kan en HIV-smittad slarva med medicinen och kommer ändå slippa straff för smittspridning. Allt för att skydda den hivsmittades känslor, för de tycker det är ett onödigt stigma att de ska behöva tala om för sitt ONS att de bär på en dödlig sexuellt överförbar sjukdom.

Tror inte att det är så här i Spanien och det är fan inte så det ska vara. Smittar du mig med HIV så kommer jag hämnas på fler sätt än att göra illa dina känslor.
Citera
2021-10-21, 13:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Jaha, nya nedstängningar att vänta alltså?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-risk-for-okad-smitta-i-vinter-utesluter-inte-atgarder

Varför i hela friden ser man inte till att vaccinera alla med en tredje dos, så vi slipper hamna där?

Nej. Titta på UK. Det har stigit hur mycket som helst de senaste månaderna - flera hundra tusen har fått pcr godkänt. Men knappt någon har dött.
Citera
2021-10-21, 13:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jaha, nya nedstängningar att vänta alltså?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-risk-for-okad-smitta-i-vinter-utesluter-inte-atgarder

Varför i hela friden ser man inte till att vaccinera alla med en tredje dos, så vi slipper hamna där?

Har FHM någon gång sagt att de INTE är beredd att vidta åtgärder?
Dagens besked är ju inga nyheter.

Steget från att säga till att göra är långt för FHM/regeringen.
Citera
2021-10-21, 13:54
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Lite nytt kring boosterdos.

Preliminära resultat från den första randomiserade kontrollstudien visar att en boosterdos av Pfizer/Biontechs coronavaccin är 95,6 procent effektivt mot covid-19 jämfört med personer som fått två doser vaccin och en tredje placebodos, uppger läkemedelsbolaget enligt Financial Times.
– Baserat på de här uppgifterna anser vi att boostervaccinationen, i tillägg till en bred global tillgång till vaccin för alla, kan spela en viktig roll för att hålla nere pandemin och återgå till normalitet, säger Biontechs vd Ugur Sahin, enligt tidningen.
10 000 personer deltog i studien. Hälften av dem fick en tredje dos vaccin och hälften av dem fick en placebodos.
5 personer i gruppen som fick en boosterdos smittades av covid-19. I placebogruppen smittades 109 personer.
Medianåldern för deltagarna var 53 år. Strax över hälften av deltagarna var mellan 16 och 55 år, och över en femtedel var över 65 år.
Analyserna från Pfizer och Biontech gör gällande att effektiviteten av en tredje dos gällde oavsett ålder, kön, etnicitet eller underliggande tillstånd.
Mediantiden mellan andra och tredje dosen för personerna som fick en tredje dos var 11 månader.
2,18% av de som redan är dubbelvaccinerade smittades i studien, hur länge pågick den ?
Som jämförelse är det c:a 0,16% som smittas i Sverige på en månad (plus lite mörkertal).
Citera
2021-10-21, 13:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det är mestadels antivaxxare eller svagbegåvade som kommer bli allvarligt sjuka, så jag mår inte jättedåligt över det. Jag tror inte att sjukvården kommer bli överbelastad för dessa 10-15% som ligger i farozonen för att bli inlagda.

Tredje dosen är på g, men jag tror att man avvaktar med den till den breda massan tills man nått så många som möjligt med första dosen. Risken är annars att plattskallarna tycker att ”nu får dom andra en tredje dos, så då skiter jag i sprutan överhuvudtaget” klassisk sosseargumentation (nånannanism)

Distansundervisning är en bra åtgärd om man får lokala utbrott, men inte för alla skolbarn. Det skulle vara misär att införa något sådant. I min kommun har vi i stort sett ingen smitta alls, och ingenting i skolan sedan terminsstarten. Varför skulle mina och andras barn sitta hemma då?

Om någon dör för att de skitit i vaccinet för att de är plattjordare, så gör det mig inget om de dör. Dom har ju valt själva.

Du tycker förstås att man bör stänga skolor, begränsa samhället som förra vintern och att alla jobbar hemma?
Sorry bruden, men staten har inte råd att göra detta längre.
Skulle det däremot bli kraftig ansträngning av vården så måste vi förstås hitta på något, men inte fan i förebyggande ut i fall att det händer något.

Jag är ingen "brud", utan skulle snarare definiera mig som humanist. Jag tror att en tredje vaccinationsdos borde erbjudas till alla vars, spruta nr2 togs för minst 6 månader sedan. Alla som vill har nu kunnat vaccinera sig, så de som inte vaccinerat sig är nog som du säger helt lost. Finns inget mer att göra där. Finns nog inget som förebygger så bra som vaccination i det läge vi nu befinner oss. Att vänta och se låter inte som något bra alternativ. Det ökar ju risken att vi hamnar där, du absolut inte vill att vi ska befinna oss. Nedstängningar, nya restriktioner, partiell distansundervisning, överbelastad vård etc etc etc.
Grejen är ju den att vården är totalt underdimensionerad för att möta en pandemi. Tag bara antalet IVA-platser i Sverige. Vad har vi nu? Är det 500-600 stycken? Detta på en befolkning på över 10 miljoner. Även om så bara 1% av befolkningen insjuknar i Corona och 0,5% av denna procent behöver läggas in på IVA så är det överfyllt. IVA-platserna används ju även till annat. Kapaciteten är mest till för att kunna möta allvarliga olyckor, trauma osv. Inte att användas vid en pandemi. Tomt till överfyllt kan gå på några dagar. Då är det så dags att börja vaccinera...
Citera
2021-10-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
2,18% av de som redan är dubbelvaccinerade smittades i studien, hur länge pågick den ?
Som jämförelse är det c:a 0,16% som smittas i Sverige på en månad (plus lite mörkertal).

Hur smittade man dem?
Senast redigerad av Porky123 2021-10-21 kl. 14:02.
Citera
2021-10-21, 14:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Hur smittade man dem?

Är du efterbliven?
Citera
2021-10-21, 14:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Därför att när det gäller mina barn så tar jag hellre den mikroskopiskt NATURLIGA risken.
Min åsikt är helt enkelt att covid är ofarligt för friska barn, allt annat är skitsnack.
Du vet vad antikroppsmätningarna visade redan i somras.
Uppskattningsvis minst 1 miljon infektioner 0-19 bara i Sverige har lätt till vadå?
Till och med vanliga influensa och RS är farligare för barnen, 1 miljon infektioner av dessa skulle resultera i betydligt svårare konsekvenser.

Kan du inte bara erkänna att det enda riktiga skälet att vaccinera 0-18 är för att få ner smittspridningen och sjukdom/död bland äldre och det är inte ok.

I andra länder har man vaccinerat barn i yngre åldrar i stor omfattning och vad har det lett till menar du?
Min slutsats är att viruset är tämligen ofarligt för yngre, men inte helt ofarligt. Min slutsats är också att vaccinet är ofarligt, tom ofarligare än infektionen för barn. Dessutom har du ju som sagt bieffekten att det får ned smittspridningen rent allmänt i samhället vilket är till gagn för alla. Vad gäller vad som är naturligt pekar väl det mesta på att det inte finns något som är naturligt med detta virus. Finns ju en tämligen spridd uppfattning att covid19 är ett resultat av en lab-läcka, något som även CIA har varit inne på.
Citera
2021-10-21, 14:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Har FHM någon gång sagt att de INTE är beredd att vidta åtgärder?
Dagens besked är ju inga nyheter.

Steget från att säga till att göra är långt för FHM/regeringen.

Ja, är det måhända därför de inte vill att vaccinerade ska testa sig?
Jag tror också att det vore en enorm prestigeförlust för regeringen att tvingas ta till nedstängningar igen. Kritik till varför man öppnade upp lär ju inte direkt låta vänta på sig. Bättre sticka huvudet i sanden då resonerar de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in