2021-10-21, 13:13
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Med C så får man inte med sig SD. C kommer inte kunna ge majoritet så M måste välja SD framför C. SDs väljare kommer kräva att vi fäller en regering med Annie i.

Problemet med M+S är att de inte får majoritet. Vilket ytterligare parti skall de ta med i sin missfoster till regering?

Det skulle inte förvåna mig om vi efter valet får se samtal mellan M, C och S vad det gäller regeringsbildningen.
Citera
2021-10-21, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Därtill skall man nog fråga sig om det myndighetssverige som främst S byggt upp under 1900-talet är ett optimalt samhällssystem öht. Jag tror att det bästa vore ett samhälle med myndigheter som ombesörjer kärnverksamheter såsom säkerställande av rikets säkerhet o.likn, men inte så mycket mer än så. SD har inte den åsikten utan bygger snarare på en nationalromantisk vision om att återskapa någon form av Alla-vi-barn-i-Bullerbyn-Sverige de tror funnits en gång i tiden. Någon form av det Sverige Tage Erlander en gång skapade och ledde. Dvs bibehålla det nuvarande myndighetssystemet, men med förändrade styrdirektiv och fler sverigedemokratiskt ledda myndigheter.

Det är ju en princip vad som är statens, eller kommunernas, uppgift?

Jag håller med om att staten bör fokusera på kärnuppgiften och avsluta sina åtaganden inom områden som bättre sköts privat. Exempelvis studieförbunden borde få finansiera sig med kursavgifter och trossamfund kan ta in skatt själva om de vill. Håller med om att (SD) nog inser potentialen här och vill ersätta (S) i rollen som den som ger tillgång till de sköna skattepengarna. Alltså syssla med klassiska röstköp genom att fler och fler delar av samhället görs beroende av att skattepengarna fortsätter att rulla ut och det skall vara tack vare att (SD) sitter vid makten...

Jag tror inte ens att (M) egentligen vill minka omfattningen. De vill också till viss del ersätta (S) som den som ger gåvorna men att de vill ändra systemet i grunden tror jag inte på. Det är en för stor uppgift för en politiker. Det krävs nog ett krig för att det skall ske.
Citera
2021-10-21, 13:51
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Instämmer. Och att en regering har ansvar för att utnämna myndighetchefer är nog nästan den främsta anledningen till att S gör allt för att inneha regeringsmakten.

Vid en ny regering blir det ett nytt parti som får det ansvaret, blir det M kommer de nog bara fortsätta på samma gamla inslagna väg. Men det är mycket möjligt att SD skulle röra om lite i grytan. Jag tror dock att man måste finna en annan lösning framöver, tex en oberoende grupp av företagsledare som tillsätter de mest kompetena att leda en myndighet. Att bara tillsätta sina patilojala kompisar på så många platser som möjligt är inte rimligt. Är de kvalificerade kommer de dessutom erbjudas jobbet ändå.

Människor som jobbar på en myndighet har naturligtvis samma rättigheter som alla andra att ha politiska åsikter, det enda väsentliga är att de sköter sitt jobb. Problemet uppkommer när de i sitt jobb dessutom är aktivister. Det spelar så stor roll vem som styr landet om myndigheterna ändå bara verkställer sosse-politik.

Därtill skall man nog fråga sig om det myndighetssverige som främst S byggt upp under 1900-talet är ett optimalt samhällssystem öht. Jag tror att det bästa vore ett samhälle med myndigheter som ombesörjer kärnverksamheter såsom säkerställande av rikets säkerhet o.likn, men inte så mycket mer än så. SD har inte den åsikten utan bygger snarare på en nationalromantisk vision om att återskapa någon form av Alla-vi-barn-i-Bullerbyn-Sverige de tror funnits en gång i tiden. Någon form av det Sverige Tage Erlander en gång skapade och ledde. Dvs bibehålla det nuvarande myndighetssystemet, men med förändrade styrdirektiv och fler sverigedemokratiskt ledda myndigheter.

Massor med intressanta reflektioner! Jag fetade 2 stycken som jag gärna vill kommentera.

En "Konservativ regering", som förhoppningsvis inkluderar SD, måste sätta ett stort fokus på själva rättssystemet. Helt enkelt så måste man se till att det blir lättare att straffa tjänstemän. Med lag skall landet styras och man måste helt enkelt sänka ribban för vad som kan accepteras.
Ämbetsmannaansvaret måste hänga som ett ok över myndighetspersoner och även politiker.

Att hyra in politiskt korrekta föreläsare för kommunanställda samtidigt som kommunen inte kan säkerställa kärnverksamheten, det borde vara straffbart.

Jag tror att SD har gjort klokt i att hänga hatten på nationalromantiken med folkhemmet som ett riktmärke. En omständighet som jag tror fick gamla gråsossar att ta steget över till SD.
Citera
2021-10-21, 14:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Mp, C och L kommer att ställa upp.

Då blir det ju en upprepning av DÖ minus KD.
Citera
2021-10-21, 14:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Instämmer. Och att en regering har ansvar för att utnämna myndighetchefer är nog nästan den främsta anledningen till att S gör allt för att inneha regeringsmakten.
Vid en ny regering blir det ett nytt parti som får det ansvaret, blir det M kommer de nog bara fortsätta på samma gamla inslagna väg. Men det är mycket möjligt att SD skulle röra om lite i grytan. Jag tror dock att man måste finna en annan lösning framöver, tex en oberoende grupp av företagsledare som tillsätter de mest kompetena att leda en myndighet. Att bara tillsätta sina patilojala kompisar på så många platser som möjligt är inte rimligt. Är de kvalificerade kommer de dessutom erbjudas jobbet ändå.
Människor som jobbar på en myndighet har naturligtvis samma rättigheter som alla andra att ha politiska åsikter, det enda väsentliga är att de sköter sitt jobb. Problemet uppkommer när de i sitt jobb dessutom är aktivister. Det spelar så stor roll vem som styr landet om myndigheterna ändå bara verkställer sosse-politik.
Därtill skall man nog fråga sig om det Myndighetssverige som främst S byggt upp under 1900-talet är ett optimalt samhällssystem öht. Jag tror att det bästa vore ett samhälle med myndigheter som ombesörjer kärnverksamheter såsom säkerställande av rikets säkerhet o.likn, men inte så mycket mer än så. SD har inte den åsikten utan bygger snarare på en nationalromantisk vision om att återskapa någon form av Alla-vi-barn-i-Bullerbyn-Sverige de tror funnits en gång i tiden. Någon form av det Sverige Tage Erlander en gång skapade och ledde. Dvs bibehålla det nuvarande myndighetssystemet, men med förändrade styrdirektiv och fler sverigedemokratiskt ledda myndigheter.

Ja vi vill ersätta S, ta deras plats. Fortsätta där Tage Erlander slutade. Om man inte har den ambitionen kan man aldrig ändra något vilket de 4 borgerliga partierna är bevis på. De har aldrig velat ersätta S utan varje gång de har haft makten har S maktstrukturer fortsatt att expandera obehindrat. De har till och med tillsatt sossepolitruker som Mona Sahlin och han som gick på porrklubb med unga killar under pandemin, i befattningar. Endast med ambitionen att ersätta den nuvarnade makten kan man lyckas. Om man nöjer sig med att bara sänka lite skatter som borgarna gör, men inget varaktigt eller långsiktigt, utan man lånar bara makten från S en stund. Det är ju därför S hatar SD men skrattar åt M; för de fruktar oss.
Citera
2021-10-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ja vi vill ersätta S, ta deras plats. Fortsätta där Tage Erlander slutade. Om man inte har den ambitionen kan man aldrig ändra något vilket de 4 borgerliga partierna är bevis på. De har aldrig velat ersätta S utan varje gång de har haft makten har S maktstrukturer fortsatt att expandera obehindrat. De har till och med tillsatt sossepolitruker som Mona Sahlin och han som gick på porrklubb med unga killar under pandemin, i befattningar. Endast med ambitionen att ersätta den nuvarnade makten kan man lyckas. Om man nöjer sig med att bara sänka lite skatter som borgarna gör, men inget varaktigt eller långsiktigt, utan man lånar bara makten från S en stund. Det är ju därför S hatar SD men skrattar åt M; för de fruktar oss.
Precis, och det är här Karlssons arbete med Okios kommer in. Många skrattar åt dem men planen är att jobba långsiktigt med grundläggande förändring av kulturen mot mer konservatism genom att stödja konservativa event, kulturarrangemang, ge ut böcker, hålla seminarier, starta studentföreningar (viktigt!) mm. Det är ingen slump att Oikos lockat till sig mycket "gamla pengar" och pengar från näringslivet.

Är man för ett mer konservativt samhälle är en av de viktigaste sakerna man kan göra förutom att leva konservativt i den mån man kan (skaffa barn med liksinnad partner, bilda kärnfamilj, leva hälsosamt, stödja företag och organisationer man tror på, bojkotta sådant som vill oss illa, äga sitt boende, ha sparande, göra dig fri från staten, äga legala vapen etc) och prata med vänner samt nära och kära att just stödja Oikos.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-10-21 kl. 14:34.
Citera
2021-10-21, 14:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Precis, och det är här Karlssons arbete med Okios kommer in. Många skrattar åt dem men planen är att jobba långsiktigt med grundläggande förändring av kulturen mot mer konservatism genom att stödja konservativa event, kulturarrangemang, ge ut böcker, hålla seminarier, starta studentföreningar (viktigt!) mm. Det är ingen slump att Oikos lockat till sig mycket "gamla pengar" och pengar från näringslivet.

Är man för ett mer konservativt samhälle är en av de viktigaste sakerna man kan göra förutom att leva konservativt i den mån man kan (skaffa barn med liksinnad partner, bilda kärnfamilj, leva hälsosamt, stödja företag och organisationer man tror på, bojkotta sådant som vill oss illa, äga sitt boende, ha sparande, göra dig fri från staten, äga legala vapen etc) och prata med vänner samt nära och kära att just stödja Oikos.

Ja vi deltar i kulturkriget, borgarna kapitulerade i det kriget redan på 60-talet.
Citera
2021-10-21, 14:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Riks diskuterar MPs OU-situation:

https://www.youtube.com/watch?v=j6ek8LRoxjc
Citera
2021-10-21, 16:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Då blir det ju en upprepning av DÖ minus KD.
Har vi någonsin sett 7- kövern inte upprepa sina "misstag"?

Jag tror kanske inte direkt på en sådan regeringsbildning, men jag kan inte påstå att jag skulle bli förvånad. De har som sagt gjort det förr.
Positivt för SD opinionsmässigt vore det antagligen, men ännu en katastrof för svenskarna.
Citera
2021-10-21, 17:39
Medlem
Det ska inte uteslutas att S och M bildar regering efter valet, men riskerna är stora för båda partierna. Dagostar visade i och med misstroendet mot Löfven att V kan stjäla många väljare från S, och M befinner sig som vi alla vet i en kamp på liv och död mot SD.

Jag tror varken S eller M vågar, men möjligheten eller risken för det är det enda som försämrar SDs förhandlingsposition gentemot M. Om denna möjlighet inte hade existerat så hade Åkesson redan nu krävt att bli statsminister i en höger-regering om SD blir största parti.
Citera
2021-10-21, 17:41
Medlem
Citat:
Om Liberalerna åker ur riksdagen tar de Moderaternas chans att vinna valet ”med sig i graven”, enligt Timbros vd Benjamin Dousa. Slutsatsen han drar är att partiet borde knyta Liberalerna närmare sig.
https://www.di.se/nyheter/timbros-bon-till-moderaterna-knyt-liberalerna-narmare-er/

Nu börjar spinnet att M måste rädda L. Varför inte fokusera på att ta Liberalernas röster istället för att strösslar stödröster som kanske ändå är förgäves, är det inte bättre att L åker ut med 1,5% än 3,5% varav 2% av dessa egentligrn är moderatröster? Är Timbro nöjda med hur Liberalerna har behandlat borgerligheten? Är de inte rädda att L ska sänka ett sammarbete till höger pga SD?

Många frågor, få svar. Men med tanke på att M själva byter sida och svänger kappan stup i kvarten kanske de inte har några problem med Ls svikande heller?
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-10-21 kl. 17:43.
Citera
2021-10-21, 19:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
https://www.di.se/nyheter/timbros-bon-till-moderaterna-knyt-liberalerna-narmare-er/
Nu börjar spinnet att M måste rädda L. Varför inte fokusera på att ta Liberalernas röster istället för att strösslar stödröster som kanske ändå är förgäves, är det inte bättre att L åker ut med 1,5% än 3,5% varav 2% av dessa egentligrn är moderatröster? Är Timbro nöjda med hur Liberalerna har behandlat borgerligheten? Är de inte rädda att L ska sänka ett sammarbete till höger pga SD?
Många frågor, få svar. Men med tanke på att M själva byter sida och svänger kappan stup i kvarten kanske de inte har några problem med Ls svikande heller?

Timbro vill ju ha kvar L för att de skall driva en borgerlig regering i liberal Reinfeldt-riktning. L är nog det parti som står närmast Timbro ideologiskt nu. Hur som helst är Timbro en kontraindikator. Tycker de något så vet man att det är dåligt för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in