2021-10-21, 08:57
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Förhör med kollegor till SE på Skandia:
https://drive.google.com/file/d/1csq2xaHn8B7Ce0T-XWqdal7hQh5N0Qu4/view
Sid: 14. [...] minns att Stig var förbannad efter mordet för att inte polisen visat honom något intresse och förhört honom. Stig hade ju varit i lokalerna vid tidpunkten. Stig hade informerat polisen om sin närvaro i lokalerna men att polisen inte gjorde några ansträngningar att kontakta honom. Detta har [....] själv hört från Stig och han tror att det kan ha varit någon eller några månader efter mordet.
Här påstår Stig själv att han var i lokalerna vid tidpunkten (för mordet?) Tydligen visste Stig att han stod och babblade med väktarna när mordet skedde!

Hade Stig verkligen varit ute på Sveavägen när skotten föll hade han väl inte talat om "i lokalerna" utan då borde väl Stig ha sagt att han var "på gatan"? Detta vittnesmål ensamt binder Stig till att stå och samtala i receptionen när skotten faller på Sveavägen. Detta bevisar också att Stig kom lite sent till mordplatsen och hann skymta LJ i gränden.

SE var sedan en av de nyfikna runt OP 10-15 st som ingen Polis på platsen tillsammans lyckas peka ut mer än totalt sex av tillsammans. En av dem Lisbet. Det finns alltså ca 5-10 personer på brottsplatsen som poliserna som varit på plats inte kan peka ut! En av dessa kan mycket väl varit SE.

Själv tror jag att SE rusade mot Hötorget när ambulansen kom och han insåg att han var sen och missade också tåget. När han promenerade tillbaka till Skandia för att ringa hustrun, värma sig och invänta nattbussen passerade han mordplatsen och fick veta att det var OP.

Att väktarna tyckte att SE verkade chockad är säkert en riktig iakttagelse.

Det finns naturligtvis inget som bevisar att SE kom sent till mordplatsen eller binder honom till att ha stått och pratat i receptionen när skotten faller. Han lämnar så många motsägelsefulla uppgifter så det är overkligt. Det resonemanget håller inte alls.

Men om jag ska se SE som ett vittne så delar jag din uppfattning om att han absolut troligast är inomhus när skotten går av. Sen har han en undanskymd tillvaro fram till poliserna kommer, utan att hjälpa till med livräddning eller ha haft samtal med LP . Sen drar han iväg någonstans, varför inte mot Kungsgatan, kommer sen tillbaka några minuter senare, kanske stannar till en kort stund innan han går tillbaka in på Skandia. Sprungit in gränden har han inte gjort och inte har han blivit nekad att lämna uppgifter och ingen har lämnat uppgifter om honom enligt som han själv beskriver det. Rena påhitt enligt mig.

Som jag skrivit i tidigare inlägg så finns det ingenting direkt som tyder på att har varit på mordplatsen mer än några minuter utifrån de uppgifter han lämnar. Ju kortare tid han varit på plats, ju större sannolikhet att han inte inte observerats av någon såklart.

Som vi vet och sett så finns det mesta som han säger i media för det tidsspann jag har honom på plats som vittne och vi har också sett hur han lånar från media i sina utsagor. SE trollar man inte bort hur som helst, inte ens med polisens diarieföring eller Ålandskvinnans fantasier som du vill hävda. Sorry, men något som kan ge SE alibi har du inte att komma med. Gammal skåpmat.
Citera
2021-10-21, 09:13
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Och gärningsmannen var mörkhårig. Bara en sån sak!

Och hade en blå grovstickad mössa enligt ett vittne som såg mordet på nära håll.
Citera
2021-10-21, 09:23
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
AB har varit på firmafest och känner att han vill åka hem. Han trycker själv i sina inledande förhör på att han var berusad.

I andra förhöret räknar han upp vad han tror sig ha druckit, inga små mängder, samt säger bland annat att ”han vet också att han var påverkad av spriten” och ”nästa tidpunkt som han egentligen kommer ihåg är…”

I andra förhöret står även:

”Hans bedömning av hans egen påverkansgrad av alkohol är att han har klara minnesbilder av vissa förhållanden.”

I tredje förhöret, med bl a Solveig Riberdahl, berättar AB att firmafesten började ca 16.30 med ”Happy hour” fram till klockan 18.00 och han under dessa cirka 90 minuter konsumerar 3 snapsar, 3 öl och eventuellt en whisky.

I allt väsentligt så tror jag på AB:s beskrivning av sin alkoholkonsumtion, förutom det att han efter klockan 18.00 - enligt tredje förhöret - under de följande dryga sex timmarna fram tills han är ett viktigt mordplatsvittne endast och ”eventuellt satt och smuttade på en öl”…

”Dyngrak” är förstås ingen exakt definition av mannens tillstånd så kanske höggradigt berusad passar bättre in på honom.

Svårt och veta hur berusad AB var. Stämmer uppgifter om vad och när han drack så borde AB inte varit kraftigt berusad vid 23-tiden.

AB kunde i alla fall hålla jämna steg med ungdomarna i sitt sällskap fram till bankomaten. Enligt AB gick han först med 6st arbetskamrater. Efter en stund blev de uppdelade i grupper 3 och 3.

AB gick med ungdomarna i den första gruppen. Anledningen till att den andra gruppen kom efter var enligt AB att de 3 var mer påverkade av sprit och blev då liksom efter.
Senast redigerad av HAARP 2021-10-21 kl. 09:26.
Citera
2021-10-21, 10:24
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Svårt och veta hur berusad AB var. Stämmer uppgifter om vad och när han drack så borde AB inte varit kraftigt berusad vid 23-tiden.

AB kunde i alla fall hålla jämna steg med ungdomarna i sitt sällskap fram till bankomaten. Enligt AB gick han först med 6st arbetskamrater. Efter en stund blev de uppdelade i grupper 3 och 3.

AB gick med ungdomarna i den första gruppen. Anledningen till att den andra gruppen kom efter var enligt AB att de 3 var mer påverkade av sprit och blev då liksom efter.

Om det stämmer att AB inte drack någon alkohol, förutom möjligen en enda öl, under de timmar som förflöt mellan 18.30 och mordet så blir det svårt att få ihop hans egen beskrivning av sin höga berusningsgrad där även minnesluckor ingår.

Det måste även tas i beaktande att AB var i ett tillstånd som gjorde att han fann det lämpligt att, som närmaste utomstående vittne, försöka avvika från mordplatsen utan att ha lämnat några uppgifter, men han hämtades tillbaka av en uppmärksam polisfröken.
Citera
2021-10-21, 11:06
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Detta vittnesmål ensamt binder Stig till att stå och samtala i receptionen när skotten faller på Sveavägen. Detta bevisar också att Stig kom lite sent till mordplatsen och hann skymta LJ i gränden.
Sakta i backarna...

SE har sagt massor med saker och ofta helt motstridiga saker ( där efter 5-6 sekunder, hörde skotten strax innan han kom fram etc.)

Du kan inte rycka ut en sak han sagt och nagla fast det som absolut sanning och säga att du bevisat nånting alls.

Minns den gång tidigare i tråden då du triumfatoriskt utropade att SE var på plats som den man som AH skymtade i ögonvrån i ett "eventuellt par" som eventuellt kom i armkrok nånting baserat på kontrasten på en eventuell halsduk mot dess bakgrund ...

Du läste samma citat flera gånger men kom ändå till en helt felaktig slutsats - vilket borde få dig att fundera över om din slutledningsförmåga är tillräcklig samt åtminstone överväga att inte kasta dig efter liknande slutsatser så snart igen ...

Du var då väldigt triumfatorisk och hånade de låg-pannade och korkade Palmeutredarna ...

Ett tips:
Varje gång du skriver "bevis" på så lösa grunder så devalverar du dina slutsatser (som nu är väldigt nära den absoluta noll-punkten ...)
Citera
2021-10-21, 11:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Och hade en blå grovstickad mössa enligt ett vittne som såg mordet på nära håll.

Att tillägga är kanske även detta med keps vs. inte keps.
Där två vittnen utifrån hur GM beskrivits i media regerat och påstår att GM INTE hade keps.
Inge M. och Jan-Åke S.

https://imgur.com/gallery/LGueYZ4
Citera
2021-10-21, 12:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det finns naturligtvis inget som bevisar att SE kom sent till mordplatsen eller binder honom till att ha stått och pratat i receptionen när skotten faller. Han lämnar så många motsägelsefulla uppgifter så det är overkligt. Det resonemanget håller inte alls.

Men om jag ska se SE som ett vittne så delar jag din uppfattning om att han absolut troligast är inomhus när skotten går av. Sen har han en undanskymd tillvaro fram till poliserna kommer, utan att hjälpa till med livräddning eller ha haft samtal med LP . Sen drar han iväg någonstans, varför inte mot Kungsgatan, kommer sen tillbaka några minuter senare, kanske stannar till en kort stund innan han går tillbaka in på Skandia. Sprungit in gränden har han inte gjort och inte har han blivit nekad att lämna uppgifter och ingen har lämnat uppgifter om honom enligt som han själv beskriver det. Rena påhitt enligt mig.

Som jag skrivit i tidigare inlägg så finns det ingenting direkt som tyder på att har varit på mordplatsen mer än några minuter utifrån de uppgifter han lämnar. Ju kortare tid han varit på plats, ju större sannolikhet att han inte inte observerats av någon såklart.

Som vi vet och sett så finns det mesta som han säger i media för det tidsspann jag har honom på plats som vittne och vi har också sett hur han lånar från media i sina utsagor. SE trollar man inte bort hur som helst, inte ens med polisens diarieföring eller Ålandskvinnans fantasier som du vill hävda. Sorry, men något som kan ge SE alibi har du inte att komma med. Gammal skåpmat.

Tvärtom finns det mycket som tyder på SE som ett vittne, varande på platsen kl. 23:21:40-23:3?:??:

1. Pratar med väktarna i receptionsdisken: Ett "kort samtal", hävdar PH, som har hört sig för. Det pågick "i ett par minuter", erinrar sig HO. De "önskade honom trevlig semester och allting", enligt AK.
2. Hör en avgasknall. (Torde vara en 20 sekunder ifrån, eftersom AH och SG är framme före honom. Notera att SE under denna tid tittar på klockan vid skyltfönstret, vilket nog kostade 4-5 sekunder.)
3. Ser en liggande kropp och en kvinna på huk, samt ett par personer kring kroppen.
4. Ser LJ. Observationen stämmer rätt bra sett till HO:s, SE:s och LJ:s tidsuppgifter i förhören.
5. Ser en vit taxibil och chauffören som larmar.
6. Pratar med JA, enligt JA (i tingsrätten 1989) som också pekar ut SE (i en fotovisning i maj 1986).
7. Ser en vit polisbil parkera en bit ifrån varvid två poliser kliver ur och ställer sig framför bilen.
8. Fram till nu iakttar han mellan varven LP som också förefaller säga en hel del, som han antagligen snappar upp. Att LP går fram till den vita polisbilen har, framkom det nyligen, bekräftats av en polisman (G).
9. Ser patrullen från piketen springa in på Tunnelgatan.
10. Ser inga poliser inne på Tunnelgatan. (Nej, de sprang väl uppför trappen? Hur kunde han veta det?)
11. Ser ambulansen.
12. Lägger märke till AB, som han lämnar en utförlig beskrivning på i förhöret den 11:e mars samt den 25:e april. Notabelt är att både SE och NF denna kväll uppfattar AB, "Tensonmannen", som "äldre". Vid det här laget hade flera vittnen och polisen, "ringat in" AB, som utmärkte sig.
13. Ser en ung kvinnlig och en ung manlig polis på platsen, som tar vittnesuppgifter, såvitt jag förstår.
14. Dröjer sig enligt egen uppgift kvar i några minuter. Men då han kommer in till receptionen igen strax efter att AK kommit ner i garaget, kan man misstänka att han gick tillbaka till Skandia redan runt kl. 23:35.
15. Lägger handledsväskan på receptionsdisken. Den han alltså fipplade ner vapnet i på David Bagares gata, enligt förståsigpåare.

Någon som vet hur SE lyckades pricka in den korrekta kronologin på alltihop, redan från början, när flödet i media antagligen var ett enda virrvarr av detaljer: När skotten gick av, när AH och SG var där, när LJ var synlig på Tunnelgatan, när taxichauffören ringde, när LP for runt, när polisen och ambulansen kom, när patrullen sprang och när den ej längre var synlig på Tunnelgatan, när ambulansen var på plats, när polisen började höra vittnen och när AB frågades ut ... ?
Senast redigerad av Dalulven 2021-10-21 kl. 12:43.
Citera
2021-10-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tvärtom finns det mycket som tyder på SE som ett vittne, varande på platsen kl. 23:21:40-23:3?:??:

1. Pratar med väktarna i receptionsdisken: Ett "kort samtal", hävdar PH, som hört sig för. Det pågick "i ett par minuter", erinrar sig HO. De "önskade honom trevlig semester och allting", enligt AK.
2. Hör en avgasknall. (Torde vara en 20 sekunder ifrån, eftersom AH och SG är framme före honom. Notera att SE under denna tid tittar på klockan vid skyltfönstret, vilket nog kostade 4-5 sekunder.)
3. Ser en liggande kropp och en kvinna på huk, samt ett par personer kring kroppen.
4. Ser LJ. Observationen stämmer rätt bra sett till HO:s, SE:s och LJ:s tidsuppgifter.
5. Ser en vit taxibil och chauffören som larmar.
6. Pratar med JA, enligt JA (i tingsrätten 1989) som också pekar ut SE (i en fotovisning i maj 1986).
7. Ser en vit polisbil parkera en bit ifrån varvid två poliser kliver ur och ställer sig framför bilen.
8. Fram till nu iakttar han mellan varven LP som också förefaller prata en hel del.
9. Ser patrullen från piketen springa in på Tunnelgatan.
10. Ser inga poliser inne på Tunnelgatan. (Nej, de sprang väl uppför trappen? Hur kunde han veta det?)
11. Ser ambulansen.
12. Ser och hör AB, som han lämnar en utförlig beskrivning på i förhöret den 11:e mars samt den 25:e april. Notabelt är att både SE och NF denna kväll uppfattar AB, "Tensonmannen", som "äldre". Vid det här laget hade flera vittnen och slutligen även polisen, "ringat in" AB, som väl utmärkte sig.
13. Ser en ung kvinnlig och en ung manlig polis på platsen, som tar vittnesuppgifter, såvitt jag förstår.
14. Dröjer sig enligt egen uppgift kvar några minuter. Men då han kommer in till receptionen igen strax efter att AK kommit ner i garaget, kan man misstänka att han gick tillbaka till Skandia redan runt kl. 23:35.
15. Lägger handledsväskan på receptionsdisken. Den han alltså fipplade ner vapnet i på David Bagares gata, enligt förståsigpåare.

Någon som vet hur SE lyckades pricka in den korrekta kronologin på alltihop, redan från början, när flödet i media antagligen var ett enda virrvarr av detaljer: När skotten gick av, när AH och SG var där, när LJ var synlig på Tunnelgatan, när taxichauffören ringde, när LP for runt, när polisen och ambulansen kom, när patrullen sprang och när den ej längre var synlig på Tunnelgatan, när ambulansen var på plats, när polisen började höra vittnen och när AB frågades ut ... ?

Isåfall så vill jag att du länkar till alla gånger SE säger saker o datum...

Sen även länkar till när media eller andra vittnen sagt något ....

Annars är din text bara trams...

PS Tänk att du lägger ner så mkt tid i denna tråd för att bevisa att SE är oskyldig till människor som tror SE är GM.......Märkligt
Senast redigerad av Problem2020 2021-10-21 kl. 12:29.
Citera
2021-10-21, 12:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag förhåller mig hälsosamt skeptisk till Ålandskvinnans påståenden och ser hur TP och KP tyvärr reflexionslöst bara lallat efter Ålandskvinnan.
jag tror varken på att SE var på Åland eller skyldig till mordet/dråpet på OP.

Det som framgår av hennes förhör där 1987 är att hon kände igen signalementet direkt ("bråkdelen av en sekund") på den man som klev in i butiken 13-14/3 och som hon senare identifierade som SE efter hans språngmarsch i Rapport.

Frågan är vad/vilka av alla divergerande signalement i media hon reagerade på.
Dessvärre kunde hon inte tala om detta.
Citera
2021-10-21, 12:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Isåfall så vill jag att du länkar till alla gånger SE säger saker o datum...

Sen även länkar till när media eller andra vittnen sagt något ....

Annars är din text bara trams...

Har gått igenom de flesta av detaljerna tidigare här i tråden, utförligt, med citat och källhänvisningar. Att stämma av det SE säger med uppgifterna i media finns det emellertid inte tid för då jag har ett jobb att sköta, och mycket annat. Detta punktades upp i all hast på lunchrasten, och kan ses som en hypotes. Lustigt att du kräver mer av mig än av Guldspade-vinnaren och Palmeutredningen, m.fl.

Så frågan kvarstår: Hur lyckades SE pricka in kronologin mer träffsäkert än Wilhelm Tell vs äpplet?
Citera
2021-10-21, 12:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det som framgår av hennes förhör där 1987 är att hon kände igen signalementet direkt ("bråkdelen av en sekund") på den man som klev in i butiken 13-14/3 och som hon senare identifierade som SE efter hans språngmarsch i Rapport.

Frågan är vad/vilka av alla divergerande signalement i media hon reagerade på.
Dessvärre kunde hon inte tala om detta.
Det blev några fel för dig nu. Det Ålandskvinnan hade sett i media var alltså en teckning av mördaren (som liknade SE) i någon tidning, troligen redan dagen efter mordet. Det hon senare reagerade på i media var bilderna på SE i Expressens artikel den 7/4:
(FB) Skandiamannen

Att hon skulle ha sett Folke Rydéns inslag i Rapport (med språngmarschen) stämmer inte heller.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-21 kl. 13:15.
Citera
2021-10-21, 12:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
PS Tänk att du lägger ner så mkt tid i denna tråd för att bevisa att SE är oskyldig till människor som tror SE är GM.......Märkligt

Lägger inte ner särskilt mycket tid alls. Det blir någon rast här och där, och någon timme hemma, ett par gånger i veckan. Det var väl inte alltför länge sen som jag började läsa förhören ... Så detta är inte någon hobby eller livsstil för egen del, som det kanske är för flera andra.

Däremot såg jag Aschbergs program när det begav sig, och läste "Inuti labyrinten" en gång.

Har även suttit öga mot öga med CP, vid ett tillfälle, och det var en aning skräckinjagande i hans dåvarande skick.

Hur som helst: Att frikänna SE från misstankar är, befarar jag, oändligt mycket lättare än att hitta GM. Det är en uppgift som jag tror att vi, med gemensamma krafter, kommer att klara av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in