2021-10-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om gamlingarna varit ute som vanligt, våren 2020 så hade vården brutit ihop och överdödligheten skyhög!

Om spädbarnen tas ut som vanligt så kommer barnsjukvården bryta samman. Men i deras fall rör det sig bara om två årskullar, som, inte, i lagom takt utsatts för RS viruset. i vår kommer det problemet att vara löst.

Värre är det med SARS-COV2. Absolut ingen hade varit utsatt för det viruset innan pandemin. Tack vare, (det bristfälligs), vaccinet emot Delta-varianten så kan en "naturlig" immunitet, långsamt, spridas, globalt emot SARS-COV2 Det kommer att ta några år, men sedan kommer Covid-19 att vara vare sig ett större eller mindre problem än vår vanliga säsongsinfluensa.

Vilket vaccin skyddar mot delta? Det är vad jag hört hela tiden här på fb, att smittan är så hög nu pga deltan.

Om det är bättre nu tror jag bara vi har alla
med naturlig immunitet att tacka. Inte vaccinen.
Citera
2021-10-21, 12:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad är din definition för massdöd?

Att en signifikant mängd av de man vaccinerar drabbas av svåra skador och död. Att vaccinet skapar större skada än den sjukdom den är satt att förhindra. Skulle det vara på det viset - jag har inte sett någonting som pekar på det - inte för någon grupp, inte ens för barn. Ja, det är ovanligt med svår sjukdom hos barn, men det är ännu ovanligare att barn drabbas av svåra biverkningar av vaccinet.
Blir 1 barn av 1000 svårt sjuka av viruset, men bara 1 barn på miljonen svårt sjuka av vaccinet ska man givetvis vaccinera. Är du av annan åsikt?
Citera
2021-10-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej och dessutom är varken vaccinen, testen eller naturlig immunitet 100% även om det skulle vara fallet. En rapport från Yale påstår att naturlig immunitet håller max 17 månader. Det är drygt 20 månader sen viruset kom till Sverige.

Du förespråkar isolering och krav på skyddskläder utanför hemmet för överskådlig framtid?
Citera
2021-10-21, 12:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Vilket vaccin skyddar mot delta? Det är vad jag hört hela tiden här på fb, att smittan är så hög nu pga deltan.

Det är för att deltan producerar mer viruspartiklar. Vaccinet ger fortfarande ganska bra skydd, betydligt bättre än om du inte var vaccinerad eller om du bara haft alfan.

Vågen i UK nu är antagligen många återinfekterade från första vågen, de tror att de kommer se minst 100k nya fall om dagen innan jul vilket överstiger den första vågen.
Citera
2021-10-21, 12:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du förespråkar isolering och krav på skyddskläder utanför hemmet för överskådlig framtid?

Nej, inte isolering utan social distansering. Munskydd inomhus fram tills att smittan är under kontroll ex.
Citera
2021-10-21, 12:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Vågen i UK nu är antagligen många återinfekterade från första vågen, de tror att de kommer se minst 100k nya fall om dagen innan jul vilket överstiger den första vågen.
Varför tror du det?
Citera
2021-10-21, 12:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Av samma anledning som gör att vi borde låtit bli att vaccinera barn mot svininfluensan.
Av samma anledning som gör att vi låter bli att vaccinera barn mot influensan.
Av samma anledning som gör att vi alltid med alla mediciner är extremt försiktiga med barn pga eventuella långtidseffekter.

Låt mig dra ett extremt exempel för dig IMBILDEN.

Om någon sa att här har du en sjukdom med en dödlighet 10 på 1 000 000 nästan alla svårt sjuka. MEN ditt friska barn kan ta denna spruta som hindrar detta men i sig har en dödlighet på 0-5 på 1 000 000 kanske vi vet inte riktigt än och vi vet inte vad som händer om några år så tror jag dom flesta ändå skulle låta bli.
Naturligtvis om ditt barn är svårt sjuk så blir det lite andra odds.

Det av den enkla anledningen att när oddsen är så mikroskopiskt små så är det bättre att låta naturen ha sin gång än att själv aktivt bidra genom injektion till en eventuell sjukdom/död/långtidseffekter.

Nej det borde räckt med 18-årsgräns, då är man myndig och bestämmer själv över sin kropp och sedan får dom som vill ta extradoser hur mycket dom vill.
Jag är vaccinerad och är inte ett dugg rädd för varken vaccinet eller Covid för min egen del.

Tänk dig in i OM jag säger OM det visar sig finnas några inte så trevliga sidoeffekter av vaccinen och jag som förälder aktivt har varit med och injicerat detta i dom.

Min fråga till dig är varför dessa "okända ev långtidseffekter" förväntas följa med vaccinet, men inte med viruset. Varför utgår du från att detta som då, ev, kanske ska visa sig långt efter, kanske möjligen bla bla bla ska komma med vaccinet, men absolut aldrig kan ske med viruset? Tänk om det blir tvärtom? Att farliga långtidseffekter kommer med viruset som visar sig långt efter en infektion. Hade vi vaccinerat för fullt hade vi undvikit att barnen hade drabbats av detta. För så kan det ju faktiskt vara. Det är inte mer osannolikt än att vaccinet skulle göra barnen långtidssjuka. Appropå svininfluensen förresten. Vet du hur många som drabbades av narkolepsi? Det var 400-500 stycken av 5 miljoner vaccinerade. Apropå att ställa saker i sitt perspektiv.
Citera
2021-10-21, 12:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Skönt att alla andra förutom skolbarnen sitter inlåsta hemma då..

Det är ju just det som de inte gör. Något som börjar märkas i Storbritannien nu. Vad är din lösning på det problemet? Ge alla en tredje dos, bedriva distansundervisning i skolan eller låta sjukvården bli överbelastad med överfulla akutmottagningar, uppskjuten vård och många döda som följd. Eller ska vi låta alla bli utan vård? Du kanske vill tillämpa triage igen?
Citera
2021-10-21, 12:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Varför tror du det?

För att naturlig immunitet bara håller i 15-17 månader och det finns anledning att tro att många av de som blev sjuka i början valt att inte vaccinera sig.
Citera
2021-10-21, 12:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
För att naturlig immunitet bara håller i 15-17 månader och det finns anledning att tro att många av de som blev sjuka i början valt att inte vaccinera sig.

Håller den ens så länge? Vet ju flera som testat positivt mer än en gång. Vissa har dessutom blivit sjukare gång nr 2.
Citera
2021-10-21, 12:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Jaha, nya nedstängningar att vänta alltså?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-risk-for-okad-smitta-i-vinter-utesluter-inte-atgarder

Varför i hela friden ser man inte till att vaccinera alla med en tredje dos, så vi slipper hamna där?
Citera
2021-10-21, 12:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Håller den ens så länge? Vet ju flera som testat positivt mer än en gång. Vissa har dessutom blivit sjukare gång nr 2.

För vissa är det klart mindre men de säger 17 som en naturlig brytpunkt när mer än hälften har låg naturlig immunitet att de inte står mot en ny infektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in