Hur diarieför egentligen PU sina dokument?
Vi är nog några som med viss skepsis sett att
diarieföringen i PU är minst sagt "kreativ".
När det gäller SE uppslag E-63 är det mer påfallande än någonsin.
Jag kan ha fel, men tips om E-63 (SE) får ett löpnummer när det registreras. Vi kan för skoj skull föreställa oss att det första tipset som PU får om SE som GM kommer från en väl så tossig kvinna med "Miss-Marple-syndrome" på Åland i maj 1986.
Då skulle detta tips enligt mig få löpnummer E-63-1. Om man håller fler förhör med virrpannan på Åland så får de en bokstav efter "tipsnumret". Typ: E-63-1A, E-63-1B. E63-1C och så vidare.
Det vi klart och tydligt kan se är att Ålandskvinnan är just E-63-1A-E när vi studerar dokumentet där hon ger TP hela synopsiset till den guldspadeförnedrande boken. Vi konstaterar också hur Ålandskvinnan 1988 med röd penna petas från "tronen" E-63-1 och blir något mer undanskymt: EH 9981.
Vi kan tydligt se hur rödpennan gått fram 1988:
https://drive.google.com/file/d/1N1hYpN3DTRwGbXpclgcrolMqUKVJfSuT/view
Kan man som dokument i en diarieföring göra karriär i "löpnummerserien"? Ja tydligen:
https://drive.google.com/file/d/1YjcC6KDMYnU95SUHcpOJvKbJGQ5-GaOw/view
Vi kan för skojs skull kalla detta dokument för "det avgörande misstaget". Det är ett PM från Håkan Ström. Vi kan se att detta är det 7:e spaningsuppslaget som behandlas då det initialt åsätts nummer E-63-7 från början, men med rödpennan från 1988 ersätts Ålandskvinnans tips: E-63-1 med "Det avgörande misstaget" som nu uppgraderas och får guldplatsen när det gäller uppslagen runt SE.
Från E-63-7 till E-63-1 är inte illa pinkat! Ålandskvinnan blir fråntagen guldmedaljen i uppslaget runt SE och får en tröstplacering: EH 9981 istället.
1988 blir "det avgörande misstaget" mer pirrigt än Miss Marple på Åland uppenbarligen!
Det städades ordentligt med rödpennan inför rättegången mot CP tydligen! "Det avgörande misstaget skulle hindra åklagare och försvarare ifrån att läsa fler spaningsuppslag om SE. Den åklagare eller försvarare som läst E-63-1 efter 1988 hade redan "fattat" att det inte fanns något att hämta här. De fick ju aldrig chansen att läsa det facit vi fick nedkört i halsen av Ålandskvinnan (Aka E-63-1) 1986 och KP 2020!
Försöker PU gömma undan Ålandskvinnan i diariet? Varför fuskar PU med diarieföringen runt SE? Är det ens normalt att ändra i en ruta som heter "löpnummer" två år efter att numret skrivits i löpande följd eftersom någon med rödpenna tycker sig ha en "bättre" idé?
Vet PU ens vad ett löpnummer är?
Edit: Döm om min förvåning då ordet "löpnummer" inte står i Svenska Akademins OrdBok! Löpnummer är tydligen inte ens ett svenskt ord! Här tror jag att vi får ta fram foliehatten! Rödpennan från 1988 har inget att frukta. Ordet "löpnummer" saknar betydelse i Sverige!
https://www.saob.se/artikel/?seek=l%C3%B6pnummer&pz=1
Edit 2: Jag ser att det står "löpande nr" i fält 08 så jag backar på den första editen! Det är lite av "fusk" att med rödpennan städa 1988 inför rättegången mot CP hur man än vrider och vänder på det!