Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-20, 16:20
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ett påstående som jag tror att du får väldigt svårt att backa upp med fakta.

Nej. Påståendet gör gällande att det "är min uppfattning att (...)" och därför är påståendet i sig helt obestridligt.

Men det finns problem att backa upp en så abstrakt, generell och ospecifik beskrivning, med någon enstaka källa. Hur backar man upp påståendet att 'ett samhälle där [hälften av invånarna tillerkänns lägre värde och åtnjuter lägre status och respekt än den andra hälften = definitionen av ojämlikhet i en könskontext] är ett samhälle där alla mer eller mindre är förlorare'? Det verkar ju nästan lite självklart egentligen, nästan som att påståendet är ganska så rimligt redan på en logiskt, meningsnivå.
Citera
2021-10-20, 16:42
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Allt du uppremsar kan jag. Men som i ett tidigare inlägg i tråden ( #101 ) krävs det som minimum gymnasie betyg, och städa.
Dessutom har jag ingen större lust och gå på SFI, då jag som feminist inte står ut med kvinnoförtryckande kulturer.
Jösses! Allt för att slippa vara något annat än offer alltså?
Nej, du behöver inte gymnasiebetyg för att städa.
Citera
2021-10-20, 16:44
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Oavsett om man tror att vi lever under en könsmaktordning eller ej så kan man väl ändå verka för jämställdhet? Bara för att saker är som dom är nu betyder inte det att det varar för evigt och vi bör värna om det vi uppnått än så länge.
Jag är glad att du säger det!
Ska vi säga så då?
Vi verkar för jämställdhet och börjar med att bekämpa feminismen, som BARA driver för kvinnlig överhöghet under parollen "vi kvinnor är offer för förtryck fast vi är världens genom tiderna mest privilegierade grupp, och vi vill ha MEEEEER!".
Citera
2021-10-20, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Oj oj oj..
Att du skiter i att skriva att det hade med religionen att göra att du avstår SFI, kan du ju knappast lasta andra för..

Men det är ju ändå TREVLIGT att du som feminist som värnar om "systerskap" hugger andra kvinnor i ryggen när de kommer från en annan religion och blir förtryckta, genom att vända dem ryggen till.

Jag, som är då icke feminist, väljer att hjälpa kvinnorna som kommer från förtrycka religioner genom att upplysa kvinnorna om vilka rättigheter de har i Sverige i stället.

Så VEM är idioten sa du?

Så du springa runt som en annan fröken Prussiluskan,så snart du ser en beslöjad babbeluring, och informera de stackars muslimer ( som faktiskt har valt sin religion ), att de har rättigheter här i Sverige? Jaha, där ser man.
Citera
2021-10-20, 17:14
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag är glad att du säger det!
Ska vi säga så då?
Vi verkar för jämställdhet och börjar med att bekämpa feminismen, som BARA driver för kvinnlig överhöghet under parollen "vi kvinnor är offer för förtryck fast vi är världens genom tiderna mest privilegierade grupp, och vi vill ha MEEEEER!".

Nej blanda inte in mig i dina vanföreställningar.
Citera
2021-10-20, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jösses! Allt för att slippa vara något annat än offer alltså?
Nej, du behöver inte gymnasiebetyg för att städa.

Ju! Dessutom är utbjuden av såna jobb i mitt län väldigt få, gissar att jobben aldrig annonseras ut, men förmedlas via kontakter. Och jag ska inte flytta efter ett jobb! Jag har flyttat tillräckligt, och fan inte för ett f"cking städjobb i Luleå!
Citera
2021-10-20, 18:13
Medlem
Feministerna vill ha båda könens privilegier medans männen skall bli utan, dvs så är de ej för jämlikhet
Män som kallar sig för feminister saknar stolthet
Citera
2021-10-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Många gör det mer komplicerat än det behöver vara. I grund och botten är feminism:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism#Centrala_begrepp

Det är min uppfattning om att i ojämlika samhällen är alla förlorare, mer eller mindre.
Rent fjäsk för kvinnor från din sida då du skiter i förväntningarna på män socialt
Feminism är inte för 100% jämlikhet och detta vet du
Citera
2021-10-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Ja, för att jag tror på jämställdhet mellan könen.
Nej, det gör du inte
T ex tycker du bara att kvinnor skall få en personlig stil och du har olika krav på mognad baserad på kön, jantelag för män medans det inte finns något som heter hybris, omognad eller dålig smak för kvinnor, det är vad feminismen står för
Citera
2021-10-20, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herregudvadgott
Många i denna tråden hittills som säger sig vara för jämställdhet, jämlikhet, och allt sånt fint, men som inte vill kalla sig feminister. För mig låter det helt urtramsigt! Visst är det lite som att vägra kalla ketchup för ketchup, för det är ju egentligen bara TOMATSÅS?
Säger töntjäveln som gnäller över när tjejer inte accepteras som gamers men kräver att männen skall "mogna" och ha anonym säckig klädstil med snaggat hår
Du är på fel sida av historien
Citera
2021-10-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ja, naturligtvis är jag feminist då jag förespråkar jämställdhet och lika villkor för kvinnor och män.

Vänder mig mot hela idén att feminism idag skulle vara något annat. Visst, det finns extremister som får mycket utrymme i media för att generera klick men att dessa skulle vara representativa för rörelsen är direkt felaktigt. De är vare sig i majoritet eller ens en särskilt stor grupp för den delen. Slutar man blint följa media och tar in sin omgivning blir detta uppenbart.
OK, tönt, så hur är det då jämställdhet att enbart männen skall anpassa sin personliga stil för arbetet?
Citera
2021-10-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
OK, tönt, så hur är det då jämställdhet att enbart männen skall anpassa sin personliga stil för arbetet?

Anpassa sin personliga stil..?
Vad pratar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in