Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Förvisso, men min "misstanke" är ju lika mycket detta som din.
Men, går man över enkom vår tro på individuellt plan, och försöker se hela frågan på gruppnivå, så finns det betydligt mer fakta bakom min åsikt än din.
Länka gärna till den tack! Och självklart är din lika mycket värd som min.
Citat:
Menar du seriöst att vi ska bygga hela samhället, och våra ideologier enkom på dig, och just din kontext?
Och att det enda du som individ ska "värdera", anpassa dina åsikter efter, är just din situation men inte en helhet?
Just jag utsätts inte för rasism, men fine! då ska jag vägra att kalla mig för antirasist. För att detta drabbar väldigt många andra kan jag ju skita i.
Just jag utsätts inte för X, C och V, men fine! då kan jag ju bara hålla för öronen, och vägra involvera mig eller stå för att människor ska få slippa X,C eller V, jag ska bara fokusera på lilla mig.
Nej, du förstår inte poängen. Igen var det anekdotisk bevisföring och det är inga bevis på gruppnivå, däremot är det bevis för att man KAN. Kvinnor KAN. Om de vill.
Citat:
Du har endast kunnat få allt detta du beskriver, tack vare feministiskt arbete de senaste 200 åren.
Men väldigt många kvinnor har alltså inte lyckats med detta, pga att våra normer, föreställningar och förväntningar i samhället fortsatt placerar könen i olika roller.
Jag har aldrig förnekat feminismens nytta för kvinnor. Jag har aldrig förnekat behovet av ideologin i länder där den behövs. Min ståndpunkt är att den INTE behövs i Sverige idag.
Mest intressant är att artikeln säger att kvinnor förhandlar lägre ingångslöner. Är det då någon annans fel att man förhandlar sämre? Ska det då styras med ett regelverk? Eller ska vi stärka kvinnor att våga förhandla bättre? Jag anser det är nummer två.
Citat:
Kvinnor (och män), alla! och alla frågor behöver lösas som grupp för att någonting ska hända och problem lösas och de behöver ideologier som behöver ett namn.
Du får ursäkta men att resonera som du, att vägra kalla sig för feminist, fast man är för feminismens målsättning, och inser feminismens värde och arbete genom historien och på andra platser.
och dessutom själv lever i den feministiska målbilden, tack vare feminism.....
framstår för mig fullständigt obegripligt osolidariskt.
Jag är ledsen men jag kan inte ställa mig brevid de kvinnor som kallar sig feminister i Sverige idag, får kalla kårar av att förknippas med människor som Lady Dahmer mfl. Dessutom är jag inte intresserad av att fokusera på ett kön, vilket tydligt sägs i ideologins beskrivning, verka för kvinnor. Verka för köns neutralitet kan jag jobba för. Att könet inte ska spela någon roll kan jag jobba för.
Jag håller heller inte med om de lösningar på problem som många Svenska feminister föreslår, jag kan heller inte inte med att bli instoppad i fack och påklädd en offerkofta av andra kvinnor som vill inkludera mig i sin gruppbild. Jag kan heller inte med att man i mångt och mycket vill ta bort valfriheten för familjer och individer.
/den osolidariske.