Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-20, 14:16
Bannlyst
Är du en lössläppt/stulen feminist? Lämna in dig själv hos polisen på en gång så att dina rättmätiga ägare kan få tillbaka dig

👮 ----> 🐑
Citera
2021-10-20, 14:17
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Förvisso, men min "misstanke" är ju lika mycket detta som din.
Men, går man över enkom vår tro på individuellt plan, och försöker se hela frågan på gruppnivå, så finns det betydligt mer fakta bakom min åsikt än din.
Länka gärna till den tack! Och självklart är din lika mycket värd som min.

Citat:
Menar du seriöst att vi ska bygga hela samhället, och våra ideologier enkom på dig, och just din kontext?
Och att det enda du som individ ska "värdera", anpassa dina åsikter efter, är just din situation men inte en helhet?
Just jag utsätts inte för rasism, men fine! då ska jag vägra att kalla mig för antirasist. För att detta drabbar väldigt många andra kan jag ju skita i.

Just jag utsätts inte för X, C och V, men fine! då kan jag ju bara hålla för öronen, och vägra involvera mig eller stå för att människor ska få slippa X,C eller V, jag ska bara fokusera på lilla mig.
Nej, du förstår inte poängen. Igen var det anekdotisk bevisföring och det är inga bevis på gruppnivå, däremot är det bevis för att man KAN. Kvinnor KAN. Om de vill.
Citat:
Du har endast kunnat få allt detta du beskriver, tack vare feministiskt arbete de senaste 200 åren.
Men väldigt många kvinnor har alltså inte lyckats med detta, pga att våra normer, föreställningar och förväntningar i samhället fortsatt placerar könen i olika roller.
Jag har aldrig förnekat feminismens nytta för kvinnor. Jag har aldrig förnekat behovet av ideologin i länder där den behövs. Min ståndpunkt är att den INTE behövs i Sverige idag.

Citat:
Jag antar att du är en form av ingenjör, då kan du ju läsa denna:
https://www.dn.se/ekonomi/kvinnliga-ingenjorers-loner-slapar-fortfarande-efter-mannens/
Mest intressant är att artikeln säger att kvinnor förhandlar lägre ingångslöner. Är det då någon annans fel att man förhandlar sämre? Ska det då styras med ett regelverk? Eller ska vi stärka kvinnor att våga förhandla bättre? Jag anser det är nummer två.

Citat:
Kvinnor (och män), alla! och alla frågor behöver lösas som grupp för att någonting ska hända och problem lösas och de behöver ideologier som behöver ett namn.

Du får ursäkta men att resonera som du, att vägra kalla sig för feminist, fast man är för feminismens målsättning, och inser feminismens värde och arbete genom historien och på andra platser.
och dessutom själv lever i den feministiska målbilden, tack vare feminism.....
framstår för mig fullständigt obegripligt osolidariskt.
Jag är ledsen men jag kan inte ställa mig brevid de kvinnor som kallar sig feminister i Sverige idag, får kalla kårar av att förknippas med människor som Lady Dahmer mfl. Dessutom är jag inte intresserad av att fokusera på ett kön, vilket tydligt sägs i ideologins beskrivning, verka för kvinnor. Verka för köns neutralitet kan jag jobba för. Att könet inte ska spela någon roll kan jag jobba för.

Jag håller heller inte med om de lösningar på problem som många Svenska feminister föreslår, jag kan heller inte inte med att bli instoppad i fack och påklädd en offerkofta av andra kvinnor som vill inkludera mig i sin gruppbild. Jag kan heller inte med att man i mångt och mycket vill ta bort valfriheten för familjer och individer.

/den osolidariske.
Citera
2021-10-20, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Där har vi det igen; en svensk obegåvad kärring som ska berätta för mig och min familj att vi minsann inte lever efter hennes syn på vad som är rätt. En kvinna som bor i ett land på 10 miljoner invånare utan krig eller elände på 300 år ska berätta för en annan kvinna som bor i ett land på 270 miljoner invånare som har sett mer än sin beskärda del av krig och elände.

Du inser att Indonesien hade en kvinnlig president redan för 20 år sedan?? Hur går det för er med er 'upplysta' feminism?

..ni är så jävla historielösa och okunniga. Det enda du klarar är att applådera feminismen och hoppas få gratis fördelar (på bekostnad av de som jobbar såklart). Ett skämt.

Och vad ville du säga? En man som är gått över till fienden, hans ord har ingen vikt.
Citera
2021-10-20, 14:19
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Jag har inga som helst bekymmer att visa att feminism och jämställdhetsarbete är helt olika entiteter.
Dels ser du det på stavningen och allra tydligast ser du det på stavningen av femin - ism.
Det är en gynocentrisk ideologi och inte en metodologi för att åstadkomma något.
Och det i sin tur ser du på att deras jämställdhetsarbete och strävanden BARA sträcker sig till kvinnors förhållanden och utmaningar. Aldrig till mäns.
Den mest vanliga snubbeltråden är att man inte kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Det ena är lika rättigheter och möjligheter, som man mäter på skalan "lika utfall".
Det är helt olika saker och står i motsats till varann.
Inkompatibla med varann.

Nej du förvanskar dess innebörd. Ja ordet har sin rot i det kvinnliga men det beror på de historiska omständigheter som rådde då.

Att regressiva krafter i modern tid försöker svartmåla det och omdefinera det till något negativt är såklart tråkigt. Jag kan bara spekulera i motivationen bakom men det verkar inte ha med en önskan om jämställdhet att göra. Tvärtom.
Citera
2021-10-20, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XfileDK
För att summera min tankegång: Vårt boskap har i princip blivit stulet. Ring polisen Å varna byborna! Myndigheterna hjälp oss vårt boskap o VÅR EGENDOM har blivit bestulet. Barbarerna å kyrkmännen plundrar våra byar på allt de kan komma åt !!

Boskap som kvinnor? Det är solklart, att de fremsteg som har gjorts i de sista 100 år, sakta men säkert kommer eroderas bort.
Citera
2021-10-20, 15:12
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Är det verkligen en feministisk idé att inte stå ut med andra kulturer?
Det var det från början. Rasistiska överklasskärringar som tröttnade på att vara kuttersmycken åt sina framgångsrika män.
Citera
2021-10-20, 15:14
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Nej du förvanskar dess innebörd. Ja ordet har sin rot i det kvinnliga men det beror på de historiska omständigheter som rådde då.

Att regressiva krafter i modern tid försöker svartmåla det och omdefinera det till något negativt är såklart tråkigt. Jag kan bara spekulera i motivationen bakom men det verkar inte ha med en önskan om jämställdhet att göra. Tvärtom.
Det är din åsikt.
Du kan varken hänvisa till forntida historia eller andra sidan jordklotet för att se att det inte finns något för en feminist i Sverige att kämpa för, annat än MER makt och mer pengar.
Den enda regressiva kraft du ser är den självklara invändningen mot din inbillade grundsyn som utgår en falsk världsbild, dvs en falskt utmålad könsmaktsordning och det kvinnliga offerskapet som valuta.

Den finns inte och beviset har du som svar på denna fråga.
Det finns INGEN rättighet eller möjlighet män har som kvinnor saknar i Sverige.

Så, vad är det du kämpar för?
Citera
2021-10-20, 15:27
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det är din åsikt.
Du kan varken hänvisa till forntida historia eller andra sidan jordklotet för att se att det inte finns något för en feminist i Sverige att kämpa för, annat än MER makt och mer pengar.
Den enda regressiva kraft du ser är den självklara invändningen mot din inbillade grundsyn som utgår en falsk världsbild, dvs en falskt utmålad könsmaktsordning och det kvinnliga offerskapet som valuta.

Den finns inte och beviset har du som svar på denna fråga.
Det finns INGEN rättighet eller möjlighet män har som kvinnor saknar i Sverige.

Så, vad är det du kämpar för?

Om du tror bara att för att man uppnått någonting så slipper man försvara det så är din kunskap om historia ytterst bristfällig.
Citera
2021-10-20, 15:43
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Välkommen att träffa Merapi, en typfigur för dagens fascistiska feminism.

Tro mig, hon hatar inte bara pojkar och män.., hon hatar även kvinnor.
Haha, ja jag har märkt att hon hatar alla som inte delar hennes svartvita totalitära syn..
Citera
2021-10-20, 15:45
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
I min optik ja. Särskilt när det rör sig om misogyna kulturer med patriarkala religioner. Islam är det största hotet i landet. Kristendomen är i och för sig också patriarkal, men den har helt utspelat sin roll idag. Vi kom så långt från spisen, nu ser det ut som att vi om 1-2 generationer är tillbaka vid spisen, fastkedjad.'Keep them barefoot and pregnant'.

Du är både feminist och rasist då m.a.o.
Citera
2021-10-20, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Du är både feminist och rasist då m.a.o.

Yeah, religion och hudfärg är samma sak. Idiot.
Citera
2021-10-20, 16:16
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Yeah, religion och hudfärg är samma sak. Idiot.

Oj oj oj..
Att du skiter i att skriva att det hade med religionen att göra att du avstår SFI, kan du ju knappast lasta andra för..

Men det är ju ändå TREVLIGT att du som feminist som värnar om "systerskap" hugger andra kvinnor i ryggen när de kommer från en annan religion och blir förtryckta, genom att vända dem ryggen till.

Jag, som är då icke feminist, väljer att hjälpa kvinnorna som kommer från förtrycka religioner genom att upplysa kvinnorna om vilka rättigheter de har i Sverige i stället.

Så VEM är idioten sa du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in