Citat:
Ursprungligen postat av
AlabamaHotcakes
Om det verkligen är chefer i offentlig verksamhet som du menar är boven så kan jag till viss del hålla med. Det finns alldeles för många av mellanchefer, hr-nissar etc som inte förstår sig på verksamheten etc, oavsett kön. Men de tjänar generellt bättre än de som faktiskt gör jobbet så det var inte dem jag syftade på ändå i mitt inlägg. New public management är ett gissel som vi måste få ogjort.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/New_public_management
Det var bara min första skrapning på ytan.
Hur många verk tror du behövs för att driva ett sjukhus, där patienten måste ha remiss för att ens få komma in?
Och hur mycket bevakar regioner sina gränser för vem som får och vem som nekas att komma, fast de har närmast dit och "länets centralort" är avsevärt mycket längre bort?
Det finns en så oerhört dyr och omständig mikromanagement att om du lade all välfärdsbudget på det, skulle det inte räcka till adekvat vård.
Lägg ner alla gamla landsting. digitalisera all hantering av personuppgifter, men använd för inga pengar i världen samma folk till den ombildningen som Trafikverket hade.
Alla handlingar ska skyddas med biometri och alla relevanta instanser ska kunna söka efter dubletter i alla system.
Nu ska myglet ut, en gång för alla och de som missbrukar systemet ska göras återbetalningsskyldiga.
Markus Allard har visat upp verkligheten för oss från Örebro.
Den sortens politiker måste prioriteras och inkompetensen måste ut och det åstadkommer man bara med att införa tjänstemannaansvaret igen.