2021-10-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Men snälla vän. Över en platt jord så befinner sig inte dessa stjärnor "ljusår" bort.

Över en platt jord så är det ljuskällor som rör sig bortom eller hitom den begränsning som finns i hur långt vi kan se. Antingen ser vi dem, eller så ser vi dem inte. Allt beroende på var de befinner sig i förhållande till oss som observerar.

Men snälla vän. Vi kan ju faktiskt mäta avståndet till himlakropparna.
Citera
2021-10-20, 18:43
Medlem
Citat:
Men snälla vän. Över en platt jord så befinner sig inte dessa stjärnor "ljusår" bort.

Över en platt jord så är det ljuskällor som rör sig bortom eller hitom den begränsning som finns i hur långt vi kan se. Antingen ser vi dem, eller så ser vi dem inte. Allt beroende på var de befinner sig i förhållande till oss som observerar.

Så det vi kallar stjärnor och som befinner sig på samma höjd över horisonten som solen vid solnedgång befinner sig alltså närmare oss än solen?

Omvänt, de stjärnor som befinner sig längre bort än vad solen gör när den försvinner vid horisonten försvinner tidigare eller samtidigt som solen?

Hur högt över jorden befinner sig solen?
Citera
2021-10-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men snälla vän. Vi kan ju faktiskt mäta avståndet till himlakropparna.

Jaså? Om jag står och tittar på en stjärna i himlen, berätta för mig hur du mäter dess avstånd till X antal biljoner kilometer.
Citera
2021-10-20, 18:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Fast avstånden till stjärnorna är ju uppmätta.

Nu behöver du hitta på en ny ad hoc-lösning för att förklara bort de mätningarna.

Vad hittar du på den här gången?
Citera
2021-10-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast avstånden till stjärnorna är ju uppmätta.

Nu behöver du hitta på en ny ad hoc-lösning för att förklara bort de mätningarna.

Vad hittar du på den här gången?

Gissar på att de är uppmätta på samma sätt som jordens alla hastigheter är uppmätta. Dvs inte alls.

Antaganden kan jag absolut tänka mig att det gjorts, dock. Antaganden som du inte är kapabel att se som antaganden, och istället ser som empiriska mätningar.
Citera
2021-10-20, 19:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Gissar på att de är uppmätta på samma sätt som jordens alla hastigheter är uppmätta. Dvs inte alls.

Antaganden kan jag absolut tänka mig att det gjorts, dock. Antaganden som du inte är kapabel att se som antaganden, och istället ser som empiriska mätningar.

Vad du kan tänka dig - och gissa - har vi sett.

Men rent konkret, vad är det som är fel med dessa mätningar? Alltså på riktigt, inte vad du 'kan tänka dig'.
Senast redigerad av Clay Allison 2021-10-20 kl. 19:11.
Citera
2021-10-20, 19:09
Medlem
Citat:
Jaså? Om jag står och tittar på en stjärna i himlen, berätta för mig hur du mäter dess avstånd till X antal biljoner kilometer.

Så du känner inte till det trots att det har varit uppe i tråden hundratals gånger?
Eller spelar du bara dum?

Förklara i stället vad det är för fel på alla tiotusentals mätningar som har gjorts under århundranden.
Citera
2021-10-20, 19:11
Medlem
Citat:

På vilken höjd över jorden menar du att solen befinner sig?
Citera
2021-10-20, 19:11
Medlem
Citat:

Du du hävdar på fullt allvar att vi inte har mätt upp jordens rotationshastighet runt solen? Eller hur lång tid det tar för jorden att rotera ett varv runt sin egen axel?

Men jösses...
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-20 kl. 19:16.
Citera
2021-10-20, 19:27
Medlem
Citat:
Du du hävdar på fullt allvar att vi inte har mätt upp jordens rotationshastighet runt solen? Eller hur lång tid det tar för jorden att rotera ett varv runt sin egen axel?

Men jösses...

Du menar att du pekar på solen och gör ett antagande att det är vi som rör oss, och inte den? Den typen av mätningar?

Jösses var ordet.
Citera
2021-10-20, 19:38
Medlem
Citat:
Du vet fortfarande inte hur en platt yta av en viss storlek och det som rör sig ovanför skulle yttra sig från där du observerar. Alltså är ditt "bevis" för en platt jord helt taget ur luften.

Men om det är allt du har att komma med så får jag tacka.
Argument från FE blir konstigare och konstigare. Så nu är huvudargumentet att ingen av oss vet hur ett stort område på en platt yta ser ut. Nej, det är inte så konstigt. Ingen har sett det för att jorden är rund.

Men tillbaka till lite mer jordnära grejer.
Kan du förklara hur norr bara är i en viss riktning och söderut i en viss (motsatt) riktning på en platt jord? När vi kombinerar det med midnattssolen i Antarktis och flygtider söder om ekvatorn. Hur kan jorden vara platt då ??
Citera
2021-10-20, 20:02
Medlem
Citat:
Så du känner inte till det trots att det har varit uppe i tråden hundratals gånger?
Eller spelar du bara dum?

Förklara i stället vad det är för fel på alla tiotusentals mätningar som har gjorts under århundranden.

För att då inte tala om det uppenbara? Mätningarna som görs utgår från att ljuset har en nästintill konstant massa, vilket medför en nästintill konstant rörelesenergi, vilket medför en nästintill konstant hastighet. Vi har aldrig mätt upp C, för vi kan inte göra det. Vi har inga instrument som kan mäta C, för om vi hade ett sådant instrument spräcker vi både den generella och den specifika relativitetsteorin.

Så det vi mäter med är ett antagande att ljuset färdas i C och därför kan vi "mäta" hur lång tid det tar för ljuset att färdas från punkt A till B och därför få ut en sträcka.

Dessa antaganden är en av vetenskapens brister som tyvärr spelar fysiken i fatet mot dessa foliehattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in