2021-10-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
kan vara chrons..

jag lider själv av dessa fanstyg sedan 20 år tillbaka.
när det är som värst så har jag 10-15 blödande små sår i tarmen, vilket visar sig som svarta strimmor om jag för en gångs skull skulle vara fast i avföringen.
99 av 100 dagar har jag dock diarré.

klart att om du blöder i tarmen och maten passerar lite väl fort genom ditt system så kommer dina värden vara dåliga.

be om en djupare undersökning. tex rektoskopi / gastroskopi m.m m.m

Själv har man en blandning av diarré och förstoppning. Eller förstoppningsdiarre, att det är svårt att passera avföring och att när man väl gör det är det typ mjukt.. Ibland är avföringen dock normal. Inget synligt blod, bara lite mörkare brunt då och då. Min syster har UC.
Citera
2021-10-20, 16:20
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Jo. jag ska lämna avföringsprover imorgon. Är otroligt är otroligt rädd och vet inte hur jag ska hantera denna rädsla och trötthet. Undrar om dom tillåter en att göra någon CT scanning på akuten?

Förstår att du är orolig och rädd men nu får du snart svar i alla fall. Ska du träffa en läkare också imorgon eller bara lämna in provet? Ska du träffa läkare så säg hur dåligt du mår av det här. Du kommer att få hjälp nu.
Citera
2021-10-20, 16:51
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Jag hoppas verkligen att majoriteten av mina problem endast är ångest och inget hemskt. Tagit paus från studier pga dessa rädslor.

Din ångest hindrar dig från att leva. Har du inte rätt att leva gott? Du får välja för dig själv. Om du vill låta din ångest bestämma eller om du ska söka hjälp. Det går att få hjälp.
Citera
2021-10-20, 16:52
Medlem
Just avföringen du beskriver fick jag exakt samma av under flera månader när jag befann mig under mycket stress och ångest.
Mitt blodvärde gick också ned men ditt är på tok för lågt.
Har du kollat ferritin och b12?
Citera
2021-10-20, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Just avföringen du beskriver fick jag exakt samma av under flera månader när jag befann mig under mycket stress och ångest.
Mitt blodvärde gick också ned men ditt är på tok för lågt.
Har du kollat ferritin och b12?

Nu blev jag jävligt orolig! Läkaren sa att det var lågt men inte för lågt, lägre än det lägsta vilket är 115. Jag äter inte kött, åt några korvar för första gången på året. Kan det tillföra lågt blodvärde?
Citera
2021-10-20, 17:16
Medlem
Citat:
Nu blev jag jävligt orolig! Läkaren sa att det var lågt men inte för lågt, lägre än det lägsta vilket är 115. Jag äter inte kött, åt några korvar för första gången på året. Kan det tillföra lågt blodvärde?

Om du inte äter kött alls så får du lägre blodvärde naturligt ja. Är du kvinna och menstruerar är det inte särskilt bra alls.
Du bör som sagt undersöka järn/ferritin och b12. Tarmcancer är väldigt ovanligt bland unga personer.
Börja ät kött så lär du nog må mycket bättre. Järnbrist sänker dopaminet i hjärnan så du kommer att må psykiskt dåligt som du beskriver.
Som sagt, ät mycket rött kött, lite blodpudding och mycket c-vitamin ett tag. Gärna leverpastej också.
Undvik mjölkprodukter i samband med mat.
Citera
2021-10-20, 17:31
Medlem
Magsår?

Går att göra gastroskopi och endoskopi (?)
Citera
2021-10-20, 17:32
Medlem
MisterPlus46s avatar
Citat:
Rött kött innehåller överlägset störst mängd av järn utav all mat. Du behöver även vitamin C för att boosta upptaget av järn. Observera att järn från kött tas upp mycket mycket lättare av kroppen än det järn som finns i vissa grönsaker.

Om du kan få i dig ungnötlever så vore det toppen, då det är fullmatat med järn och massor vitamin C.

Annars, börja ät så mycket rött kött du har lust för och drick ett glas apelsinjuice till varje måltid, då bör ditt hemoglobin återgå till friska nivåer relativt snabbt.
Citera
2021-10-20, 18:25
Boka tid för gastroskopi och kolonoskopi. Ät mycket kött och börja ta kosttillskott. Järn, C-vitamin, D-vitamin, zink. Se över din kost och se till att du får i dig bra med fibrer. Fiberhavregryn är bra för magen.

Det kommer att ordna sig.
Citera
2021-10-20, 18:28
Medlem
AoE3#1s avatar
Prova leva ditt liv utan socker!!

Sök på Dr "Berg Keto" på Youtube
Citera
2021-10-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Boka tid för gastroskopi och kolonoskopi. Ät mycket kött och börja ta kosttillskott. Järn, C-vitamin, D-vitamin, zink. Se över din kost och se till att du får i dig bra med fibrer. Fiberhavregryn är bra för magen.

Det kommer att ordna sig.

Är väldigt rädd. Tid för koloskopi kommer ta evigheter. Tänk om jag hinner dö innan det? Eller att jag gör undersökningen och finner att jag har veckor eller månader att leva. Jag antar stort att jag inte har långt att leva med tanke på mina symptom. En läkare i England gjorde ultraljud och fann inget vilket han sa var bra då cancer kan sprida sig till levern och min lever ser bra ut.

Om jag ska dö så bör det ske med mina egna händer känner jag. Har varit rädd och ångestfylld i flera månader att jag inte kan ta det längre. Vet att det är dumt att skriva på ett forum men har ingenstans att dela med mig av mina rädslor… känns som att jag på riktigt börjar bli galen.
Citera
2021-10-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Prova leva ditt liv utan socker!!

Sök på Dr "Berg Keto" på Youtube

Jag vet inte om socker kommer lösa mina problem? Jag har lågt blodsocker ibland så jag måste äta socker. Ambulansen gav mig en hel jävla sockersmet att äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in