2021-10-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du vet fortfarande inte hur en platt yta av en viss storlek och det som rör sig ovanför skulle yttra sig från där du observerar. Alltså är ditt "bevis" för en platt jord helt taget ur luften.

Å jo, vi vet väldigt väl hur ljus uppför sig. Vågutbredning är väldigt väl studerat område.
Och jo, vi vet hur atmosfären är beskaffad och hur den påverkar ljus.
Citera
2021-10-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Som sagt, du är endast fånig. Trams

Jättefånigt av mig att poängtera felaktigheter i ditt "logiska" tänk, verkligen.
Citera
2021-10-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Å jo, vi vet väldigt väl hur ljus uppför sig. Vågutbredning är väldigt väl studerat område.
Och jo, vi vet hur atmosfären är beskaffad och hur den påverkar ljus.

Vet vi även hur ljus skulle ta sig förbi en begränsning i hur långt vi kan se över en platt yta?
Citera
2021-10-20, 17:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jättefånigt av mig att poängtera felaktigheter i ditt "logiska" tänk, verkligen.

Du har ju inte ’poängterat’ några felaktigheter. Du sitter ju bara och kastar ur dig extremt lösa gissningar.
Citera
2021-10-20, 17:37
Medlem
Citat:
Du har ju inte ’poängterat’ några felaktigheter. Du sitter ju bara och kastar ur dig extremt lösa gissningar.

Jag har poängterat att du inte har en susning kring hur en platt yta av en viss storlek ser ut från där du observerar, men att du ändå säger att det ska se ut på ett visst sätt.

Det är dina lösa gissningar som jag belyser.
Citera
2021-10-20, 17:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har poängterat att du inte har en susning kring hur en platt yta av en viss storlek ser ut från där du observerar, men att du ändå säger att det ska se ut på ett visst sätt.

Det är dina lösa gissningar som jag belyser.

Jo. Hur ljus beter sig är väl känt.
Citera
2021-10-20, 17:47
Medlem
Citat:
Jo. Hur ljus beter sig är väl känt.

En teoretisk begränsning av hur långt jag kan se över en platt yta skulle inte magiskt försvinna för att "hur ljus beter sig är väl känt".
Citera
2021-10-20, 18:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
En teoretisk begränsning av hur långt jag kan se över en platt yta skulle inte magiskt försvinna för att "hur ljus beter sig är väl känt".

Vadå begränsning. Den har du ju bara hittat på. Dessutom gäller den märkligt nog endast ljus från solen då, eftersom ljus från stjärnor i samma vinkel syns utmärkt. Ett märkligt undantag i ditt lilla påhitt
Senast redigerad av Clay Allison 2021-10-20 kl. 18:07.
Citera
2021-10-20, 18:08
Medlem
Citat:
Vadå begränsning. Den har du ju bara hittar på. Dessutom gäller den märkligt nog endast ljus från solen då, eftersom ljus från stjärnor i samma vinkel syns utmärkt. Ett märkligt undantag i ditt lilla påhitt

Hittat på? Du vet ju inte hur en platt yta större än vad din kurviga världsbild ser ut från där du som människa observerar den? Att du inte är kapabel att bolla idéer i ditt huvud är inte detsamma som att hitta på.

Allt ljus över mitt huvud skulle röra sig bortom eller hitom den här begränsningen, vet inte vad du syftar på när du säger att det endast skulle gälla solen.
Citera
2021-10-20, 18:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hittat på? Du vet ju inte hur en platt yta större än vad din kurviga världsbild ser ut från där du som människa observerar den? Att du inte är kapabel att bolla idéer i ditt huvud är inte detsamma som att hitta på.

Allt ljus över mitt huvud skulle röra sig bortom eller hitom den här begränsningen, vet inte vad du syftar på när du säger att det endast skulle gälla solen.

Nej du vägrar ju läsa.

Det finns stjärnor som ligger oerhört långt bort som vi kan se alldeles ovanför horisonten. Dessa kan vi lätt se, medan du hittat på att ljus som färdas strax över en platt yta ska bete sig på nåt sätt som gör att solen - i samma vinkel - ska bli osynlig.
Citera
2021-10-20, 18:33
Medlem
Citat:
Nej du vägrar ju läsa.

Det finns stjärnor som ligger oerhört långt bort som vi kan se alldeles ovanför horisonten. Dessa kan vi lätt se, medan du hittat på att ljus som färdas strax över en platt yta ska bete sig på nåt sätt som gör att solen - i samma vinkel - ska bli osynlig.

Men snälla vän. Över en platt jord så befinner sig inte dessa stjärnor "ljusår" bort.

Över en platt jord så är det ljuskällor som rör sig bortom eller hitom den begränsning som finns i hur långt vi kan se. Antingen ser vi dem, eller så ser vi dem inte. Allt beroende på var de befinner sig i förhållande till oss som observerar.
Citera
2021-10-20, 18:40
Medlem
Citat:
Vet vi även hur ljus skulle ta sig förbi en begränsning i hur långt vi kan se över en platt yta?

Självklart. Vad som är ovanför, under eller vid sidan av ljuset påverkar inte. Det enda som spelar roll är mediet som ljuset färdas i. Det spelar alltså ingen roll om det under siktlinjen är platt eller inte.

Det här har vi ju pratat om ungefär niohundra gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in