2021-10-20, 15:32
Medlem
MrLevaLivets avatar
Jäklar vad naturgas tappar dessa dagar, ändrar ni något på portföljen eller är det satsa på kall vinter som gäller? Jag funderar på att plocka vinster och dra ned litegrann. Har en del kanadensiska bolag där jag snart är tillbaka på nollan. Smått förvånad över raset nu.
Citera
2021-10-20, 16:24
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jäklar vad naturgas tappar dessa dagar, ändrar ni något på portföljen eller är det satsa på kall vinter som gäller? Jag funderar på att plocka vinster och dra ned litegrann. Har en del kanadensiska bolag där jag snart är tillbaka på nollan. Smått förvånad över raset nu.

Instämmer men tror att det är tillfälligt. Snart redovisar de stora oljebolagen och efter det lär marknaden få fart igen. Tror jag. Fortsatt högt oljepris/gaspris och La Nina på väg lär ge en sval vinter för jänkarna bl.a.
Citera
2021-10-20, 16:51
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Instämmer men tror att det är tillfälligt. Snart redovisar de stora oljebolagen och efter det lär marknaden få fart igen. Tror jag. Fortsatt högt oljepris/gaspris och La Nina på väg lär ge en sval vinter för jänkarna bl.a.

Jo, möjligt, min portfölj behövde städning ändå, satt med fem stycken små kanadensiska bolag sedan jag FOMO:ade in mig i naturgas. Säljer småpluttarna nu och och ligger kvar lång i större bolag.
Citera
2021-10-20, 17:47
Medlem
Citat:
Fortfarande brist på olja och naturgas på kort samt lång sikt, vi har ingen alternativ energikälla vi kan gå över till snabbt.

De flesta bolag jag kollat på värderas fortfarande lågt även med dagens priser. Ligger fortfarande 20-60% plus på samtliga och lär köpa lite mer framöver.
Citera
2021-10-20, 18:41
Medlem
Citat:
Det är väl just det som sker att vissa plockar lite vinster. Olja och naturgas är det sista jag säljer just nu. Jag ser fram mot en fin resa de kommande månaderna.
Citera
2021-10-20, 18:49
Medlem
Jag kan verkligen inte marknaden, erkännes! Men om jag hade ramlat på en feet summa pengar hade jag investerat i Guld, Exxon och Royal Deutsche Shell.. Snacka om att "poppa Popcorn!.
Citera
2021-10-20, 18:51
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Någon som har koll på Enquest? Framstår som ganska billig.
Citera
2021-10-20, 19:10
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Jo, möjligt, min portfölj behövde städning ändå, satt med fem stycken små kanadensiska bolag sedan jag FOMO:ade in mig i naturgas. Säljer småpluttarna nu och och ligger kvar lång i större bolag.
Du blev lite väl ivrig och köpte massvis med bolag utan att kolla genom rejält ? Standard
Jag tänkte precis på det när du köpte massvis med gasbolag hux flux men sa inget. Tyckte det var väldans med DD han hann med på kort tid. Själv ryggade jag bara vår käre turk med Golar och Gazprom.

Det som hände var en så kallad blow of top, vi har dem i uranusarna varannan månad. Commodity traders som longar och shortar om vartannat.

Men här säljs ingen gas eller olja heller. Aw hell no!

Går hyfsat idag, NHY fick en lusing när kineserna släppte sina *fniss* strategiska reserver för gud vet vilken gång. Ynkligt.
Är det bara jag som har lite ädelmetall och har noterat silvrets revansch ? Mina fortuna har vart glada som fan ett bra tag nu. Är det connectat till kopparn på nåt vis ? Silver är la en biprodukt av kopparmining ?
Citera
2021-10-20, 19:33
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Du blev lite väl ivrig och köpte massvis med bolag utan att kolla genom rejält ? Standard
Jag tänkte precis på det när du köpte massvis med gasbolag hux flux men sa inget. Tyckte det var väldans med DD han hann med på kort tid. Själv ryggade jag bara vår käre turk med Golar och Gazprom.

Det som hände var en så kallad blow of top, vi har dem i uranusarna varannan månad. Commodity traders som longar och shortar om vartannat.

Men här säljs ingen gas eller olja heller. Aw hell no!

Går hyfsat idag, NHY fick en lusing när kineserna släppte sina *fniss* strategiska reserver för gud vet vilken gång. Ynkligt.
Är det bara jag som har lite ädelmetall och har noterat silvrets revansch ? Mina fortuna har vart glada som fan ett bra tag nu. Är det connectat till kopparn på nåt vis ? Silver är la en biprodukt av kopparmining ?

Haha, exakt så. Bolag som var upp typ 400%. Rensade vid öppning idag. Nu har jag 25k likvider som jag inte riktigt vet vad jag skall köpa för. Ligger dock kvar i olja/gas i bolagen Aker BP, DNO, Cheniere, Gazprom, EQT, Equinor, Golar, Kinder Morgan. LUNE och franska Total som jag nyligen köpte. Så det är inte precis som att jag är ute ur olja/gas-spelet. Men rensningen var välbehövd och det kanske blir mer.

Edit: Glömde min joker: Tellurian.

Nu har vi naturgas upp igen förresten!
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-10-20 kl. 19:35.
Citera
2021-10-20, 21:08
Medlem
Naturgasturkens avatar
Ingenting har förändrats när det gäller gasen eller oljan. Efterfrågan fortsätter stiga och så även raterna för LNG carriers.

Börjar läcka ut allt mer att OPEC+ kanske inte har så mycket extrakapacitet ändå. Iraks oljeminister som tidigare uttalat sig flera gånger om att idealpriset för olja är 70-80 USD/fatet gick ut idag och sade att 100 USD/fatet under Q1 2022 inte vore konstigt.

Sett över längre tid än en vecka (vilket verkar vara mångas attention span idag på börsen) är gas och olja fortfarande hett. Så köp rätt bolag med tillräcklig DD, inte FOMO-handel så blir det svinbra.
Citera
2021-10-20, 21:38
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Ingenting har förändrats när det gäller gasen eller oljan. Efterfrågan fortsätter stiga och så även raterna för LNG carriers.

Börjar läcka ut allt mer att OPEC+ kanske inte har så mycket extrakapacitet ändå. Iraks oljeminister som tidigare uttalat sig flera gånger om att idealpriset för olja är 70-80 USD/fatet gick ut idag och sade att 100 USD/fatet under Q1 2022 inte vore konstigt.

Sett över längre tid än en vecka (vilket verkar vara mångas attention span idag på börsen) är gas och olja fortfarande hett. Så köp rätt bolag med tillräcklig DD, inte FOMO-handel så blir det svinbra.

Yes, samt färsk info kring USAs oljelager:

https://m.investing.com/news/commodities-news/us-oil-stockpiles-unexpectedly-fell-431000-barrels-last-week--eia-2649581

"The run-up later was fueled by weekly inventory data from the U.S. Energy Information Administration that showed Crude stockpiles declined by 431,000 barrels in the week to Oct. 15, compared with analysts' expectations for a build of 1.857 million barrels."

Analys (från förra veckan) som tar upp detta:

2021-10-14
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Oljepriset handlades återigen något uppåt på torsdagsmorgonen efter en onsdag med fallande oljepriser. Prisuppgången fick stöd av en oro för en stundande nedgång i de amerikanska oljelagren som USA:s energidepartement EIA varslat om.

Ett fat av Nordsjöoljan Brent kostade 83:74 dollar på torsdagsmorgonen efter en uppgång med 0,7 procent medan den amerikanska WTI-oljan handlades upp med 0,7 till 80:96 dollar.

Amerikanska energidepartementet EIA vädrade på onsdagen oro över att råoljeproduktionen kommer minska mer än väntat under 2021.

"En större nedgång än väntat i USA:s gas- och destillatlager ledde till nya inköp", sade Kazuhiko Saito, chefsanalytiker på Fujitomi Securities, till Reuters.

Oron tycktes således större än onsdagens data från Amerikanska petroleuminstitutet (API), där det framgick att lagren växt under föregående vecka.

"Oljemarknaden är tajt just nu och på kort sikt är prognosen för säsongsmässiga efterfrågeuppgångar ett stöd för investerarsentiment om prisuppgång, vilket väger tyngre än lageruppfyllnaden och en svagare efterfrågeprognos från Opec", fortsatte Fujitomi Securities chefsanalytiker.

En brasklapp i Opecs prognos var också att de kraftigt ökade priserna på naturgas kan komma att leda till att slutanvändare växlar över till olja, vilket i så fall kan sätta tryck på efterfrågan.

På torsdagseftermiddagen släpps den officiella veckovisa amerikanska lagerrapporten, vilken kan bli påverkande för marknadsutvecklingen."
Citera
2021-10-20, 21:48
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Jag kan verkligen inte marknaden, erkännes! Men om jag hade ramlat på en feet summa pengar hade jag investerat i Guld, Exxon och Royal Deutsche Shell.. Snacka om att "poppa Popcorn!.

Ja, jag köpte Exxon, Chevron och Gevo idag.
(Gevo har fin teknik kring SAF, nästa generations flygbränsle, samt har ett projekt tillsammans med Chevron kring detta. Tänkte slå några flugor i samma smäll här). .

Edit: Stockcocken skall bli kul att följa GEVOs äventyr, samt Chevron, in med dig i tråden nu!
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-10-20 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in