2021-10-20, 13:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Av nyfikenhet, kan någon ge mig ett exempel på ett bevis för att jorden faktiskt skulle vara platt, och inte en snurrande boll?
Näe. Det existerar inga bevis för det.
Citera
2021-10-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Näe. Det existerar inga bevis för det.

Där missförstod du min fråga. Prova igen. Redigerade för bättre tydlighet.
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-10-20 kl. 13:26.
Citera
2021-10-20, 13:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Där missförstod du min fråga. Prova igen.

Att man kunde se solen dygnet runt.
Citera
2021-10-20, 13:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Där missförstod du min fråga. Prova igen.
Du skrev:
Citat:
Av nyfikenhet, kan någon ge mig ett exempel på ett bevis för att jorden faktiskt skulle vara platt, och inte en snurrande boll?
Och jag svarade att det inte finns några bevis för det.

Däremot kryllar det av evidens för en sfärisk jord.
Citera
2021-10-20, 13:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Av nyfikenhet, kan någon ge mig ett exempel på hur ett bevis för att jorden faktiskt skulle vara platt, och inte en snurrande boll, skulle se ut?
Att en platt karta skulle fungera. Att alla flygplan och båtar skulle navigera tokfel.
Citera
2021-10-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Att man kunde se solen dygnet runt.

Okej, och det baserar du på... Vadå? Att begränsningar för hur långt vi kan se över en plan yta inte existerar?
Citera
2021-10-20, 13:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Okej, och det baserar du på... Vadå? Att begränsningar för hur långt vi kan se över en plan yta inte existerar?
Vad skulle tyda på att vi inte kan se obegränsat över en plan yta?

Av vilken anledning skulle marken under begränsa avståndet?

Tänker du på vattenånga nära marken så kör det ihop sig för att det inte skulle fungera med en atmosfär på en värld utan gravitation.
Citera
2021-10-20, 13:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Av nyfikenhet, kan någon ge mig ett exempel på hur ett bevis för att jorden faktiskt skulle vara platt, och inte en snurrande boll, skulle se ut?
Att du kan visa att ekvatorn faktiskt skulle vara över 6000 mil lång och att avstånden längs med given breddgrad faktiskt skulle öka söder om ekvatorn och inte minska.
Citera
2021-10-20, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad skulle tyda på att vi inte kan se obegränsat över en plan yta?

Av vilken anledning skulle marken under begränsa avståndet?

Tänker du på vattenånga nära marken så kör det ihop sig för att det inte skulle fungera med en atmosfär på en värld utan gravitation.

Jag tänker att om jag står i okurvig korridor som är 10 mil lång, så kommer jag inte se slutet av den korridoren pga andra orsaker än vattenångor och gravitation.

Är du med på den ganska logiska slutsatsen?
Citera
2021-10-20, 13:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag tänker att om jag står i okurvig korridor som är 10 mil lång, så kommer jag inte se slutet av den korridoren pga andra orsaker än vattenångor och gravitation.

Du tänker inte alls, och nej, jag ser ingen logik vare sig i det här eller i dina tidigare inlägg.

För mig känns du som ett stort laboratorium, där det lyser i alla fönster men forskarna har gått hem.
Citera
2021-10-20, 13:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vi kan ju se stjärnor som ligger ljusår bort, då borde det inte vara så svårt att se en stjärna som ligger åtta ljusminuter bort.
Citera
2021-10-20, 13:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Att man inte kan se hur långt som helst i en korridor är självklart eftersom avstånden mellan tak och golv till slut hannar under ögats upplösning. Däremot så försvinner ingenting med botten först men det kan vi faktiskt se i verkligheten. Det går inte ihop med platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in