2021-10-19, 22:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Om något luktar det panik från moderata etablissemanget. Att S öppnar upp för SD får M och Kristersson att bajsa ner sig eftersom det ger SD enormt med makt och kan spela ut bägge partierna mot varandra.

M kommer behöva släppa in SD i viktiga positioner annars kanske man väljer att låta S styra ytterligare 4 år om de säljer sig tillräckligt bra. Detta kommer nog skapa en vrede hos moderata väljare också som hellre ser att M säljer ut viktiga poster till SD än att SD går till S och M hamnar i opposition. IGEN.

Det tyder också på att även S försöker förbereda sig på ett utfall som kan innebära att MP åker ut.

Jag vill hellre att SD samarbetar med M, men om M ska bete sig såhär så har jag inget alls emot att de samarbetar med S, om de ger oss tillräckligt med inflytande och politik igenom.

Ulf vill ju inte ens ha SD på viktiga positioner liksom med 20% av svenska folket bakom sig. Allvarligt talat.

Vilket också är enkelt för Åkesson att argumentera för.

”Kristersson ville inte ens ta med oss i tång och låta oss komma in i värmen, medan S visade mognad och gav oss det inflytande våra väljare kräver till proportioner av vår storlek. Således blev valet enkelt, även fast vi givetvis hade föredragit ett annat alternativ med en mogen partiledare vid det moderata rodret.”

De senaste opinionsundersökningarnas resultat har säkert initierat allehanda oro i både M- och S-leden. S byter snart partiledare - och partisekreterare - och SS-U har skickats ut med en trevare för att känna på SD. Chansen finns att MP åker ut och då är S ute ur leken, rimligt bedömt. M ser risken att SD blir jämnstora, eller till och med större - hur gör man då?

Om kommande OU pekar i liknande riktning, även in i nästa år, så kan man inte utesluta att det kommer fler utspel av olika slag. Sedan är förstås frågan, huruvida M + KD närmare valet avtvingas ett svar på om de kan stå ut med att bilda regering med SD på insidan - och om SD vill detta.
Citera
2021-10-19, 22:12
Bannlyst
Tror nog aldrig JÅ/SD fått 22k gillningar på facebook på ett enda inlägg tidigare. Mycket smart av Åkesson att gå ut med att priserna på drivmedel är orimligt höga. Tror SD kan vinna mycket röster här. Speciellt dessa hjärndöda sossar i Norrlands inland som röstar S i varje jävla val.

Hoppas bränslepriserna fortsatt är orimligt höga fram till valdagen. Ni piss-sossar som vaneröstat på det horpartiet ska få lida tills ni röstar rätt.
Senast redigerad av abdalah 2021-10-19 kl. 22:17.
Citera
2021-10-20, 02:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nu börjar Timbro bli oroliga för att S så smått börjat flörta med SD. Svend Dahl, tidigare fanatisk fri-invandringsförespråkare har skrivit en artikel med en massa ”goda råd” till SD. Om man inte ska tappa alla sina väljare så måste man stänga dörren till S och släppa fram Kristersson utan att begära något tillbaka. Svend Dahl vill oss alla väl.
Dessa äckliga jävla moderater står mig upp i halsen. Vidriga.
https://timbro.se/smedjan/sverigedemokraterna-bor-akta-sig-for-att-ga-vansterut/?fbclid=IwAR3E1N2SrRSw8XVG4qzZPOg5ReZuLbPT8HtKlIGW sosfXlviVObSMfo18IQ

Borgarpacket är falska men vi kan utnyttja dem, för de är lite korkade också. Lurige Uffe verkar mest lura bort sig själv. Sossarna är sluga och listiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Om något luktar det panik från moderata etablissemanget. Att S öppnar upp för SD får M och Kristersson att bajsa ner sig eftersom det ger SD enormt med makt och kan spela ut bägge partierna mot varandra.
M kommer behöva släppa in SD i viktiga positioner annars kanske man väljer att låta S styra ytterligare 4 år om de säljer sig tillräckligt bra. Detta kommer nog skapa en vrede hos moderata väljare också som hellre ser att M säljer ut viktiga poster till SD än att SD går till S och M hamnar i opposition. IGEN.
Det tyder också på att även S försöker förbereda sig på ett utfall som kan innebära att MP åker ut.
Jag vill hellre att SD samarbetar med M, men om M ska bete sig såhär så har jag inget alls emot att de samarbetar med S, om de ger oss tillräckligt med inflytande och politik igenom.
Ulf vill ju inte ens ha SD på viktiga positioner liksom med 20% av svenska folket bakom sig. Allvarligt talat.
Vilket också är enkelt för Åkesson att argumentera för.
”Kristersson ville inte ens ta med oss i tång och låta oss komma in i värmen, medan S visade mognad och gav oss det inflytande våra väljare kräver till proportioner av vår storlek. Således blev valet enkelt, även fast vi givetvis hade föredragit ett annat alternativ med en mogen partiledare vid det moderata rodret.”

Ja som någon skrev så börjar nog många planera för att MP åker ut. Blir det en allmän tro i S så åker de nog ut också för de kan signalera till sina väljare att inte stödrösta på dem.

Lurige Uffe sätter sig i en svår sits genom att bara samarbeta med SD i frågor där de är överens för då kan SD göra upp med M och invandring och lag och ordning, men göra upp med S om pensioner och en massa välfärdsprojekt M inte vill ha!

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Två moderater går till SD. Mats Johnsson, tidigare kommunalråd i Alvesta och Patrick Ståhlberg, ledande moderat i Tingsryd.
– Vad det beror på vet jag faktiskt inte, säger Suzanne Frank (M), distriktsordförande för Moderaterna.
https://www.smp.se/tingsryd/toppmoderater-lamnar-for-sd-frank-m-det-ar-trakigt/?fbclid=IwAR2oig_yn7f1s6J1QyvV98NGSVzfzp4QHE9YF6mm VqqzcTKBr5He5LQt55E

Korthuset riserar att rämna. I kommunerna där de vägrar att samarbeta med SD kommer vi få se mer av detta, även från sossar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
https://omni.se/migration-och-brott-i-fokus-nar-m-samlas-till-stamma/a/34RdOX
Från partistyrelsens förslag till Moderaternas stämma.
Det rör sig, inte för att jag skulle rösta på M men nog vore det trevligt att deportera packet direkt. Är de missnöjda kan de överklaga från sina hemländer.

Usch moderaterna är ett sådant där brunt rasistparti med rötter.
Citera
2021-10-20, 02:13
Medlem
HejaFinlands avatar
MP ligger nu under 4 % i det sammanvägda resultatet. https://val.digital/

Nog bäst att de föreslår höjt bensinpris och ökad invandring.
Citera
2021-10-20, 04:35
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Jag vet inte hur de är i Europa, kristdemokraterna i Tyskland verkar vara lite höger om svenska moderaterna. "Vi kan", när miljontals muslimer vällde in. Jag ser KD mest som en distraktion, de kunde lika gärna åka ur riksdagen tillsammans med L och MP så skulle det bli enklare att komma överens utan alla dessa småpartier som skall komplicera allt.

KD är ett pussel. Eller rättare sagt det svenska folket har gett KD ett pussel. Eftersom svenskarna inte är särskilt religiösa, vad är då poängen med kristna partier?

AfS ser tydligt att Svenska kyrkan är en enorm politisk tillgång. De gick till kyrkavalet för representation där när parlamentet fortfarande är långt borta.

Kanske kommer AfS så småningom att passera 4,0 -procenten och skulle vara i en SD, M bloc.

KD borde ha muskelat in som landsbygdens och böndernas parti, med tanke på att C inte längre är intresserad av landsmännen.
Citera
2021-10-20, 06:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
MP ligger nu under 4 % i det sammanvägda resultatet. https://val.digital/

Nog bäst att de föreslår höjt bensinpris och ökad invandring.

Var inte orolig, det kommer de garanterat göra.

Men dessvärre tror jag de kommer klara sig kvar i riksdagen ändå. Ligger de strax under 4% är jag rädd att de kommer klara sig kvar med hjälp av stödröster. Jag tror de måste ner ytterligare några promillen, säg till kanske sådär runt 3,0%, för att de väljare som kan tänkas stödrösta på dem helt ger upp hoppet och istället lägger sin röst på något annat parti.

Det positiva i sammanhanget är att MP oftast överskattats i o.u. Förhoppningsvis är det så nu också.
Citera
2021-10-20, 07:45
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
De senaste opinionsundersökningarnas resultat har säkert initierat allehanda oro i både M- och S-leden. S byter snart partiledare - och partisekreterare - och SS-U har skickats ut med en trevare för att känna på SD. Chansen finns att MP åker ut och då är S ute ur leken, rimligt bedömt. M ser risken att SD blir jämnstora, eller till och med större - hur gör man då?

Om kommande OU pekar i liknande riktning, även in i nästa år, så kan man inte utesluta att det kommer fler utspel av olika slag. Sedan är förstås frågan, huruvida M + KD närmare valet avtvingas ett svar på om de kan stå ut med att bilda regering med SD på insidan - och om SD vill detta.

Att SD:s partiledning vill sitta i en regering är nog rätt givet, frågan är nog snarare om de erbjuds det. Jag tror inte det. Åtminstone inte den kommande mandatperioden.

Och andra sidan bör det viktigaste för dem vara att få igenom sin politik . Se t.ex. C denna mandatperiod som inte heller sitter i regeringen men trots det haft ett stort inflytande. För C:s del innebär det att de kan skryta med att fått igenom stora delar av sin politik samtidigt som de kan undkomma kritik för regeringens misslyckanden. Så det behöver inte alltid vara negativt att stå utanför en regeringen heller.

Jag tror inte M kommer bjuda in SD till ett regeringssamarbete. Mer troligt är nog att de erbjuds förhandlingar i för dem avgörande frågor för att stödja en M-ledd regering. För SD:s del skulle detta innebära att de kommer in i värmen samt att de (helt eller delvis) får igenom många av sina viktigare frågor. Om detta sammabete visar sig fungera bra tror jag M och KD kan erbjuda SD ministerposter till mandatperioden efter det.

Om, som många i tråden spekulerar kring, S kommer försöka binda SD till sig tror jag inte de kommer erbjuda mer än så heller.

Jag tror SD efter valet har att välja emellan att stödja Ulf Kristersson som stadsminister och erbjudas förhandlingar i viktiga frågor. Eller stödja Magdalena Andersson, antingen med löfte om förhandlingar i viktiga frågor eller utan ett sådant löfte. Det är nog de två valen SD kommer ställas inför.

Om en potentiell regering kommer erbjuda dem inflytande över för dem viktiga frågor så de får igenom stora delar av sin politik kan de förstås rösta emot detta om de vill. Då återstår två alternativ. 1. Någon form av ny JÖK, där SD inte får något inflytande öht. 2. Ett extra val där SD skall försöka förklara för sina väljare varför de inte accepterade att släppa fram en regering som kommer genomföra stora delar av deras politik. Oavsett hur de lyckas med detta kommer resultatet efter extra valet återigen ställa dem inför samma situation med att välja vilken regering de vill stödja, men ej kommer få ingå i, varpå de mao är tillbaka på ruta ett. Dessutom med ryktet att de är omöjliga att samarbeta med, varpå någon form av JÖK eller blocköverskridande samarbete (som SD inte ingår i) blir än mer sannolikt.
Citera
2021-10-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Att SD:s partiledning vill sitta i en regering är nog rätt givet, frågan är nog snarare om de erbjuds det. Jag tror inte det. Åtminstone inte den kommande mandatperioden.

Och andra sidan bör det viktigaste för dem vara att få igenom sin politik . Se t.ex. C denna mandatperiod som inte heller sitter i regeringen men trots det haft ett stort inflytande. För C:s del innebär det att de kan skryta med att fått igenom stora delar av sin politik samtidigt som de kan undkomma kritik för regeringens misslyckanden. Så det behöver inte alltid vara negativt att stå utanför en regeringen heller.

Jag tror inte M kommer bjuda in SD till ett regeringssamarbete. Mer troligt är nog att de erbjuds förhandlingar i för dem avgörande frågor för att stödja en M-ledd regering. För SD:s del skulle detta innebära att de kommer in i värmen samt att de (helt eller delvis) får igenom många av sina viktigare frågor. Om detta sammabete visar sig fungera bra tror jag M och KD kan erbjuda SD ministerposter till mandatperioden efter det.

Om, som många i tråden spekulerar kring, S kommer försöka binda SD till sig tror jag inte de kommer erbjuda mer än så heller.

Jag tror SD efter valet har att välja emellan att stödja Ulf Kristersson som stadsminister och erbjudas förhandlingar i viktiga frågor. Eller stödja Magdalena Andersson, antingen med löfte om förhandlingar i viktiga frågor eller utan ett sådant löfte. Det är nog de två valen SD kommer ställas inför.

Om en potentiell regering kommer erbjuda dem inflytande över för dem viktiga frågor så de får igenom stora delar av sin politik kan de förstås rösta emot detta om de vill. Då återstår två alternativ. 1. Någon form av ny JÖK, där SD inte får något inflytande öht. 2. Ett extra val där SD skall försöka förklara för sina väljare varför de inte accepterade att släppa fram en regering som kommer genomföra stora delar av deras politik. Oavsett hur de lyckas med detta kommer resultatet efter extra valet återigen ställa dem inför samma situation med att välja vilken regering de vill stödja, men ej kommer få ingå i, varpå de mao är tillbaka på ruta ett. Dessutom med ryktet att de är omöjliga att samarbeta med, varpå någon form av JÖK eller blocköverskridande samarbete (som SD inte ingår i) blir än mer sannolikt.

Hur kan du vara så säker på att M får fler röster än SD? Hela ditt resonemang bygger på den möjligheten. Finns dock som sagt fler möjligheter än dina drömmar.
Citera
2021-10-20, 09:35
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Var inte orolig, det kommer de garanterat göra.

Men dessvärre tror jag de kommer klara sig kvar i riksdagen ändå. Ligger de strax under 4% är jag rädd att de kommer klara sig kvar med hjälp av stödröster. Jag tror de måste ner ytterligare några promillen, säg till kanske sådär runt 3,0%, för att de väljare som kan tänkas stödrösta på dem helt ger upp hoppet och istället lägger sin röst på något annat parti.

Det positiva i sammanhanget är att MP oftast överskattats i o.u. Förhoppningsvis är det så nu också.

Miljöpartiet har numer tagit SD:s plats av de partier som ratas. S kommer inte ta med mp igen i en regering eftersom en lansering av ett nytt samarbete skulle innebära att S förlorar än mer röster. Bara att ha haft mp i regeringen innebär att det nästan är omöjligt att få tillbaks väljare. Då moderaterna gjorde upp med mp så gick man från 30 procent till 16 procent. Det sveket mins många blågula väljare än idag. Minsta tecken på att närma sig mp så är det kört för moderaterna. Så jag tror nog att mp får köra solo i valrörelsen och då lär det framgå att en röst på mp är inget inflytande alls eftersom inget parti vill ha med dem att göra.
Citera
2021-10-20, 10:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Hur kan du vara så säker på att M får fler röster än SD? Hela ditt resonemang bygger på den möjligheten. Finns dock som sagt fler möjligheter än dina drömmar.

Hur i all världen vet du vad jag drömmer om för valresultat? Vad jag hoppas på eller drömmer om är öht inget jag tar i beaktande i mina bedömningar. Hade jag gjort det hade jag skrivit något helt annat. Det är en stor skillnad på vad man hoppas och vad man bedömmer sannolikt. Jag hoppas Sverige utklassar USA i basket, men inte fan tror jag det kommer ske för det.

När man försöker försöker förstå världen och bedöma vad som kan tänkas ske i framtiden gör man vanligtvis det utifrån någon form av undersökningar. När det gäller hur många röster (och mandat) ett parti kan tänkas få i ett val är dessa undersökningar just oppinionsundersökningar. Vilket således är det jag utgår ifrån och dessutom just vad tråden handlar om.

Enligt dessa o.u. är S störst följt av M och därefter SD, vilket således är vad jag utgår ifrån. Men viss, det kan förstås förändras. Men även om vi leker med tanken att SD blir större än M kommer det inte medföra någon förändring ändå. Verken M eller S kommer tvingas erbjuda SD några ministerposter för att stödja dem ifall de inte vill, vilket de inte gör.
Citera
2021-10-20, 11:06
Medlem
Citat:
Hur i all världen vet du vad jag drömmer om för valresultat? Vad jag hoppas på eller drömmer om är öht inget jag tar i beaktande i mina bedömningar. Hade jag gjort det hade jag skrivit något helt annat. Det är en stor skillnad på vad man hoppas och vad man bedömmer sannolikt. Jag hoppas Sverige utklassar USA i basket, men inte fan tror jag det kommer ske för det.

När man försöker försöker förstå världen och bedöma vad som kan tänkas ske i framtiden gör man vanligtvis det utifrån någon form av undersökningar. När det gäller hur många röster (och mandat) ett parti kan tänkas få i ett val är dessa undersökningar just oppinionsundersökningar. Vilket således är det jag utgår ifrån och dessutom just vad tråden handlar om.

Enligt dessa o.u. är S störst följt av M och därefter SD, vilket således är vad jag utgår ifrån. Men viss, det kan förstås förändras. Men även om vi leker med tanken att SD blir större än M kommer det inte medföra någon förändring ändå. Verken M eller S kommer tvingas erbjuda SD några ministerposter för att stödja dem ifall de inte vill, vilket de inte gör.

Märkligt hur du vet vad som kommer att hända? Kan inte se det på annat sätt än att du drömmer. Vad OU säger är irrelevant. Valresultatet är relevant och om det vet du lika lite som någon annan.

Utan du upprepar bara samma floskler som redan skrivits mängder av här på FB. Behövs bara att ett stort parti ser till makten snarare än vad väljarna vill så har vi ett annat scenario. Har du något nytt att komma med vore det en välgärning snarare än som sagt upprepa samma saker som redan skrivits om sida upp och ner.
Citera
2021-10-20, 11:07
Medlem
När SD protesterar mot något så utgår det oftast från vad breda massan känner. Så om de protesterar mot höga energikostnader så har SD en stor fördel i att de är trovärdiga.

SD har en annan fördel också. Eftersom de vill stoppa massinvandringen och ta kostnaderna därifrån (vilket vi ju anar är något hundratal miljarder) så har de även möjligheten att faktiskt göra något åt höga energipriser genom skattesänkningar, riktade bidrag eller satsningar på att producera mer energi.

Den fördelen har egentligen inte de andra partierna som ju har en politik där de vill att samhället bär kostnaderna för en massinvandring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in