2021-10-20, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Nej, de senaste 10 åren har bostadskostnaderna stigit med ungefär 50%, se här:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-ar-1981100/

Boendekostnaderna, som ju har gjort det mesta av svensk ungdom hemlös och därför barnlös, och de ständigt skenande elpriserna, bensinen. Dock kommer ju ketchup-effekten nu! Man måste vara högt outbildad nationalekonom för att inte fatta det. Hur ska världens högst skuldsatta hushåll kunna finansiera sig utan hyperinflation? Hur finansierade Tyskland sitt krigsskadestånd efter första världskriget? Var tror du skulder kommer ifrån? Vem tror du det är som betalar skulderna?

Nej bostadsPRISERNA har gått upp inte boendekostnaderna eller Cost of living som du refererade till. De har gått ned.
Citera
2021-10-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
"Tar bort". Dvs mörkar. Precis vad vitsen med KPI är.

Det är vad du gör av politidska skäl. Skämmes ta mig fan. Ditt Sverige är då piss även på det ekonomiska att du vill "ta bort" det som besvärar.

Svensk inflation är hög när man inte mörkar vilket jag inte gör. Sant är: hög inflation och dessutom ingen som helst reell tillväxt (BNP-siffrorna är numera bara inflation).

JAG gör absolut ingenting. Sluta tugga fradga. Sverige mäter kpi ungefär som andra länder och relativt andra länder har Sverige haft mycket låg inflation I många år på nästan alla varor och tjänster.

Vad tror du hade hänt om man inkluderat bostäder i kpi? Sverige hade fått en enorm inflation enbart pga bostadspriserna, för inget annat växer ju, räntan skulle behöva höjas kraftigt vilket hade lett till deflation de senaste 10 åren. Sverige hade haft massarbetslöshet. Jag skulle göra precis som Ingves, han har inget val. Vi har importerat en miljon individer totalt oförmögna att försörja sig. Tror fan vi måste ta till galna åtgärder för att hålla skeppet flytande.
Citera
2021-10-20, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Med det perspektivet så sänker vi inflationen om vi sänker räntan.

Ja om man ser till boendekostnader och inte priser absolut.
Citera
2021-10-20, 08:12
Medlem
Citat:
Ingves kan höja idag men han vill inte men inte för att han bryr sig om svenskarna. Men svenskarna fattar ju ändå inte så han behöver inte göra det rätta och höja.

Ingves löser inga problem. Han ställer till med dem. Inflationen nu är hans fel.

Om Ingves höjer räntan idag kommet hela vår blyga inflation dö snabbt och Sverige kommer inte kunna återhämta sig som resten av världen.

Om vi haft mycket högre ränta de senaste åren hade förvisso bostadspriserna hållts nere. Men den sånktasvenska kronan har räddat svenska företag tillsammans med möjligheter att låna billigt. Hade svenska företag inte haft denna möjlighet i 10 års tid hade vi haft deflation och massarbetslöshet. Det är inga problem menar du?
Senast redigerad av flanders 2021-10-20 kl. 08:39.
Citera
2021-10-20, 09:07
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ingves kan höja idag men han vill inte men inte för att han bryr sig om svenskarna. Men svenskarna fattar ju ändå inte så han behöver inte göra det rätta och höja.

Ingves löser inga problem. Han ställer till med dem. Inflationen nu är hans fel.
Ingen kan höja. I tex USA skulle hela budgeten gå åt till att betala räntan till statslånet om räntan låg på 4%

Inse problemet. Samma sak för SE. Skulle Ingves höja räntan, skulle bostadsmarknaden falla, faller den så är hela Sveriges ekonomi i problem.
Citera
2021-10-20, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om Ingves höjer räntan idag kommet hela vår blyga inflation dö snabbt och Sverige kommer inte kunna återhämta sig som resten av världen.

Om vi haft mycket högre ränta de senaste åren hade förvisso bostadspriserna hållts nere. Men den sånktasvenska kronan har räddat svenska företag tillsammans med möjligheter att låna billigt. Hade svenska företag inte haft denna möjlighet i 10 års tid hade vi haft deflation och massarbetslöshet. Det är inga problem menar du?

Du ljuger om "blygsam inflation" precis som liksom-fb gör. Det kan även bero på att du helt enkelt bara är obildad och dum.

Sverige återhämtar sig ingenting. Landet saknar en bra trend sedan 30 år tillbaka avseende real tillväxt. Ingves arbetar inte för ett bättre Sverige och det gör inte du heller, du som vill mörka inflationen genom att ta bort bopriserna, som besvärar.
Citera
2021-10-20, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Ingen kan höja. I tex USA skulle hela budgeten gå åt till att betala räntan till statslånet om räntan låg på 4%

Inse problemet. Samma sak för SE. Skulle Ingves höja räntan, skulle bostadsmarknaden falla, faller den så är hela Sveriges ekonomi i problem.

Klart man kan. Kan man inte återstår bara hyperinflation.

Alla vet att höja går för sig. Annars krasch och realräntor efter kraschen. Att höja ger positiva effekter fast det där förstår man inte hur det är möjligt. Finansen har duperat de flesta bortom räddning.

Sveriges ekonomi har förresten redan en massa problem. Fattar du inte det?
Citera
2021-10-20, 09:31
Bannlyst
Citat:
JAG gör absolut ingenting. Sluta tugga fradga. Sverige mäter kpi ungefär som andra länder och relativt andra länder har Sverige haft mycket låg inflation I många år på nästan alla varor och tjänster.

Vad tror du hade hänt om man inkluderat bostäder i kpi? Sverige hade fått en enorm inflation enbart pga bostadspriserna, för inget annat växer ju, räntan skulle behöva höjas kraftigt vilket hade lett till deflation de senaste 10 åren. Sverige hade haft massarbetslöshet. Jag skulle göra precis som Ingves, han har inget val. Vi har importerat en miljon individer totalt oförmögna att försörja sig. Tror fan vi måste ta till galna åtgärder för att hålla skeppet flytande.

Du ljuger. Du mörkar som satan. Men du vill inte stå för det.

Du är dessutom dum i huvudet. KPI är sovjetisk tillrättalagd statistik som man lurar dig med. Därför tjatar du beträffande detta idiotmått. Som om jag bryr mig.

Prata nu med din mormor och inte med mig.
Citera
2021-10-20, 10:04
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Klart man kan. Kan man inte återstår bara hyperinflation.

Alla vet att höja går för sig. Annars krasch och realräntor efter kraschen. Att höja ger positiva effekter fast det där förstår man inte hur det är möjligt. Finansen har duperat de flesta bortom räddning.

Sveriges ekonomi har förresten redan en massa problem. Fattar du inte det?
Jodå, vår ekonomi är redan körd. Och för mig känns det lite som den där veckan i nian innan sommarlovet. Man skiter i både det ena och det andra.
Citera
2021-10-20, 10:45
Medlem
Citat:
Du ljuger om "blygsam inflation" precis som liksom-fb gör. Det kan även bero på att du helt enkelt bara är obildad och dum.

Sverige återhämtar sig ingenting. Landet saknar en bra trend sedan 30 år tillbaka avseende real tillväxt. Ingves arbetar inte för ett bättre Sverige och det gör inte du heller, du som vill mörka inflationen genom att ta bort bopriserna, som besvärar.

Sveriges kpitillväxt har varit lägst i Europa i många år trots minusränta. Hade vi legat med högre räntor hade Sverige kraschat totalt. Visst bostäder hade kunnat dra upp det hela men ökade bostadspriser ger ingen tillväxt för landets företag.
Citera
2021-10-20, 11:12
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Nej bostadsPRISERNA har gått upp inte boendekostnaderna eller Cost of living som du refererade till. De har gått ned.
För oss som har koll på bostadspriserna, alltså vad det kostar att hyra de få bostäder som finns i större städer som Stockholm eller Linköping, blir det påstående inte trovärdigt. jag skulle säga att medelhyran på nybyggt ligger kring 9-10000 i månaden för en stor 2:a, kring 17000 kr för en 5:a. jag har inte koll bakåt i tiden så jag kan inte säga när dessa hyror blev standard, men något har definitivt hänt med boendekostnaden. Att det sedan sitter gamla tanter på Östermalm i lägenheter sedan 30 år och betalar hälften är ändå inte representativt för Sverige. Det är som om mjölken kostade 22 kr i affären, men sedan fanns en speciell butik som sålde 11kr-mjölk för vissa utvalda, och KPI måste då räkna ut medelpriset på mjölk till 16 kr. men ska du köpa mjölk kostar den ändå 22 kr.

KPI är ett skämt, om man som jag och många andra tror att den reflekterar dagliga kostnaden för att leva i Sverige.
Citera
2021-10-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
För oss som har koll på bostadspriserna, alltså vad det kostar att hyra de få bostäder som finns i större städer som Stockholm eller Linköping, blir det påstående inte trovärdigt. jag skulle säga att medelhyran på nybyggt ligger kring 9-10000 i månaden för en stor 2:a, kring 17000 kr för en 5:a. jag har inte koll bakåt i tiden så jag kan inte säga när dessa hyror blev standard, men något har definitivt hänt med boendekostnaden. Att det sedan sitter gamla tanter på Östermalm i lägenheter sedan 30 år och betalar hälften är ändå inte representativt för Sverige. Det är som om mjölken kostade 22 kr i affären, men sedan fanns en speciell butik som sålde 11kr-mjölk för vissa utvalda, och KPI måste då räkna ut medelpriset på mjölk till 16 kr. men ska du köpa mjölk kostar den ändå 22 kr.

KPI är ett skämt, om man som jag och många andra tror att den reflekterar dagliga kostnaden för att leva i Sverige.

95% av beståndet är inte nybyggt. Så hur dyra nybyggen är att bo i är inte speciellt relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in