Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Nej bostadsPRISERNA har gått upp inte boendekostnaderna eller Cost of living som du refererade till. De har gått ned.
För oss som har koll på bostadspriserna, alltså vad det kostar att hyra de få bostäder som finns i större städer som Stockholm eller Linköping, blir det påstående inte trovärdigt. jag skulle säga att medelhyran på nybyggt ligger kring 9-10000 i månaden för en stor 2:a, kring 17000 kr för en 5:a. jag har inte koll bakåt i tiden så jag kan inte säga när dessa hyror blev standard, men något har definitivt hänt med boendekostnaden. Att det sedan sitter gamla tanter på Östermalm i lägenheter sedan 30 år och betalar hälften är ändå inte representativt för Sverige. Det är som om mjölken kostade 22 kr i affären, men sedan fanns en speciell butik som sålde 11kr-mjölk för vissa utvalda, och KPI måste då räkna ut medelpriset på mjölk till 16 kr. men ska du köpa mjölk kostar den ändå 22 kr.
KPI är ett skämt, om man som jag och många andra tror att den reflekterar dagliga kostnaden för att leva i Sverige.