2021-10-19, 20:22
Medlem
Fakta i frågan: En närstående till mig utsattes för brott. Den misstänkte är identifierad. En förundersökning har gjorts, och åtal har väckts. Vi har fått ta del av förundersökningsprotokollet i ärendet.

Nu till min fråga: Jag har på omvägar fått reda på att den misstänkte samma kväll utsatte en annan individ för ett annat brott. Om vi antar att även detta ärende gått till åtal och handläggs ungefär i samma tempo så bör ett förundersökningsprotokoll finnas även för denna händelse. Hur bär jag mig åt för att hitta detta förundersökningsprotokoll och få ut det? Jag har endast den misstänktes namn och personnummer, inget diarienummer eller liknande.
Citera
2021-10-19, 20:28
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llhweiir
Fakta i frågan: En närstående till mig utsattes för brott. Den misstänkte är identifierad. En förundersökning har gjorts, och åtal har väckts. Vi har fått ta del av förundersökningsprotokollet i ärendet.

Nu till min fråga: Jag har på omvägar fått reda på att den misstänkte samma kväll utsatte en annan individ för ett annat brott. Om vi antar att även detta ärende gått till åtal och handläggs ungefär i samma tempo så bör ett förundersökningsprotokoll finnas även för denna händelse. Hur bär jag mig åt för att hitta detta förundersökningsprotokoll och få ut det? Jag har endast den misstänktes namn och personnummer, inget diarienummer eller liknande.

Du begär ut samtliga handlingar rörande personen med hänvisning till personnummer, är du smart begär du även ut det som hamnat i slasken.
Citera
2021-10-19, 20:31
Medlem
Förundersökning kan begäras ut om du har personnr. Sen finns det ju sekretess på vissa brott.
Citera
2021-10-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Du begär ut samtliga handlingar rörande personen med hänvisning till personnummer, är du smart begär du även ut det som hamnat i slasken.

Citat:
Ursprungligen postat av jonasost
Förundersökning kan begäras ut om du har personnr. Sen finns det ju sekretess på vissa brott.

Så jag behöver bara ringa polisen och/eller tingsrätten och begära ut samtliga ärenden för ÅÅMMDD-NNNN? Vad är "slasken"?
Citera
2021-10-19, 20:48
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasost

Japp, då får man ut en maskad förundersökning vilket är ganska löjligt. I regel är det bara personuppgifter som namn och personnummer som maskas, smått löjligt om man begärt ut FUP:ar kring en specifik person.

Nu går jag lite off-topic… Jag har nämnt det förr. Vägrar domstol eller polis lämna ut protokoll digitalt är det smart att begära ut dubbelsidiga utskrifter då avgiften avser mängden papper. Fick detta tips från en polis på arkivet och det funkar.
Citera
2021-10-19, 20:52
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Så jag behöver bara ringa polisen och/eller tingsrätten och begära ut samtliga ärenden för ÅÅMMDD-NNNN? Vad är "slasken"?

I princip räcker det med personnummer för att få ut FUP:ar. ”Slasken” är sånt som åklagare eller polis inte tycker är nödvändigt för åtalet och därmed inte finns med i FUP:en. Brukar dock innehålla intressant information.
Citera
2021-10-19, 20:57
Medlem
Citat:
I princip räcker det med personnummer för att få ut FUP:ar. ”Slasken” är sånt som åklagare eller polis inte tycker är nödvändigt för åtalet och därmed inte finns med i FUP:en. Brukar dock innehålla intressant information.

För det första så vet vi ju inte om det har blivit åtal av den andra händelse som TS beskriver. Slasken brukar det vara lite sekretess på och så där.
Citera
2021-10-19, 21:18
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
För det första så vet vi ju inte om det har blivit åtal av den andra händelse som TS beskriver. Slasken brukar det vara lite sekretess på och så där.

Är det sekretess så är det… Dock har du alltid rätt till dokumenten även om de kommer vara maskade. Chansen är dock stor att man får ut slasken med maskade namn i värsta fall.

Nu vill åklagare och polis göra det svårare att tillgängliggöra FUP:ar och slask till såväl misstänkta som målsägande då de anser att FUP:ar kan påverka rättegångsförhandlingarna.

För egen del anser jag att FUP:ar och slasken är väldigt viktiga att ta del av. Nån rimlig chans ska man ju ha att försvara sig själv eller klient.
Citera
2021-10-19, 21:20
Medlem
Citat:
Är det sekretess så är det… Dock har du alltid rätt till dokumenten även om de kommer vara maskade. Chansen är dock stor att man får ut slasken med maskade namn i värsta fall.

Nu vill åklagare och polis göra det svårare att tillgängliggöra FUP:ar och slask till såväl misstänkta som målsägande då de anser att FUP:ar kan påverka rättegångsförhandlingarna.

För egen del anser jag att FUP:ar och slasken är väldigt viktiga att ta del av. Nån rimlig chans ska man ju ha att försvara sig själv eller klient.

Du har rätt att någon som är åtalad alltid får se handlingarna men det kan vara lite maskerat som du säger.

Det har väl hänt att polis och åklagare gömt undan slasken så att den åtalade inte ska få se vad som finns där.
Citera
2021-10-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad

Helt rätt, det vet vi inte. Jag vill försöka få fram om det finns en FUP på honom - och jag var lite osäker på om jag var tvungen att veta brottmålsnummer eller liknande för att få ut det.
Citera
2021-10-20, 00:01
Medlem
Du får vänta till dess att åtal väcks för att kunna begära ut fupen. Innan dess råder något som kallas förundersökningssekretess.
Citera
2021-10-20, 01:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

(FB) FAQ - Att ta del av domar och andra dokument
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in