2021-10-19, 19:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast om SE inte var på Åland är hon en tok. Så grattis. Men kör inte likheten för långt, hon kom ju fram till slutsatserna själv, då är hon kanske mer lik LL.
Hennes analyser och slutsatser är bra oavsett men vore intressant att veta om man utrett detta, tveksamt.
Citera
2021-10-19, 19:15
Medlem
Gick samtalet till på detta sätt?

-Ta det lugnt, hur var mördaren klädd?
-Okej, jag ska lugna mig. Han hade mörkblå täckjacka.
-Bra, något mer?
-Ja, han sprang ditåt. Förresten har de skjutit mig också!
-Oj! Är det alltså två mördare?

Lisbeth springer iväg.

Vad säger ni?
Senast redigerad av Makarov.24 2021-10-19 kl. 19:18.
Citera
2021-10-19, 19:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som jag skrivit tidigare, han tar inte bort ett vittne, han tar bort "mörk rock, keps, stålbågade glasögon och handlovsväska".

Han tar ju inte bort det där. Är det AD han avser så understryker ju SE signalementet handledsväska. Han vet att det kommer från David Bagares gata, men han lägger det även i mun på AD som han vet stannade på mordplatsen. Han understryker handledsväska. Trots att du själv säger att han lyssnar på AD i radio när AD beskriver mördarens signalement.

Och om det inte är AD han avser så tar han ju bara bort ett vittne iaf. Det vittne om inte var på plats i inledningsskedet har sett fel, är det han säger. Hade fler vittnen sagt samma sak så hade han ju inte haft något försvar.

Förklara gärna förväxmingsteorin. För han kan inte skydda sig mot flera vittnen med att han blir förväxlad med mördaren långt efter mordet. Och det skyddar inte alls på David Bagares gata.

För den lilla chansen SE är GM så är det väl min dubbelgångar-teori som är den korrekta tolkningen. "Väskan är observerad, jag är i stort sett körd för jag kan inte placera mig där. Jag säger till polisen att mördaren var en dubbelgångare."
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-19 kl. 19:32.
Citera
2021-10-19, 19:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag håller med om att det behövs ett antal tillfälligheter för att SE ska vara mördaren. Tycker dock att samma sak gäller om han är ett vittne:

1. Av en tillfällighet kan ingen styrka hans närvaro.
2.Av en tillfällighet är han den ende som förutom Lisbeth noterar LJ. Dessutom såpass bra att han kan beskriva honom.
3. Av en tillfällighet är det bara han som har ett samtal med Lisbeth och också får höra mörkblå täckjacka.
4.Av en tillfällighet missar alla hans språngmarsch efter poliserna.
5.Av en tillfällighet har han blivit förväxlad med mördaren.

Eftersom att vi pratar mycket om sannolikhet så vore det intressant att höra hur folk tänker kring detta. Hur stor är den att allt detta inträffar?

1. Finns flera andra vars närvaro ingen kan styrka. Theodoros A, Bengt P.
2. Utan SE hade Lisbeth varit den ende.... av ren tillfällighet
3. Karin J. och Anna H. menar att Lisbeth pratade en hel del (ut i luften). Leif L. borde nog också ha hört något och kanske själv även sagt något när han försökte hjälpa Gösta S. att få in Lisbeth i polisbilen. Vi har dock inga uppgifter om "ord" eller samtal i Leifs fall, men det verkar konstigt om alla var tysta. (Annars ett bra exempel på hur märkligt man kan göra det mesta..)
4. Ja, denna är märklig ur fler aspekter.
5. Just där och då upplevde han det, AB ansågs suspekt men uppfattade det nog inte själv.
LJ fick uppleva misstankar efteråt. ... av ren tillfällighet?
Citera
2021-10-19, 19:31
Bannlyst
Citat:
Jag tror du gravt överdriver nivån på det samtal som krävs.

"AH säger att LP pratar. Då kan hon ju inte prata med SE"

Inte omöjligt att du har rätt.
Citera
2021-10-19, 19:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Han tar ju inte bort det där. Är det AD han avser så understryker ju SE signalementet handledsväska. Han vet att det kommer från David Bagares gata, men han lägger det även i mun på AD som han vet stannade på mordplatsen. Han understryker handledsväska. Trots att du själv säger att han lyssnar på AD i radio när AD beskriver mördarens signalement.

Och om det inte är AD han avser så tar han ju bara bort ett vittne iaf. Det vittne om inte var på plats i inledningsskedet har sett fel, är det han säger. Hade fler vittnen sagt samma sak så hade han ju inte haft något försvar.

Förklara gärna förväxlingsteorin.

Men visst, är SE GM så är det väl min dubbelgångar-teori som är den korrekta tolkningen.
Fan vad du krånglar till det. Den 10 mars är mörk rock, keps, stålbågade glasögon och handlovsväska allmänt kända. Han har ingen aning om vem som sagt vad, han kan möjligen tro att kepsen och rocken kommer från AD men det är inget han vet säkert. Men även de utstickande attributen stålbågade glasögon och handlovsväska måste tas med. I proaktivt syfte uppfinner han sitt supervittne och han lyckades. Trots att polisen visste att glasögonen kom från Mårten Palme, som inte befunnit sig på mordplatsen ens i ett senare skede. Han lyckades tack vare att utredarna inte hade Ålandskvinnans analysförmåga.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-19 kl. 19:37.
Citera
2021-10-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
1. Finns flera andra vars närvaro ingen kan styrka. Theodoros A, Bengt P.
2. Utan SE hade Lisbeth varit den ende.... av ren tillfällighet
3. Karin J. och Anna H. menar att Lisbeth pratade en hel del (ut i luften). Leif L. borde nog också ha hört något och kanske själv även sagt något när han försökte hjälpa Gösta S. att få in Lisbeth i polisbilen. Vi har dock inga uppgifter om "ord" eller samtal i Leifs fall, men det verkar konstigt om alla var tysta. (Annars ett bra exempel på hur märkligt man kan göra det mesta..)
4. Ja, denna är märklig ur fler aspekter.
5. Just där och då upplevde han det, AB ansågs suspekt men uppfattade det nog inte själv.
LJ fick uppleva misstankar efteråt. ... av ren tillfällighet?

Som sagt kan man vrida och vända på mycket. Jag står fast vid att det är många tillfälligheter kring SE och att det är något som inte stämmer. Att det bara är missuppfattningar, missförstånd osv köper jag inte. Däremot gör det honom INTE till mördaren.
Citera
2021-10-19, 19:37
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man kan väl läsa SEs långa telefonförhör där han hävdar att LP sprang fram och pratade med två poliser. Detta konfirmeras av Gedda 2020! Att det fanns två befäl ute på gatan först och att LP kom och bankade på bussen. Det är ganska intressant att något SE sagt 1986 till 99,99% sannolikhet konfirmeras av Gedda 2020! Vi slipper ju då fundera på om detta stått i pressen!

Det finns fem förhör länkade till ambulaspersonal i tråden. Två av dessa jobbar vanligtvis som poliser. Med deras förhöjda uppfattningsförmåga fanns bara två personer som höll på med HLR och en kvinna som senare identifierades som LP på mordplatsen. Inga andra personer beskrivs på mordplatsen även om de flesta andra påstår att det fanns ett 15-tal personer där. Jag tycker det är tramsigt eller nästan lite korkat att efter att läst ambulanspersonalens vittnesmål att tro att det faktum att ingen sett SE på mordplatsen när de inte såg något alls skulle kunna peka mot just SE som GM.

Tyvärr ligger Ålandskvinnans hittepåtänk på just denna pinsamt låga nivå. Samma låga nivå som vi skedmatas med i KPs presskonferens, eller för all del i Ålandskvinnoboken "Den osannolike mördaren"!

Men lysande, då får jag ytterligare bevis på att det stämmer att senaste PU kollat upp SEs utsagor. Perfekt. Det är väl detta du menar med Gedda:

https://drive.google.com/file/d/1QxSQU3Uu1MVk9YNfWqtU-kI_zTGHX8hQ/view

I förhör 25 april säger SE detta:

Då kommer en vit polisbil… Två stycken polismän går ut och de ställer sig framför sin polisbil… LP springer fram till dom… efter ca en halvminut som kommer det en piketbuss.. männen i den springer in gränden…

Stämmer väl inte så där jättebra som du vill hävda.

Titta istället i Expressen 4/3 och Dagens nyheter 4/3. Det stämmer bättre med vad SE säger.

För övrigt håller jag med dig om att insatserna av AH och SG är fantastiska.
Citera
2021-10-19, 19:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Inte omöjligt att du har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Fan vad du krånglar till det. Den 10 mars är mörk rock, keps, stålbågade glasögon och handlovsväska allmänt kända. Han har ingen aning vem som sagt vad, han kan möjligen tro att kepsen och rocken kommer från AD men det är inget han vet säkert. Men även de utstickande attributen stålbågade glasögon och handlovsväska måste tas med. I proaktivt syfte uppfinner han sitt supervittne och han lyckades. Tack vare att utredarna inte hade Ålandskvinnans analysförmåga, trots att hon hjälpte dem på traven.

Ok. Men om du nu försöker tänka dig in i GM SE:s situation istället för det där baklängesperspektivet.

Nu tänker jag släppa AD och bara behandla det som förväxlingsteorin. SE ser att många av hans attribut nämns av vittnen, han har ingen aning om vem som sagt vad, precis som du säger. Du menar alltså att han då kommer på planen att han blivit förväxlad med mördaren?

Hur menar du att han förklarar denna förväxling?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-19 kl. 19:48.
Citera
2021-10-19, 19:44
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Som sagt kan man vrida och vända på mycket. Jag står fast vid att det är många tillfälligheter kring SE och att det är något som inte stämmer. Att det bara är missuppfattningar, missförstånd osv köper jag inte. Däremot gör det honom INTE till mördaren.

Håller med till 100% vi har ju sett fler punkter i fler listor, där märkligheterna inte går SEs ”väg”. Tittar man på punkterna en och en finns alltid alternativ, men ser man dom som en helhet så blir det helt enkelt för mycket.
Citera
2021-10-19, 19:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Snart tar halmstråna slut, va?

I det ena fallet cherrypickas/missuppfattas något SE sagt i en intervju, i det andra något han sagt i rätten.

SE har berättat om att LP var hysterisk och sprang ut och stoppade bilar.

Detta har tagits som bevis på att han inte var på plats.

När det nu visar sig att allt han sagt stämmer så växer desperationen i SEkten.

Det är tråkigt att ingen i SEKten vågar lyssna på senaste avsnittet av podcasten Palmemordet.

Där går en kunnig person igenom myten att SE inte kan har stannat kvar på mordplatsen.

Case closed.

Jag har inte läst så många förhör i fallet, men rent allmänt kan man inte förvänta sig att vittnesmål stämmer överens exakt.

När Engström säger virrade och stoppade bilar o.s.v, kanske en annan säger ordet hysterisk som ett sammanfattande substantiv.

Kort sagt, vi har alla vårt eget språk och sätt att tolka situationer.
Citera
2021-10-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Håller med till 100% vi har ju sett fler punkter i fler listor, där märkligheterna inte går SEs ”väg”. Tittar man på punkterna en och en finns alltid alternativ, men ser man dom som en helhet så blir det helt enkelt för mycket.

Som jag sade, påpekar man att sannolikheten pga många tillfälligheter är låg att SE är mördaren vore det intressant att se kalkylen för honom som det vittne han utger sig för att vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in