2021-10-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Såg att Fanny är en av fem tjejer i ett nystartat skidskytteteam, sponsrat av Power Woman. Övriga medlemmar är Emma Höglund (23), Moa Olsson (22), Cordelia Melén Olsson (22), samt Amanda Nordqvist (22). Det är nog välkommet med extra stöttning när man står utanför landslagets träningsgrupper.

https://powerwoman.com/se/stories/team-power-woman-biathlon

Emma Höglund har slutat, är programledare för förbundets magasinprogram numera. Däremot istället flera yngre tjejer bland annat Amanda Lundström som verkar ha tillkommit i träningsgruppen sen förra säsongen. Gemensamt för alla skulle jag säga att dom måste bli snabbare på att åka skidor. Bra att det finns något även utanför landslaget och en nationell elit också som breddar startfälten.
Citera
2021-10-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ja man får hänga med i svängarna, tog slut redan förra sommaren https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/AlbeVr/hanna-oberg-och-jesper-nelin-har-separerat

---

Apropå Ponsi intervju med IBU idag. Om det sportsliga dårå: https://www.biathlonworld.com/news/detail/getting-to-know-martin-ponsiluoma

Skidskytte är tydligen inte tillräckligt intressant i spåret redan utan nu tar de till dockusåpametoder för att få ännu högre tittarsiffror. När blev rapporteringen av våra vintersporter något Hänt Extra kan göra lika bra?

Snälla, säg att SVT spelar in en dokumentär om skidskyttarna och att det finns mycket bakom kulisserna. Om längddamerna kunde skapa drama i första världscupen genom att köra in i varandra i spåret, tänk tittarsiffrorna när skidskyttarna börjar anklaga varandra för otrohet etc.
Citera
2021-10-19, 06:07
Medlem
Någon som läst eller hört något resonemang kring att skidskyttarna bara åkt på ett höghöjdsläger? Ja, förutom Samuelsson och Brorsson som var iväg själva i början av sommaren. Kanske också de som haft svårast med höjden iofs. Men är det en ekonomisk fråga eller vill man bara spara resdygn? Förhoppningsvis ingen “snålhet” som kommer att ångras i efterhand. De flesta andra landslag (skidskytte och längd) verkar ju ha tre höghöjdsläger under träningssäsongen så det är ju ganska stor skillnad.
Citera
2021-10-19, 07:46
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så en VM-guldmedalj var inträdesbiljetten till Hanna, kanske ett krav, vi får väl hoppas att ingen av herrarna tar ett OS-guld.
Makabra scener efter stafetten 2018, således...
Citera
2021-10-19, 09:19
Medlem
Det blir en extra morot för killarna att prestera framöver.

Kan tänka mig att Poromaa i längdskidor också ligger i riskzonen. Frida tålamod börjar kanske sina och risken är att hon går till någon norrman.
Citera
2021-10-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde
Någon som läst eller hört något resonemang kring att skidskyttarna bara åkt på ett höghöjdsläger? Ja, förutom Samuelsson och Brorsson som var iväg själva i början av sommaren. Kanske också de som haft svårast med höjden iofs. Men är det en ekonomisk fråga eller vill man bara spara resdygn? Förhoppningsvis ingen “snålhet” som kommer att ångras i efterhand. De flesta andra landslag (skidskytte och längd) verkar ju ha tre höghöjdsläger under träningssäsongen så det är ju ganska stor skillnad.

Nej resonemanget har jag inte läst något om, men jag skulle tippa att dom kände att dom fick väldigt bra utfall förra säsongen när dom drog ned på resandet och valde en mellanväg i år. I somras fanns fortfarande en hel del att förhålla sig till som man kanske ville undvika, finns norska exempel som blivit satta i karantän och inte kunnat träna på dessa läger. Men även historiskt har väl skidskyttarna nöjt sig med bara ett höjdläger. Just det här sista höjdlägret är nog olika filosofier hur man bäst förbereder sig för tävlingssäsongen. Det kan även vara en fråga om möjligheter till bra skytteträning som skidskyttet behöver ta hänsyn till. Skidskyttet nyttjar även höjdkammaren i Östersund, kanske mer än längdåkarna eftersom alla bor där?

Ekonomiskt beslut tror jag ändå inte eftersom man går bättre än någonsin på den fronten.
Senast redigerad av frankkk 2021-10-19 kl. 14:15.
Citera
2021-10-19, 15:01
Medlem
Lukas säger att alla i landslaget är friska i dagsläget och redo för lägret i Idre.
Citera
2021-10-19, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Nej resonemanget har jag inte läst något om, men jag skulle tippa att dom kände att dom fick väldigt bra utfall förra säsongen när dom drog ned på resandet och valde en mellanväg i år. I somras fanns fortfarande en hel del att förhålla sig till som man kanske ville undvika, finns norska exempel som blivit satta i karantän och inte kunnat träna på dessa läger. Men även historiskt har väl skidskyttarna nöjt sig med bara ett höjdläger. Just det här sista höjdlägret är nog olika filosofier hur man bäst förbereder sig för tävlingssäsongen. Det kan även vara en fråga om möjligheter till bra skytteträning som skidskyttet behöver ta hänsyn till. Skidskyttet nyttjar även höjdkammaren i Östersund, kanske mer än längdåkarna eftersom alla bor där?

Ekonomiskt beslut tror jag ändå inte eftersom man går bättre än någonsin på den fronten.

Jo, det låter ju rimligt även med tanke på höjdkammaren i Östersund.
Citera
2021-10-19, 17:19
Medlem
Knappt fyra veckor kvar till Sverigepremiär i Idre. Vad tror/vet vi om status på damerna?

Hanna Öberg: Har synts på många bilder med tejpat knä. Något som kommer att störa in i säsongen?

Elvira Öberg: Fortsatt utveckling uppåt lät det i SVT:s reportage från höghöjdslägret. Högsta nivån var ju i topp redan förra säsongen. Lite mer stabilitet och bättre lägsta nivå får vi väl framför allt hoppas på.

Johanna Skottheim: Deltog i förra veckans träningstävling vilket ska ha varit första för säsongen. Sviterna efter förra årets framgångar verkar ha varit långdragna. Hoppas det beror på att de skyndat långsamt så de nu fått ordning på det som stört och hon är tillbaka där hon började förra säsongen.

Anna Magnusson: Fina tävlingar på rullskidskytte-SM. Har det vänt efter några tunga säsonger?

Stina Nilsson: Rullskidskytte-SM visade ju på en högre högst nivå, men fortfarande ojämn. Kommer hon ha chans att ta sig in i ett stafettlag under säsongen?

Linn Persson: ?

Mona Brorsson: ?

Vem ska bort när världscup-laget tas ut? Och är det några utanför a-laget som kommer blanda sig i?
Citera
2021-10-19, 17:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde
Knappt fyra veckor kvar till Sverigepremiär i Idre. Vad tror/vet vi om status på damerna?

Hanna Öberg: Har synts på många bilder med tejpat knä. Något som kommer att störa in i säsongen?

Elvira Öberg: Fortsatt utveckling uppåt lät det i SVT:s reportage från höghöjdslägret. Högsta nivån var ju i topp redan förra säsongen. Lite mer stabilitet och bättre lägsta nivå får vi väl framför allt hoppas på.

Johanna Skottheim: Deltog i förra veckans träningstävling vilket ska ha varit första för säsongen. Sviterna efter förra årets framgångar verkar ha varit långdragna. Hoppas det beror på att de skyndat långsamt så de nu fått ordning på det som stört och hon är tillbaka där hon började förra säsongen.

Anna Magnusson: Fina tävlingar på rullskidskytte-SM. Har det vänt efter några tunga säsonger?

Stina Nilsson: Rullskidskytte-SM visade ju på en högre högst nivå, men fortfarande ojämn. Kommer hon ha chans att ta sig in i ett stafettlag under säsongen?

Linn Persson: ?

Mona Brorsson: ?

Vem ska bort när världscup-laget tas ut? Och är det några utanför a-laget som kommer blanda sig i?

Jag är egentligen inte orolig för någon av nämnda damer. Har väl varit en bra träningssommar och försäsong för alla, bara Stina som haft ett kortare avbräck. Elvira kommer vara ännu vassare i skidspåret och verkligen utmana Hanna om att vara bästa svenska i världscupen. Brorson bytt skidmärke?

Hanna säger i en TT-intervju att hon jobbat mycket med kost- och energipåfyllnad under sommaren och att detta skall höja hennes lägstanivå. Hon tänker åka alla lopp före jul medan efter kommer hon avstå en del lopp (med tanke på OS).

Finns ju ett gäng som kan utmana om en världscupplats (Tilda, Ella, Ingela, Bettan, Emma och Sara) men frågan är hur många chanser de kommer att få.
Senast redigerad av Alkibiades 2021-10-19 kl. 17:32.
Citera
2021-10-19, 18:00
Medlem
Absolut bästa känslan har man väl för Elvira i dagsläget, bara hon inte går på nån nit i sluttampen av träningen. Magnusson är inne igen i VC-laget just nu på Skottheims bekostnad - som jag tror kan bli på Brorssons bekostnad. Nån av dom tre tror jag blir petade i Östersund i alla fall. Stina tror jag får fullt förtroende i början av säsongen och så får man se om hon flyger helt enkelt, men jag tror inte man kommer hatta med henne fram och tillbaka mellan cuperna, utan snarare att hon får köra VC före jul och IBU efter jul i så fall. OS-aktuella prioriteras före jul och jag tror det kommer handla om dessa sju.

Skeptisk till Stina som stafettåkare i dagsläget. Flera faktorer med publik, masstartssituationen(på vallen), mata extraskott och hantera växlande vindförhållanden jag vill se henne klara först, vi har ju såpass många stabila tjejer att slänga in. Däremot passar ju sträckan alldeles ypperligt, hon skulle typ vara inne i laget redan nu på högstanivå.
Citera
2021-10-19, 19:33
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Såg att Fanny är en av fem tjejer i ett nystartat skidskytteteam, sponsrat av Power Woman

De medverkar i kommande avsnitt av Svenska Powerkvinnor på TV3. I en TV nära dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in