2021-10-31, 19:56
Medlem
ska bli oerhört kul att få se live i östersund om 1 månad.
Jag såg längdskidor där för 1.5 år sedan och tyckte man såg väldigt dåligt för det var så mycket folk ivägen.

Var är bäst att stå?
Vill gärna stå efter banan så man ser åkarna på nära håll och kanks ekan få nåt foto på dom.
Citera
2021-11-01, 00:19
Medlem
Ser att Wierer chartrat ett eget plan till Idre för att köra träningsläger. Verkar få sällskap av fler landsmän. Så vi får förhoppningsvis några riktmärken i den svenska premiären. Idre kanske kan kapitalisera på dom norska begränsningarna dessa säsonger och utmana Sjusjöen om säsongspremiären med internationella inslag även post-covid.
Citera
2021-11-01, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ser att Wierer chartrat ett eget plan till Idre för att köra träningsläger. Verkar få sällskap av fler landsmän. Så vi får förhoppningsvis några riktmärken i den svenska premiären. Idre kanske kan kapitalisera på dom norska begränsningarna dessa säsonger och utmana Sjusjöen om säsongspremiären med internationella inslag även post-covid.

Det kan ju bli nya traditioner, ja. Nivån som Sveriges landslag håller nu gör det ju säkert också attraktivt för andra landslag att testa av formen här med.
Citera
2021-11-01, 08:58
Medlem
Citat:
Absolut bästa känslan har man väl för Elvira i dagsläget, bara hon inte går på nån nit i sluttampen av träningen. Magnusson är inne igen i VC-laget just nu på Skottheims bekostnad - som jag tror kan bli på Brorssons bekostnad. Nån av dom tre tror jag blir petade i Östersund i alla fall. Stina tror jag får fullt förtroende i början av säsongen och så får man se om hon flyger helt enkelt, men jag tror inte man kommer hatta med henne fram och tillbaka mellan cuperna, utan snarare att hon får köra VC före jul och IBU efter jul i så fall. OS-aktuella prioriteras före jul och jag tror det kommer handla om dessa sju.

Skeptisk till Stina som stafettåkare i dagsläget. Flera faktorer med publik, masstartssituationen(på vallen), mata extraskott och hantera växlande vindförhållanden jag vill se henne klara först, vi har ju såpass många stabila tjejer att slänga in. Däremot passar ju sträckan alldeles ypperligt, hon skulle typ vara inne i laget redan nu på högstanivå.

Om Johanna Skottheim är/kommer tillbaka som förra säsongen så ser jag henne i OS-stafetten och på distansen och så Stina Nilsson i sprinten och jakten. Öbergarna och Linn Persson får åka allt. Anna Magnusson med som reserv om Sverige tar med 6 åkare som man har rätt till.

Sverige borde ha en hyffsad chans på nationscupen i år. De bästa kommer ju troligen inte att åka allt i något landslag och Sverige har ju ett bra lag utanför det vanliga världscuplaget. Man hade ju unnat Emma Nilsson, Högberg och Andersson etc att få till det i världscupen när de får chansen.
Citera
2021-11-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag är egentligen inte orolig för någon av nämnda damer. Har väl varit en bra träningssommar och försäsong för alla, bara Stina som haft ett kortare avbräck. Elvira kommer vara ännu vassare i skidspåret och verkligen utmana Hanna om att vara bästa svenska i världscupen. Brorson bytt skidmärke?

Hanna säger i en TT-intervju att hon jobbat mycket med kost- och energipåfyllnad under sommaren och att detta skall höja hennes lägstanivå. Hon tänker åka alla lopp före jul medan efter kommer hon avstå en del lopp (med tanke på OS).

Finns ju ett gäng som kan utmana om en världscupplats (Tilda, Ella, Ingela, Bettan, Emma och Sara) men frågan är hur många chanser de kommer att få.

Troligen kan de ju få fler chanser i år än förra året iaf iom att de OS-uttagna säkert står över tävlingshelger efter jul. Innan jul lär det ju inte vara så många tillfällen om inte någon överraskar stort i Idre och gör det ännu svårare gällande laguttagningen.
Citera
2021-11-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde
Om Johanna Skottheim är/kommer tillbaka som förra säsongen så ser jag henne i OS-stafetten och på distansen och så Stina Nilsson i sprinten och jakten. Öbergarna och Linn Persson får åka allt. Anna Magnusson med som reserv om Sverige tar med 6 åkare som man har rätt till.

Sverige borde ha en hyffsad chans på nationscupen i år. De bästa kommer ju troligen inte att åka allt i något landslag och Sverige har ju ett bra lag utanför det vanliga världscuplaget. Man hade ju unnat Emma Nilsson, Högberg och Andersson etc att få till det i världscupen när de får chansen.

Tycker det finns några frågetecken inför Idre, inte nödvändigvis farhågor.

Öbergarna fortsätter vara fixstjärnorna, men var är egentligen bäst just nu?
Har Stina en högre lägstanivå i skidåkningen nu när hon är inkörd i sporten?
Magnusson såg stabil ut i somras, men går det lika bra på snö, kan hon hitta stabilitet i skyttet och stå hela lopp?
Brorsson var en bit efter i somras, var det höjdupplägget eller är det uppförsbacke på allvar?
Skottheim bara allmän status eftersom hon inte tävlat sen VM.
Johansson har också A-plats nu. Har av allt att döma haft en lite strulig sommar, blir det ett mellanår eller kommer hon in och visar att hon ska slåss om VC-platser? Är hon överhuvudtaget med i Idre?
Brandt och några till på herrsidan kändes lite närmare på rullskidorna i somras, är dom det även på snö?
Hur bra är Erik Larsson redan nu?

Bland resten tror jag fortsatt Bettan överlag kommer vara klart starkast, men det blir nog status quo med statusen i laget. Sara Andersson börjar ev. ha tillfällen där hon matchar A-laget, kanske redan i Idre, men hon får nog fortsatt stå på tillväxt i IBU-cupen tills vidare, utesluter inte VC-debut efter jul däremot.
Citera
2021-11-01, 16:42
Medlem
Citat:
Johansson har också A-plats nu. Har av allt att döma haft en lite strulig sommar, blir det ett mellanår eller kommer hon in och visar att hon ska slåss om VC-platser? Är hon överhuvudtaget med i Idre?

Det verkar väl inte så. Hon var iaf inte med på gruppfotot från Idre.
Citera
2021-11-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde
Det verkar väl inte så. Hon var iaf inte med på gruppfotot från Idre.

Hon var i Vålådalen med sin skidklubb Sollefteå häromdagen. Så antingen har hon ett personligt upplägg eller så är hon inte i fas att köra den tävlingsförberedande träningen som jag antar att övriga åkare kör i Idre. Vet inte om skidskyttet har något hälsotest att passera, om det kan vara nåt sånt.
Citera
2021-11-04, 23:59
Medlem
Är lite "nya" namn till start i Idre. Går mot ungefär lika många (svenska åkare) anmälda på damsidan, men något fler herrar än ifjol och det är ganska tydligt att det pågår en föryngring av den nationella eliten. Tidigare har det ofta handlat om trotjänare som fyllt ut men nu handlar det främst om unga åkare som satsar vidare. Bettan, Tobbe och Stegmayr hänger i dock. Och Sara Andersson är med i år fast det tekniskt sett bara är äldre juniorer och uppåt som får.

Bland landslagsåkare är det bara Tilda Johansson som inte är anmäld, sista anmälningsdag är imorgon.
Citera
2021-11-06, 13:13
Medlem
Nån som vet om det går att se vilka utländska åkare som är anmälda till premiären i Idre nånstans? I indta hittar jag bara bara de svenska åkarna
Citera
2021-11-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimart
Nån som vet om det går att se vilka utländska åkare som är anmälda till premiären i Idre nånstans? I indta hittar jag bara bara de svenska åkarna

Bara det som arrangören sagt. Då nämns utöver Italien även Schweiz och Fialkova-systrarna.

Tjeckien och Frankrike är anmälda till Sjusjöen.
Citera
2021-11-06, 16:36
Medlem
Citat:
Bara det som arrangören sagt. Då nämns utöver Italien även Schweiz och Fialkova-systrarna.

Tjeckien och Frankrike är anmälda till Sjusjöen.

Synd, det var det jag också hittat och varför jag var nyfiken på vilka, mer exakt, som ska vara med.
Hade dock inte tänkt på att jag också egentligen ville veta vilka som skulle till Sjusjøen, tack Då vet man ju lite vilka som definitivt inte kommer till Idre också. Och de har iaf lagt ut sina deltagarlistor, https://live.eqtiming.com/58225#contestants
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in