2021-10-19, 14:55
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Jag har inte provat Burberry London men det verkar finnas ett antal att välja på. Är det denna: Fragrantica-länk?

Gillar vad jag läser, men många beskriver den som att den luktar som julafton. Det är inte riktigt min preferens. Jag vill ha lite mer "rå" doft om det låter logiskt. Jag kan gå och testa Burberry London och se. Jag läste även en del om att den inte presterar särskilt väl, utan slutar dofta efter bara någon timme eller två, vilket är synd såklart.

Många beskrev att den liknande Bvlgaris Man in Black vilken min farsa gick runt med för några år sedan och jag gillade dess doft. Den kändes väldigt mörk och jag kände mycket tobaksdoft från den.

Tom Fords dofter är grymma men jag har inte riktigt den ekonomiska möjligheten att köpa dem. Vill sikta på runt 500 - 800 kr.
Satsa på denna, helt fantastiskt. Jag har höjt den till skyarna tidigare.

https://www.parfym.se/parfym/salvatore-ferragamo/salvatore-ferragamo-uomo-edt?v=27015&pv2=eyJhbGciOiJFUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVC J9.eyJjIjoiU0VLIiwiZXhwIjoxNjM0NjQ5ODg2LCJtIjoiMTI 0ODU0NzAyIiw ibyI6IjIyNjA5IiwicCI6Njc5fQ.piW7VVEjIRBtaBZ_L9P-QAh1OPq-RIYCpW9c6uaL9E9w-joHbXo91oFmR13z7l_BVgvCSP3K HvNT2_hDGmOpVQ&pv1=eyJhbGciOiJSUzI1NiIsInR5cCI6Ikp XVCJ9.eyJjIjoiU0VLIiwiZXhwIjoxNjM0NjQ5ODg2LCJtIjoi MTI0ODU0NzAyIiw ibyI6IjIyNjA5IiwicCI6Njc5fQ.Ql1w2pqhDfryeOyVGUZ9Y3 k5AAp5lSsFMXXjvi1ewn99ES4JN_Uh2co5-bUIF29kqL1ZDsuK CEbdxkHQqikOPB_L6e9_L9veiH1SEn2CtgMpG__dDs8bMeFHnH 1YlMz4ksAyt_mkMpLdCERe0xCHtABr41Ma3CzcI3TiCqQnHfA& gclid=CjwKCAjw2bmLBhBREiwAZ6ugo3mXyc4rdF3_Hibqc0os i31sMcPCK_XUZBntwcWt7tSspIUp9ZaezxoCscEQAvD_BwE
Citera
2021-10-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Satsa på denna, helt fantastiskt. Jag har höjt den till skyarna tidigare.

https://www.parfym.se/parfym/salvatore-ferragamo/salvatore-ferragamo-uomo-edt?v=27015&pv2=eyJhbGciOiJFUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVC J9.eyJjIjoiU0VLIiwiZXhwIjoxNjM0NjQ5ODg2LCJtIjoiMTI 0ODU0NzAyIiw ibyI6IjIyNjA5IiwicCI6Njc5fQ.piW7VVEjIRBtaBZ_L9P-QAh1OPq-RIYCpW9c6uaL9E9w-joHbXo91oFmR13z7l_BVgvCSP3K HvNT2_hDGmOpVQ&pv1=eyJhbGciOiJSUzI1NiIsInR5cCI6Ikp XVCJ9.eyJjIjoiU0VLIiwiZXhwIjoxNjM0NjQ5ODg2LCJtIjoi MTI0ODU0NzAyIiw ibyI6IjIyNjA5IiwicCI6Njc5fQ.Ql1w2pqhDfryeOyVGUZ9Y3 k5AAp5lSsFMXXjvi1ewn99ES4JN_Uh2co5-bUIF29kqL1ZDsuK CEbdxkHQqikOPB_L6e9_L9veiH1SEn2CtgMpG__dDs8bMeFHnH 1YlMz4ksAyt_mkMpLdCERe0xCHtABr41Ma3CzcI3TiCqQnHfA& gclid=CjwKCAjw2bmLBhBREiwAZ6ugo3mXyc4rdF3_Hibqc0os i31sMcPCK_XUZBntwcWt7tSspIUp9ZaezxoCscEQAvD_BwE
Verkar spännande, dock tycks det omöjligt att få sig ett sample i butik i Sverige. Kan du beskriva hur den doftar ungefär? På diverse forum klagar vissa över att den känns alldeles för kemisk, plus att tiramisudoften inte alls är så angenäm?
Citera
2021-10-19, 16:28
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efterskalvet
Verkar spännande, dock tycks det omöjligt att få sig ett sample i butik i Sverige. Kan du beskriva hur den doftar ungefär? På diverse forum klagar vissa över att den känns alldeles för kemisk, plus att tiramisudoften inte alls är så angenäm?
https://youtu.be/MHUSesBedX0

Han förklarar bättre än mig, plus att du kommer garva för han är rolig, inte som andra på yt.
Citera
2021-10-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
https://youtu.be/MHUSesBedX0

Han förklarar bättre än mig, plus att du kommer garva för han är rolig, inte som andra på yt.
Tack! Att en schnubbe med keps på sned lovordar parfymen är visserligen en red flag för undertecknad, men ska ge honom en chans!
Citera
2021-10-19, 16:39
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efterskalvet
Tack! Att en schnubbe med keps på sned lovordar parfymen är visserligen en red flag för undertecknad, men ska ge honom en chans!
Vi alla tycker olika. Men om du ska hålla dig till den prisklassen så kan jag rekommendera följande.

Du kan testa Azarro wanted by knight, den är rätt bra med.
Citera
2021-10-19, 16:49
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Jag har inte provat Burberry London men det verkar finnas ett antal att välja på. Är det denna: Fragrantica-länk?

Gillar vad jag läser, men många beskriver den som att den luktar som julafton. Det är inte riktigt min preferens. Jag vill ha lite mer "rå" doft om det låter logiskt. Jag kan gå och testa Burberry London och se. Jag läste även en del om att den inte presterar särskilt väl, utan slutar dofta efter bara någon timme eller två, vilket är synd såklart.

Många beskrev att den liknande Bvlgaris Man in Black vilken min farsa gick runt med för några år sedan och jag gillade dess doft. Den kändes väldigt mörk och jag kände mycket tobaksdoft från den.

Tom Fords dofter är grymma men jag har inte riktigt den ekonomiska möjligheten att köpa dem. Vill sikta på runt 500 - 800 kr.

Ja det är den, borde finnas i varenda normal parfymbutik att testa. Jag tycker man ska testa själv utan att läsa för mycket vad andra tycker.
Ja, prestandan kanske är sisådär men något spray på tröjan så sitter den rätt bra. Tycker den är riktigt mysig och dessutom går den att hitta billigt!
Citera
2021-10-19, 16:57
Medlem
irrblosss avatar
Någon här som gillar Initios Oud for Greatness? Har snöat in lite på den senaste tiden. Haft samples ett bra tag. Första gången jag doftade på den var en vår eller sommar och höll på att spy. Nu när det är kallare är det dock en underbar doft. Inte så mycket oud egentligen, men väldigt beroendeframkallande. Doftar lite som en gammal mysig ulltröja - på ett bra sätt. Lutar nästan åt att man måste ha en full flaska av den...
Citera
2021-10-19, 20:45
Medlem
Masingas avatar
Skrivs inte mycket om Prada i tråden. Har vi inga kontorsnissar här 🤣🤣 Har luktat på en del tex Luna Rosa black, l'homme och de är verkar genomgående var "tvåliga" parfymer. En som jag är lite nyfiken på är amber pour homme, någon som har den?
Citera
2021-10-20, 08:37
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Ja det är den, borde finnas i varenda normal parfymbutik att testa. Jag tycker man ska testa själv utan att läsa för mycket vad andra tycker.
Ja, prestandan kanske är sisådär men något spray på tröjan så sitter den rätt bra. Tycker den är riktigt mysig och dessutom går den att hitta billigt!

Jag ska prova!

Förra året provsprayade jag Guerlain Cuir Intense på ett pappersprov och jag gillade skarpt dess doft. Jag hade provet i flera veckor och satt och doftade på den emellanåt. Dessvärre finns den bara på 125 ml-flaska. Jag hade velat prova med 30 ml för att se om den ginge hem, då den är ganska kraftig och markant. Vad har du för åsikter om den, om du har erfarenhet av den?

Det är lite åt det hållet jag är ute efter. Jag hade velat ha en fräschare dagsparfym á la Acqua di Gio / L'eau d'Issey samt en tung kvällsdoft som ryter åt en med sin maskulina läder-, tobaks- samt sandalträdoft.
Citera
2021-10-20, 21:25
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Jag ska prova!

Förra året provsprayade jag Guerlain Cuir Intense på ett pappersprov och jag gillade skarpt dess doft. Jag hade provet i flera veckor och satt och doftade på den emellanåt. Dessvärre finns den bara på 125 ml-flaska. Jag hade velat prova med 30 ml för att se om den ginge hem, då den är ganska kraftig och markant. Vad har du för åsikter om den, om du har erfarenhet av den?

Det är lite åt det hållet jag är ute efter. Jag hade velat ha en fräschare dagsparfym á la Acqua di Gio / L'eau d'Issey samt en tung kvällsdoft som ryter åt en med sin maskulina läder-, tobaks- samt sandalträdoft.
Bvlgari Man in black kan nog vara något för dig. Sen att det är Alberto Morillas som tagit fram den gör inte saken sämre, även han som tagit fram Office, Jeremys parfym.
Citera
2021-10-20, 21:31
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Har gått runt och luktat Sauvage EdP ett tag nu, vilket jag börjar bli måttligt trött på. Det är inget fel doften men den är generisk och något frän. Jag vill ha något mer tungt med noter av trä, tobak, vanilj och en hint av rök.

Vad tror ni om Versace Oud Noir?

Är fö. 26 år gammal, mörka pigment, klär mig i flanellskjorta, läderkängor och rådenimjeans, om det har någon betydelse.

Tror det här kan vara något för dig!

https://www.fragrantica.com/perfume/Meo-Fusciuni/Luce-17678.html

Luce från Meo Fusciuni. Björk, vanilj och patchouli ger den en lite söt vaniljgräddglass framtoning med lite träig struktur från björken samtidigt som den har en stark rå tobaksnot ovanpå som balanserar den och håller den manlig och lite smått "smutsig".

Köpte en splitt i en Facebook-grupp och fann en riktig pärla 🙂 Perfekt för hösten och vintern som ligger framför oss!

Citat:

Baserat på din beskrivning så låter det inte riktigt som det du söker. Själv tycker jag att Burberry London är alltför sötsliskig med sin tobak/kanel kombo och den där smått obehagliga blommiga mimosa/bergamot/lavendeln.

Tror du skulle tjäna på att gå med i de stora parfymgrupperna på Facebook ifall du inte redan är med. Där kan du hitta i princip vilken parfym du än önskar att prova och till en liten slant. Och självklart kan du köpa på dig Tom Ford ifall du skulle vilja det. Nöjer du dig inte med en splitt så kan du alltid köpa en använd flaska till bra rabatterat pris. Såg t.ex. en Tom Ford Oud Wood 30ml häromdagen, nästan full från en pålitlig säljare för 700:- eller nåt sånt...
Citera
2021-10-21, 00:09
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Jag ska prova!

Har inte testat den Guerlain-doften.

Sen är inte Burberry London en direkt tung doft, den är väldigt lättburen skulle jag påstå. Det är en perfekt to-go doft när löven börjar trilla.
Extremt prisvärd imo.

Jag brukar köra på YSL L’Homme som en enkel allround/dagsdoft, typ omöjlig att inte gilla. Rätt ok prissatt dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in