Citat:
Ursprungligen postat av
10juni
Att KP högst sannolikt kommit fram till en felaktig slutsats behöver knappast påpekas. Här handlade det dock inte om någon bedömning av hans ställningstagande i skuldfrågan. Frågan gällde bara innebörden av själva formuleringen "komma runt". Självklart försvarar jag inte hans bedömning.
Jag förstod det,och jag gav anledningen till att han säger sig inte "komma runt" hypotes SE.
Jag skulle till och med vilja påstå att KP inte har haft något val.
Han är helt fastlås på brottsplatsen,och någon annan identifierad person omkring denna än SE finns inte att knyta upp något på.Hela processen a la KP stannar härmed upp på SE.
KP kommer inte runt SE genom att hans fastlåsning på brottsplatsen producerar SE som enda möjliga hypotes.Därifrån så försöker KP och HM utreda vidare,men de kommer ingenstans trots sina betänkligheter om SE.De kommer inte runt honom,av självklara skäl som jag ser det..eftersom SE inte är gärningsmannen.
För KP och HM stannar det dock i konstaterandet att de inte kommer runt SE.De borde kanske uttryckt det som att de inte kommer vidare istället för att säga att de inte kommer runt SE..men i all praktik har båda uttrycken samma verkliga betydelse i detta sammanhang.