Utifrån mitt granskande arbete som journalist så kan jag konstatera att Ricard Nilsson är välutbildad, han är affärsjurist, civilekonom, journalist, fil. mag. psykologi, fil. mag. sociologi med mera.
Hans brott är avskyvärt, men han är frigiven och jag kan tycka att det är bättre att han arbetar och tar tillvara på den kompetens och utbildningar han har och lever ett laglydigt liv.
I Bulletins fall så är det väl smart att ta in någon som kan granska alla skit. Varför inte en före detta kriminell? Då lär väl alla vara sanningsenliga vid utfrågningar.
Bakgrund till Ricard Nilsson:
Han är född i Kristianstad, mor från Asien, far från Sverige (de träffades när bägge var i FN-tjänst). Dömd för trippelmord 1999, avtjänade 20 år. Utbildat sig mycket, över 1200 högskolepoäng och 9 universitetsexamina. Har tidigare jobbat för Magasinet Paragraf (
www.magasinetparagraf.se). Numera arbetar han bland annat som affärsjurist. Enligt vad jag fått fram så har han skyddade personuppgifter. Ricard Nilsson verkar vara en driven och målmedveten person.