Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Hur som helst så blandar du tankar ganska fritt i dina inlägg.
Tack för analysen av mitt resonemang.
Citat:
Det du ville var att ta reda på var stigen gick. Det gör du genom att själv anta var du tycker det är rimligt att gå, vilket är ganska ogenomtänkt eftersom du inte vet hur vegegationen såg ut vid den aktuella tiden.
Jag utgår också ifrån egna minnesbilder. Jag var där med min dåvarande flickvän bara några veckor efter händelsen, så att det var mycket tätare "skog" än idag är jag medveten om. Det rapporterades ju ganska mycket, alla kände sig berörda och rörda, så vi körde runt och kollade på den förmodade hemvägen Helena tagit.
Som jag sagt tidigare kan jag ha fel, men jag har för mig att stigen hade en annan sträckning tidigare och skylten som står några meter in i kohagen, oläsbar från vägen, kanske förvillar mig.
Citat:
Jag ger dig lite foton och hintar om att andra i tråden kartlagt kartan förut. Med ledning av husen på smedjevägen, filmen och foton så borde du kunna lokalisera kullen ganska lätt. Den har sett ungefär likadan ut i formen sedan senaste istiden...
Jag har lokaliserat några stycken kullar av den typen. Igår såg jag närmare på dem, och en
"skulle kunna vara" samma kulle som på TVbilden. Ett träd ligger fällt där nu.
Citat:
Istället för att testa om din tveksamhet är korrekt så klamrar du dig fast vid ditt antagande som en tvååring till sin nalle.
Det är just sådana helt onödiga nedvärderande påhopp som gör stämningen så infekterad här inne och som tar bort fokus från sakfrågorna.
Genom att ta upp olika saker i det här forumet, som sedan stöts och blöts, testar vi om våra tankar är rätt och om vi har uppfattat saker korrekt. Det går väldigt fort om man missuppfattat något, för då kommer det fram personer som i nedlåtande ordalag rättar en.
Citat:
Faktum är att enligt familjen så brukade man alltid gå samma väg hem. Pelle Jenvén pekar ut den i filmen som Xeitum lade ut. Du föredrar istället att anta att det finns en helt annan stig som Helena gått och där hon blivit mördad så att du kan fortsätta anta att ringar och skor är utplacerade.
Nu ska vi hålla oss till fakta. Jag har aldrig sagt något om
mord, jag håller mig till
försvinnande som är det korrekta. "Min stig" ansluter också till den asfalterade gången genom lekplatsområdet. Om något bråk hänt där, och ringarna hittades i anslutning till det, så har stigens fortsatta sträckning mot Ekuddenvägen ingen betydelse. Men om Hanna hört bråket bortåt Ekuddenvägen, så har den betydelse. Sen
antar jag inte att ringarna är utplanterade, jag har tagit upp det som en
möjlighet. Jag kan hålla fler än en tanke i huvudet samtidigt.
Eftersom
antagandet att (1) det skett ett mord, (2) att det skett i nära anslutning till lekplatsen (3) att en bil fört bort Helena just därifrån, och det antagandet inte lett till någonting alls på nära 30 år, ser jag det som att det kan finnas andra möjligheter till händelseförloppet. Vems bil var det som Efterlyst 1996 var
helt säkra på att Helena klivit in i på Kungsgatan? Jenven uttrycker 2014 stark tveksamhet till vittnet på Marieholmsbron.
Jag föredrar att hålla allting öppet från det att Helena lämnar Stadt och antar ingenting, utan ser en rad olika möjligheter.
Citat:
På samma sätt får du ett foto på lekplatsen och har sett en film med andra foton från lekplatsen. Men istället för att fundera på vilka husen på fotona kan vara i förhållande till husen på platsen idag så antar du att det finns en lantgårdsbyggnad i östlig riktning från en lekplats du själv varit på.
Det där har jag redan meddelat en Aha-upplevelse kring, så tack för infon, men kanske onödigt att ta upp det igen. OCH jag har aldrig varit på lekplatsen. Jag har varit på platsen där lekplatsen fanns. Det finns inga spår kvar av lekplatsen.
Citat:
Varför alla dessa orimliga antaganden istället för att nöja dig med att Helenas rimliga promenadväg är väl dokumenterad?
Eeeh, väl dokumenterad?? Polisen vet ju inte ens om hon gick hem eller fick skjuts. I början sas det att hon kommit i bil till cykelvägen, men sprungit in på stigen för att inte locka folk hem där hon visste att Ulrika fanns. Det finns inget alls väl dokumenterat om vart Helena färdats. Inget spår motsäger teorin att hon hoppat in i en bil, förts till en annan plats och att någon fram till söndagen kl 16 har placerat ut föremålen (för att de visste att stigen var en vanlig genväg. Även om den naturligtvis var väldigt mörk timmarna innan solens uppgång (03.55))
Citat:
Du säger att du vill veta var stigen gick, var skorna hittades, var ringarna hittades. De flesta som har varit med i tråden vet på ett ungefär svaren på dessa frågor
Jag nöjer mig inte med "ungefär", jag vill veta exakt. Har polisen bilder på ringarna när de hittades, eller plockades de bara upp? Jag har uppgifter om andra saker som upphittats i området, som aldrig nämnts officiellt. Varför inte? osv
Om någon har bilder på hela lekplatsen från den tiden är jag tacksam om de läggs ut. Just nu vet jag hur lekplatsen såg ut söder om asfalterade stigen. Där fanns gungor, Men rutschbanan, fanns den på norra sidan, den jättestora plätten, som någon sagt var en grusplan. Var det en fotbollsplan, eller varför fanns den där?