2021-10-18, 23:59
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja, det mörkröda är en höjdkurva såvitt jag kan se? Den fortsätter ju rakt in under villakvarteret.

Nej, höjdkurva tror jag inte det är dom ser inte ut på det viset, bla är de inte så fetmarkerade, men du har rätt I att det ser märkligt ut. När jag jämför med kartan från Mariestadstidningen så har den inte exakt samma dragning som Jenvéns röda linje men de verkar ligga ganska så exakt lika I läge i Kohagen.
Citera
2021-10-19, 00:05
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nej, höjdkurva tror jag inte det är dom ser inte ut på det viset, bla är de inte så fetmarkerade, men du har rätt I att det ser märkligt ut. När jag jämför med kartan från Mariestadstidningen så har den inte exakt samma dragning som Jenvéns röda linje men de verkar ligga ganska så exakt lika I läge i Kohagen.

Jag ändrar mig, tror du har rätt I att det är en höjdkurva. Vissa intervall brukar fetmarkeras, såg att samma höjdlinje fanns på den andra kartan. På Jenvén låter det dock som om han pekar på stigen, lr bara min tolkning kanske.
Citera
2021-10-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det känns som att staketet är ut mot cykelvägen och då får jag ihop läget, förutom den stora lantbruksbyggnaden. Det känns ju märkligt att det skulle vara staket mot gångstigen, med en "ingång", men inget alls mot cykelvägen. Om bilderna visar ett staket i södra änden av lekplatsen, var är då cykelvägen?

Då inget anges på höjdlinjer kan det lika gärna röra sig om sänkor.
Och titta på den här: https://ibb.co/YXkQmwg
Vad är det för randig "blåsa" precis i anslutning till den ditritade lekplatsen?
Cykelvägen har också en trapetsliknande konstruktion in om lekplatsen. Det finns lite spår kvar av det än idag.

Jag har ett vagt minne av att det fanns som en en asfalterad bana i lekparken man kunde cykla runt på. Den borde ha legat där trapetsen är. Någon som kan bekräfta?

Lekparken var som en grusplan, men jag tror det var en del sand också, för vi spelade mycket kula och då behövs lite sandigare underlag för att bygga pyramider eller kulgrop och rännor för dankar. Det fanns en liten rak rutschkana som såg ut som ett hustak. På ena sidan var det ribbor som i en ribbstol och på den andra sidan en plåtkana. Det blev som en liten stuga. Gissar att det var populärt att sitta där och tjuvröka.
Citera
2021-10-19, 00:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Jag har ett vagt minne av att det fanns som en en asfalterad bana i lekparken man kunde cykla runt på. Den borde ha legat där trapetsen är. Någon som kan bekräfta?

Lekparken var som en grusplan, men jag tror det var en del sand också, för vi spelade mycket kula och då behövs lite sandigare underlag för att bygga pyramider eller kulgrop och rännor för dankar. Det fanns en liten rak rutschkana som såg ut som ett hustak. På ena sidan var det ribbor som i en ribbstol och på den andra sidan en plåtkana. Det blev som en liten stuga. Gissar att det var populärt att sitta där och tjuvröka.

Bra att du tog upp det. Det som jag vet är asfalterat är dels den smala gångvägen som skär genom lekplatsen från sydväst mot nordost, dels den smala, asfalterade "rundeln" runt den stora granen som står alldeles utanför lekplatsens nordöstra långsida (den sida som vetter mot Ekuddenvägen). Asfalten som utgör BÅDE den smala, asfalterade gångvägen genom lekplatsen OCH den asfalterade "rundeln" runt granen finns fortfarande kvar: Den smala, asfalterade gångvägen genom lekplatsen syns tydligt än idag, men "rundeln" runt den stora granen är i stort sett helt överväxt. Det här är de asfalterade ytor som jag har hittat/sett.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-19 kl. 01:12.
Citera
2021-10-19, 04:37
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Du fortsätter att säga "filmen". Det var ett TV-reportage.
Nu såg jag flera olika reportage i följd om händelserna i Mariestad. Men när man gör sådana reportage så klipper man ihop bilder på ett ganska raffinerat sätt, ibland autentiska bilder och ibland genrebilder. Bilden från när skådespelaren går ut ifrån Stadt, det är taget på plats, t ex.
Bilderna på en svart mark, och på ett övergrepp, är en illustration och kan vara filmat varsomhelst.
De säger också i reportaget att de VET att hon stigit in i en bil, och att de VET vilken väg hon gick fram till Kungsgatan, men det tror jag är förenklingar. De säger ju också att de VET vem som gjort det.
Men vem är denne Mister X? Om det är PR så vet vi ju att han är avskriven, så då kan vi också ifrågasätta allting annat i reportaget som fel, eftersom det de VISSTE vet vi nu var FEL.

Det viktiga med att undersöka saker är att gå till botten med varje detalj, och inte som vissa här föreslår - glöm det där idiotiska som någon annan påstått. Vi glömmer det som visats vara fel, resten har vi kvar i våra breda bild med många möjligheter i tanken samtidigt. Annars blir det ju som med gammaldags polisarbete, låsa sig fast vid en bild och missa allting annat.
Vem var Mr X 1996???

Tack för fotona i PM. Min tanke var väl att du skulle lägga ut dem för att visa att du varit i Mariestad.

Hur som helst så blandar du tankar ganska fritt i dina inlägg.

Det du ville var att ta reda på var stigen gick. Det gör du genom att själv anta var du tycker det är rimligt att gå, vilket är ganska ogenomtänkt eftersom du inte vet hur vegegationen såg ut vid den aktuella tiden.

Jag ger dig lite foton och hintar om att andra i tråden kartlagt kartan förut. Med ledning av husen på smedjevägen, filmen och foton så borde du kunna lokalisera kullen ganska lätt. Den har sett ungefär likadan ut i formen sedan senaste istiden...

Istället så antar du att filmen kanske inte är tagen på plats. Så du tycker det är rimligt att TV-kanalen skickar upp ett team som filmar aktören vid Stadt och den vita bilen som parkerar vid sjukhuset, men just när det gäller stigen så tappar plötsligt TV-teamet allt intresse av att ta autentiska bilder?

Det är ett ganska irrationellt antagande eftersom ett tv-team som rest till Mariestad av ren nyfikenhet skulle vilja se rätt stig.

Men det är fritt att anta saker men om jag hade bott i Mariestad och tänkt som du så hade jag tittat på fotona, gett mig ut vid kohagen i höjd med Smedjevägen 33 och 35 och konstaterat om den kulle som TV-teamet fotograferat verkligen finns där. Istället för att testa om din tveksamhet är korrekt så klamrar du dig fast vid ditt antagande som en tvååring till sin nalle.

Faktum är att enligt familjen så brukade man alltid gå samma väg hem. Pelle Jenvén pekar ut den i filmen som Xeitum lade ut. Du föredrar istället att anta att det finns en helt annan stig som Helena gått och där hon blivit mördad så att du kan fortsätta anta att ringar och skor är utplacerade.

På samma sätt får du ett foto på lekplatsen och har sett en film med andra foton från lekplatsen. Men istället för att fundera på vilka husen på fotona kan vara i förhållande till husen på platsen idag så antar du att det finns en lantgårdsbyggnad i östlig riktning från en lekplats du själv varit på.

Dvs du tycker att det är rimligt att det en gång stått en lantbruksbyggnad på plan mark i det som idag är kuperade Kohagen istället för att kolla på Google street view eller på plats vad som verkligen kan vara fotograferat.

Varför alla dessa orimliga antaganden istället för att nöja dig med att Helenas rimliga promenadväg är väl dokumenterad?

Du säger att du vill veta var stigen gick, var skorna hittades, var ringarna hittades. De flesta som har varit med i tråden vet på ett ungefär svaren på dessa frågor eftersom otaliga källor pekar på samma platser. Kanske svajar Jenvéns penna ett 20 tal meter hit och dit, men vad skulle det egentligen betyda i sammanhanget?
Citera
2021-10-19, 05:11
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Här har jag kladdat lite på kartan och gatubilder från Ekudden för att visa ungefär var stigen går och hur det såg ut förr. Jo, cykelbanan gick på den västrasidan (vilket blir vänstra sidan om man tittar mot badet).

https://imgur.com/a/xB9l2ra

Jag bumpar Sviskonbolls inlägg med många fina foton som illustrerar mycket väl var stigen gick.

Notera att Sviskonboll uttrycker tvekan om exakt var stigen började på Ekuddenvägen. Den plats där Sviskonboll fotar stigens start är dock i höjd med Svedjevägen 33 och 35.

En bit in från denna startpunkt finns en bergknalle vars konturer stämmer väl med filmad stig i Efterlyst 1996 och foton tagna på plats över skornas placering:

https://www.google.se/maps/@58.709646,13.8029824,3a,15y,210.05h,88.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7I7Qs59ZLC84pVpDIgB-UA!2e0!7i16384!8i8192

https://imgbb.com/YtGF6mm

https://ibb.co/PG6JrYX
Citera
2021-10-19, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och varför ska dessa foton skickas i PM? Det är väl inga militära hemligheter? Vi är många i tråden som vill se just dina bilder. För du har väl egna bilder?
OK då.
https://ibb.co/0GKddcB
https://ibb.co/zsc0GSG
https://ibb.co/mRmhr2Q
https://ibb.co/3Y5WTpr
https://ibb.co/yhDXhp5
Citera
2021-10-19, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men att hela tråden väntar på dina bilder, det bryr du dig inte om?

Är det många som läser? Jag har inte hittat något sätt att få lässtatistik för enskilda inlägg.
Det finns ju en total statistik, men eftersom tråden pågått så länge och har så många inlägg, säger den ingenting om nuläget.
Citera
2021-10-19, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Apropå den omtalade stigen. I "Veckans brott" avsnittet med Helenafallet så står P Jenvén med en karta, ca 18 min in, och pekar på stigen. Jag tycker det ser ut som om den där delar sig i två delar på slutet, där huvudstaden viker neråt.

https://youtu.be/TkHe3MU9vHg

GW: "Man gör en tempoförlust under den kritiska tiden på ett par tre veckor och sedan blir det aldrig något egentligt omtag". Sagt med hänvisning till misstaget att det skulle vara narkotikarelaterat.

Det är ju synnerligen intressant att GW i decennium efter decennium VET hur det ligger till, men sen händer ingenting. I reportaget från 1996 är ju fallet i princip polisiärt löst genom Mr X (som ingen i tråden verkar veta vem som avses). Jag minns att han längre fram säger de har tittat åt helt fel håll och nu riktar blicken åt motsatt håll. Återigen mystiskt med den där självsäkerheten blir ju besvärande i efterhand när saker visar sig vara på ett annat sätt.

Jag tror att GW enbart är ute efter att få folk som vet något att börja prata, alternativt att folk som sagt något i bekantskapskretsen ska bli utlämnade.

Jenven pekar på "dungen" runt lekplatsen och säger att det är därifrån Hanna hört saker. Det är också den uppfattning jag har haft hela tiden, så det blir förvirrande när det antyds att bråket kan ha varit borta vid Ekuddenvägen och det är därför jag, kanske något virrigt, velat veta EXAKT hur stigen gått.

Här är kartan som Jenven visade.

https://ibb.co/xCNMHzK
Citera
2021-10-19, 09:51
Medlem
Citat:

Det låter troligt. Tack för inspelet.
Citera
2021-10-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Hur som helst så blandar du tankar ganska fritt i dina inlägg.

Tack för analysen av mitt resonemang.

Citat:
Det du ville var att ta reda på var stigen gick. Det gör du genom att själv anta var du tycker det är rimligt att gå, vilket är ganska ogenomtänkt eftersom du inte vet hur vegegationen såg ut vid den aktuella tiden.
Jag utgår också ifrån egna minnesbilder. Jag var där med min dåvarande flickvän bara några veckor efter händelsen, så att det var mycket tätare "skog" än idag är jag medveten om. Det rapporterades ju ganska mycket, alla kände sig berörda och rörda, så vi körde runt och kollade på den förmodade hemvägen Helena tagit.
Som jag sagt tidigare kan jag ha fel, men jag har för mig att stigen hade en annan sträckning tidigare och skylten som står några meter in i kohagen, oläsbar från vägen, kanske förvillar mig.

Citat:
Jag ger dig lite foton och hintar om att andra i tråden kartlagt kartan förut. Med ledning av husen på smedjevägen, filmen och foton så borde du kunna lokalisera kullen ganska lätt. Den har sett ungefär likadan ut i formen sedan senaste istiden...

Jag har lokaliserat några stycken kullar av den typen. Igår såg jag närmare på dem, och en "skulle kunna vara" samma kulle som på TVbilden. Ett träd ligger fällt där nu.

Citat:
Istället för att testa om din tveksamhet är korrekt så klamrar du dig fast vid ditt antagande som en tvååring till sin nalle.
Det är just sådana helt onödiga nedvärderande påhopp som gör stämningen så infekterad här inne och som tar bort fokus från sakfrågorna.
Genom att ta upp olika saker i det här forumet, som sedan stöts och blöts, testar vi om våra tankar är rätt och om vi har uppfattat saker korrekt. Det går väldigt fort om man missuppfattat något, för då kommer det fram personer som i nedlåtande ordalag rättar en.

Citat:
Faktum är att enligt familjen så brukade man alltid gå samma väg hem. Pelle Jenvén pekar ut den i filmen som Xeitum lade ut. Du föredrar istället att anta att det finns en helt annan stig som Helena gått och där hon blivit mördad så att du kan fortsätta anta att ringar och skor är utplacerade.
Nu ska vi hålla oss till fakta. Jag har aldrig sagt något om mord, jag håller mig till försvinnande som är det korrekta. "Min stig" ansluter också till den asfalterade gången genom lekplatsområdet. Om något bråk hänt där, och ringarna hittades i anslutning till det, så har stigens fortsatta sträckning mot Ekuddenvägen ingen betydelse. Men om Hanna hört bråket bortåt Ekuddenvägen, så har den betydelse. Sen antar jag inte att ringarna är utplanterade, jag har tagit upp det som en möjlighet. Jag kan hålla fler än en tanke i huvudet samtidigt.

Eftersom antagandet att (1) det skett ett mord, (2) att det skett i nära anslutning till lekplatsen (3) att en bil fört bort Helena just därifrån, och det antagandet inte lett till någonting alls på nära 30 år, ser jag det som att det kan finnas andra möjligheter till händelseförloppet. Vems bil var det som Efterlyst 1996 var helt säkra på att Helena klivit in i på Kungsgatan? Jenven uttrycker 2014 stark tveksamhet till vittnet på Marieholmsbron.
Jag föredrar att hålla allting öppet från det att Helena lämnar Stadt och antar ingenting, utan ser en rad olika möjligheter.

Citat:
På samma sätt får du ett foto på lekplatsen och har sett en film med andra foton från lekplatsen. Men istället för att fundera på vilka husen på fotona kan vara i förhållande till husen på platsen idag så antar du att det finns en lantgårdsbyggnad i östlig riktning från en lekplats du själv varit på.
Det där har jag redan meddelat en Aha-upplevelse kring, så tack för infon, men kanske onödigt att ta upp det igen. OCH jag har aldrig varit på lekplatsen. Jag har varit på platsen där lekplatsen fanns. Det finns inga spår kvar av lekplatsen.

Citat:
Varför alla dessa orimliga antaganden istället för att nöja dig med att Helenas rimliga promenadväg är väl dokumenterad?
Eeeh, väl dokumenterad?? Polisen vet ju inte ens om hon gick hem eller fick skjuts. I början sas det att hon kommit i bil till cykelvägen, men sprungit in på stigen för att inte locka folk hem där hon visste att Ulrika fanns. Det finns inget alls väl dokumenterat om vart Helena färdats. Inget spår motsäger teorin att hon hoppat in i en bil, förts till en annan plats och att någon fram till söndagen kl 16 har placerat ut föremålen (för att de visste att stigen var en vanlig genväg. Även om den naturligtvis var väldigt mörk timmarna innan solens uppgång (03.55))

Citat:
Du säger att du vill veta var stigen gick, var skorna hittades, var ringarna hittades. De flesta som har varit med i tråden vet på ett ungefär svaren på dessa frågor
Jag nöjer mig inte med "ungefär", jag vill veta exakt. Har polisen bilder på ringarna när de hittades, eller plockades de bara upp? Jag har uppgifter om andra saker som upphittats i området, som aldrig nämnts officiellt. Varför inte? osv
Om någon har bilder på hela lekplatsen från den tiden är jag tacksam om de läggs ut. Just nu vet jag hur lekplatsen såg ut söder om asfalterade stigen. Där fanns gungor, Men rutschbanan, fanns den på norra sidan, den jättestora plätten, som någon sagt var en grusplan. Var det en fotbollsplan, eller varför fanns den där?
Citera
2021-10-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag bumpar Sviskonbolls inlägg med många fina foton som illustrerar mycket väl var stigen gick.

https://ibb.co/PG6JrYX

Var kommer denna illustration ifrån som pekar ut skornas placering. Du har rätt i att huset man ser tydligare på denna bilden, är från det relativt nybyggda området "nya ekudden", så bilden på stigen är tagen en bra bit in på 2000-talet, långt mer än 10 år efter försvinnandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in