2021-10-18, 21:45
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag pratar enbart om stigfilmen som visar några sekunder av en skogsstig, ett kort klipp alltså. Just den stigen, väl upptrampad och med ljus gulbrun beläggning, finns inte alls kvar på samma sätt. Träd har fallit, nya träd har växt upp, djur har trampat massor av småstigar, osv. Men ja, berget i dagen kan vara ett av flera som finns i området, de ser alla väldigt lika ut.

Noterade för övrigt att du skrev att rådjurshuvudet är borta nu, så uppenbart har du varit i hagen mer än en gång.

För oss som aldrig varit på platsen kunde det vara kul om du kunde dela med dig av lite foton från platsen? För du har väl foton? Eller du kanske kan ta?
Citera
2021-10-18, 21:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Som sagt, vill du veta var stigen finns och om det stämmer att du varit vid Kohagen så kan du själv kontrollera på plats exakt var stigen låg.

Jag blir dock rätt bekymrad över dina frågor. Så vitt jag minns så har du väl skrivit att du bott på Lockerud eller om det var Bråten? Hur kommer det sig då att du inte känner igen Mariestad från Efterlyst 96? Varför känner du inte igen miljön kring lekplatsen om du var där nyligen och hittade ett rådjurshuvud?

Jag har aldrig varit i Mariestad och jag känner igen att filmen är tagen i Mariestad.

Citat:
Finns det något i filmen som du känner igen?

Citat:
Stigen kan inte tas ur sitt sammanhang. Om du inte känner igen något annat från Mariestad så borde ju slutsatsen bli att filmen är inspelad på annan ort och då är det fel stig.

Om de å andra sidan har gjort sig omaket att filma i Mariestad så vore det väl märkligt om de inte filmade rätt stig?

Så från en icke Mariestadsbo till en som åtminstone har bott där: Känner du igen något annat i filmen och i så fall vad?

Det känns inte som att ajnoshort har så bra koll. Det verkar vara mycket snack, men lite verkstad. Och en hel hög med märkliga "misstag".
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-18 kl. 22:05.
Citera
2021-10-18, 22:26
Medlem
Citat:
Noterade för övrigt att du skrev att rådjurshuvudet är borta nu, så uppenbart har du varit i hagen mer än en gång.

För oss som aldrig varit på platsen kunde det vara kul om du kunde dela med dig av lite foton från platsen? För du har väl foton? Eller du kanske kan ta?

Jag bor ju nära så jag rör mig runt där allt emellanåt när jag är ute och rör på mig. Skickar dig lite foton som pm. Just nu är mycket uppgrävt då de lägger nytt vatten och avlopp i området.
Citera
2021-10-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det känns inte som att ajnoshort har så bra koll. Det verkar vara mycket snack, men lite verkstad. Och en hel hög med märkliga "misstag".

Hur var det nu vi sa med ödmjukhet?
Om du inte har något att bidra med så tycker jag att du kan låta bli personangrepp.
Jag har tagit upp saker som jag också sagt att jag missuppfattat. Annat jag har frågat om eller ifrågasatt har ingen kunnat svara på, men svar behövs.
Jag har ställt några frågor till dig också, men jag återkommer till dem när jag tycker att det har getts tid nog att svara på dem.

En allmän fråga: vilka fler sätt finns det att läsa gamla artiklar, än mikrofilm och dyra Retrieverabonnemang?
Citera
2021-10-18, 22:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Hur var det nu vi sa med ödmjukhet?
Om du inte har något att bidra med så tycker jag att du kan låta bli personangrepp.
Jag har tagit upp saker som jag också sagt att jag missuppfattat. Annat jag har frågat om eller ifrågasatt har ingen kunnat svara på, men svar behövs.
Jag har ställt några frågor till dig också, men jag återkommer till dem när jag tycker att det har getts tid nog att svara på dem.

En allmän fråga: vilka fler sätt finns det att läsa gamla artiklar, än mikrofilm och dyra Retrieverabonnemang?

Det är inte personangrepp att uttrycka åsikten att du har dålig koll, trots att du påstår dig bo i området. Det är heller inte personangrepp att hävda att du presterar misstag och missuppfattningar - och särskilt inte när du själv medger flera misstag.
Citera
2021-10-18, 22:44
Medlem
Citat:

Om de å andra sidan har gjort sig omaket att filma i Mariestad så vore det väl märkligt om de inte filmade rätt stig?

Så från en icke Mariestadsbo till en som åtminstone har bott där: Känner du igen något annat i filmen och i så fall vad?

Du fortsätter att säga "filmen". Det var ett TV-reportage.
Nu såg jag flera olika reportage i följd om händelserna i Mariestad. Men när man gör sådana reportage så klipper man ihop bilder på ett ganska raffinerat sätt, ibland autentiska bilder och ibland genrebilder. Bilden från när skådespelaren går ut ifrån Stadt, det är taget på plats, t ex.
Bilderna på en svart mark, och på ett övergrepp, är en illustration och kan vara filmat varsomhelst.
De säger också i reportaget att de VET att hon stigit in i en bil, och att de VET vilken väg hon gick fram till Kungsgatan, men det tror jag är förenklingar. De säger ju också att de VET vem som gjort det.
Men vem är denne Mister X? Om det är PR så vet vi ju att han är avskriven, så då kan vi också ifrågasätta allting annat i reportaget som fel, eftersom det de VISSTE vet vi nu var FEL.

Det viktiga med att undersöka saker är att gå till botten med varje detalj, och inte som vissa här föreslår - glöm det där idiotiska som någon annan påstått. Vi glömmer det som visats vara fel, resten har vi kvar i våra breda bild med många möjligheter i tanken samtidigt. Annars blir det ju som med gammaldags polisarbete, låsa sig fast vid en bild och missa allting annat.
Vem var Mr X 1996???
Citera
2021-10-18, 22:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Stigen kan inte tas ur sitt sammanhang. Om du inte känner igen något annat från Mariestad så borde ju slutsatsen bli att filmen är inspelad på annan ort och då är det fel stig.

Citat:
Jag bor ju nära så jag rör mig runt där allt emellanåt när jag är ute och rör på mig. Skickar dig lite foton som pm. Just nu är mycket uppgrävt då de lägger nytt vatten och avlopp i området.

Och varför ska dessa foton skickas i PM? Det är väl inga militära hemligheter? Vi är många i tråden som vill se just dina bilder. För du har väl egna bilder?
Citera
2021-10-18, 22:51
Medlem
Citat:
Det är inte personangrepp att uttrycka åsikten att du har dålig koll, trots att du påstår dig bo i området. Det är heller inte personangrepp att hävda att du presterar misstag och missuppfattningar - och särskilt inte när du själv medger flera misstag.

Då vet vi hur du ser på saken. Om du vill ska jag i detalj i fortsättningen peka ut alla dina tillkortakommanden i varje framtida och dåtida inlägg du har gjort och referera tillbaka till ditt ovanstående påstående om att det inte är personangrepp. Ska vi börja lite kring det där med MMPG och arbeta oss framåt. Det måste du tycka vara givande för tråden med tanke på riktlinjen som du pekar ut.

Nä, det tänker jag inte göra, men bra om vi håller oss till sak. Även när det gäller andras gnällande på Ugglis. Punkt.
Citera
2021-10-18, 22:53
Medlem
Citat:
Och varför ska dessa foton skickas i PM? Det är väl inga militära hemligheter? Vi är många i tråden som vill se just dina bilder. För du har väl egna bilder?
Skulle du inte dra ner gardinen och inte ha kommentera mina inlägg något mera, sa du för ett tag sedan? De jag har förtroende för kan få se bilder som PM från mina vandringar i området. Bara säg till.
Citera
2021-10-18, 23:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Skulle du inte dra ner gardinen och inte ha kommentera mina inlägg något mera, sa du för ett tag sedan? De jag har förtroende för kan få se bilder som PM från mina vandringar i området. Bara säg till.

Det tog lång tid att få fram det där om gardinen ... Jag ignorerade dig ett tag efter det att du oförskämt hade ifrågasatt min trovärdighet, särskilt gällande journalistexamen. Men sedan skärpte du dig (!), och då tänkte jag att jag får väl ge det en till chans.

Ok, "bara de som du förtroende för kan få se bilder som PM". Men att hela tråden väntar på dina bilder, det bryr du dig inte om? Du har försatt dig i en förtroendekris, men du kan ta dig ur den krisen genom att visa upp några egna bilder från området. Att de har grävt där nere (som du tog upp), har ju varit offentligt i tråden i minst ett par veckor (jag var en av dem som tog upp det), så den informationen hjälper dig inte i sammanhanget. Det ska vara soligt och fint på lördag, så varför inte passa på då med mobilen?!
Citera
2021-10-18, 23:28
Medlem
Xeitums avatar
Apropå den omtalade stigen. I "Veckans brott" avsnittet med Helenafallet så står P Jenvén med en karta, ca 18 min in, och pekar på stigen. Jag tycker det ser ut som om den där delar sig i två delar på slutet, där huvudstaden viker neråt.

https://youtu.be/TkHe3MU9vHg
Citera
2021-10-18, 23:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Apropå den omtalade stigen. I "Veckans brott" avsnittet med Helenafallet så står P Jenvén med en karta, ca 18 min in, och pekar på stigen. Jag tycker det ser ut som om den där delar sig i två delar på slutet, där huvudstaden viker neråt.

https://youtu.be/TkHe3MU9vHg
Nja, det mörkröda är en höjdkurva såvitt jag kan se? Den fortsätter ju rakt in under villakvarteret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in