2021-10-18, 12:33
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
17 446 st äger BITCOIN ZERO SEK
36 367 st äger XBT Provider.

Sedan tror jag majoriteten äger för småsummor. Ännu få som går all in.
Jo men många äger kanske flera och några har väl fast inte cert. Jag tror också de flesta har för småsummor. Jag får en känsla av, iaf. bland de jag känner att de inte tror på bitcoin. Jag vet själv när min polare snackade om att köpa datorprylar för mining och tänkte att han var dum i huvudet. Jag köpte själv mina första BTC 2014 och är en sån som inte trodde på det så har väl några hundratusen i en försvunnen plånbok... Något jag har svårt att leva med men tror verkligen fortfarande att det går att göra bra med pengar. Ignorerade det sen efter 2014 och känns som det är samma med många. Känner miljonärer som fnyser åt och inte vill veta av krypto och inte ens vill lägga en femhundring som är kaffepengar för de personerna.

Hursomhelst är min poäng att det fortfarande känns tidigt. Iaf. i Sverige. Om siffrorna om USA stämmer är det anmärkningsvärt. För det borde vara ett av de länder som har flest köpare men i sammanhanget rätt få.

Läste förut att det fanns cirka 100m plånböcker. En person kan ju uppenbarligen ha flera. Aja kort: vi är fortfarande i en tidig fas.
Citera
2021-10-18, 20:31
Medlem
Vilka köper bitcoin på dessa nivåer?
Kollar man runt lite så är det bara folk som väntar på hur ögt det ska gå så dom får sälja.
Citera
2021-10-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Vilka köper bitcoin på dessa nivåer?
Kollar man runt lite så är det bara folk som väntar på hur ögt det ska gå så dom får sälja.

Ja inte köper dom då för att kolla hur lågt det ska gå iaf...
Citera
2021-10-18, 20:49
Medlem
friskXORsjuks avatar
Retail har väl inte ens börjat, knappt institutionerna heller. ETFer väntas komma snart. Bitcoin är således i en tidig fas. 100 trillioner i market cap, sedan är Bitcoin ingen leksak längre.
Citera
2021-10-18, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friskXORsjuk
Retail har väl inte ens börjat, knappt institutionerna heller. ETFer väntas komma snart. Bitcoin är således i en tidig fas. 100 trillioner i market cap, sedan är Bitcoin ingen leksak längre.

^

Bara kolla google search trend för att se att vi är inte i närheten av någon FOMO från retails likt det vi hade tidigare i våras vid 60k.
Citera
2021-10-18, 21:04
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
^

Bara kolla google search trend för att se att vi är inte i närheten av någon FOMO från retails likt det vi hade tidigare i våras vid 60k.
Såg denna artikel också:

https://www.nasdaq.com/articles/retail-investors-will-drive-a-%241-million-bitcoin-price-2021-09-12
Citera
2021-10-18, 22:05
Medlem
Valvantos avatar
Äger inga kryptovalutor för tillfället men har ca 30k att investera just nu utöver mina aktier/fonder och vill gärna ge mig in i denna framtidsmarknad. Bör jag investera i Bitcoin/Ethereum/Cadano och är det värt att göra det genom Avanza istället för att slippa vinstskatten?
Citera
2021-10-18, 22:20
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Äger inga kryptovalutor för tillfället men har ca 30k att investera just nu utöver mina aktier/fonder och vill gärna ge mig in i denna framtidsmarknad. Bör jag investera i Bitcoin/Ethereum/Cadano och är det värt att göra det genom Avanza istället för att slippa vinstskatten?

Certifikat på avanza är helt klart ett vettigt sätt att enkelt exponera sig mot krypto. Men tror man på det i långa loppet kan det vara smartast att sätta sig in i tekniken på riktigt och skaffa egen hårdvaruplånbok.
Citera
2021-10-18, 22:42
Medlem
Citat:

Om det är bara BTC/ETH/Cardano du är ute efter så hade jag gått på ISK just för att komma undan skatten samt för simpelhetens skull. Tänker du köra på andra altcoins så har du inte så mycket val utan då är det bara ge dig in i hetluften och köra på "äkta vara".
Citera
2021-10-18, 22:44
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Certifikat på avanza är helt klart ett vettigt sätt att enkelt exponera sig mot krypto. Men tror man på det i långa loppet kan det vara smartast att sätta sig in i tekniken på riktigt och skaffa egen hårdvaruplånbok.

Tack för svar. Ja, efter allt jag läst och hört så verkar det finnas en stor framtidspotential så om jag köper så tänker jag långsiktigt. Kanske värt att köpa ”på riktigt” då eller möjligtvis dela upp det fifty/fifty?
Citera
2021-10-18, 22:48
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Om det är bara BTC/ETH/Cardano du är ute efter så hade jag gått på ISK just för att komma undan skatten samt för simpelhetens skull. Tänker du köra på andra altcoins så har du inte så mycket val utan då är det bara ge dig in i hetluften och köra på "äkta vara".

Har spånat på ett par andra betydligt mindre varianter också men kanske väljer att ha dessa under bevakning och kliva in på dem senare. BTC är ju tydligt den stora ledaren just nu, även om det kommer bättre varianter så blir det nog svårt att komma upp i en etablerad nivå likt BTC.
Citera
2021-10-18, 23:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Tack för svar. Ja, efter allt jag läst och hört så verkar det finnas en stor framtidspotential så om jag köper så tänker jag långsiktigt. Kanske värt att köpa ”på riktigt” då eller möjligtvis dela upp det fifty/fifty?

Det är MYCKET roligare att ha riktigare Bitcoin framför certifikaten.
Känslan av att äga ett värde du kan ta med dig precis överallt och som INGEN kan ta ifrån dig.

Lägg så mycket som möjligt på Bitcoin. Inom ett år kan du ha 10 dubblat det om du har tur, inom 5 år kan du ha 100 dubblat det. I worstcase scenariot har kan du bara förlora 30k som mest.

Känner du att du måste ha ett alternativ så kör på Ethereum.
Sedan ser du till att läsa in dig på vad det handlar om.
Senast redigerad av Leaston 2021-10-18 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in