Citat:
Ursprungligen postat av
tenor302
Mina planer på att köpa en el-bil konkretiseras nu när min brf snart kommer att erbjuda laddning.
Jag försöker "läsa på" och studerar då även Blocket-annonser.
I en sådan annons för en elbil finns typiskt en uppräkning av "Fakta", och en annan uppräkning av "Utrustning"
Det brukar vara en diger lista där jag (när det gäller Utrustning) begriper kanske hälften..
Men vad jag aldrig hittar är detta:
-Vilken kontakt för snabbladdning har bilen? (CHAdeMO ELLER CCS)
-Hur många KW kan bilen ta hand om vid laddning med AC?
Som jag tolkar det jag läser så är det CCS som "vinner". Definitivt över ChadeMo,
och kanske i längden även över Tesla:s proprietära kontakt.
Som jag förstår det så har Nissan leaf haft (eller har fortfarande..?) ChadeMo.
Det bör (som jag ser det..) ses som en nackdel, vilket borde påverka beg-priset nedåt.
Laddning via AC ("vanlig" växelström, 1- eller 3-fas) är ju (återigen som jag förstår det..) beroende av vad bilens inbyggda utrustning klarar av.
Inkommande AC skall transformeras upp och likriktas till högspänd likström som är vad batterierna skall ha.
Här kan ju en tillverkare "snåla in" lite.
Jag läser om laddstationer som kan ge upp till 50 KW AC, men det är väl ointressant om min bil bara orkar svälja 3KW...?
/T
CCS-kontakt är europastandard för DC-laddning, dvs snabbladdning.
Nissan Leaf har dock fortfarande Chademo, vilket får anses som en klar nackdel i de flesta fall.
Alla Renault ZOE kan ladda med 22 kW AC, det är snabbast av alla elbilar.
De flesta nya elbilar laddar med 11 kW AC, vissa bara med 7,2 eller 3,7 kW.
När det gäller begagnade elbilar så är det vanligast med 3,7-7,2 kW AC, Renault ZOE är undantaget då den alltid kan ladda med 22 kW, vilket är en enorm fördel, men å andra sidan saknar den CCS.
De flesta offentliga laddstationer har tre laddpunkter och erbjuder max 50 kW CCS, 50 kW Chademo och 22 resp 43 kW AC.
Priset på CCS och Chademo är dyrare per kWh än AC-laddning.
Priset per kWh på CCS ligger i snitt på mellan 5 till 9 kronor per kWh, vilket blir en ganska dyr milkostnad på 10-20 kronor milen då en elbil i verklig körning ligger på runt 2 kWh per mil, och på vintern ännu mer.
AC laddning brukar kosta 3 kronor per kWh.
Tänk på att bilens teoretiska laddhastighet när det gäller CCS endast uppnås under en kort tid, tex mellan 5%-40%, sedan laddar bilen betydligt långsammare, det tar alltså betydligt längre tid att ladda i verkligheten än vad biltillverkaren anger.
AC-laddning är mer stabil, där brukar den angivna laddhastigheten stämma bra.