2021-10-18, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det räcker med att staten bygger något piss och säger att det är den lagliga påbjudna lösningen.

Staten gör så mycket piss och svenskarna bara följer. Jag kan ta upp 1 miljon exempel alltså, säkert du också.

Jo, men nu gäller detta för det första inte bara svenskar. Sen får du gärna ge ett exempel på en sådan situation. Piratebay vs Netflix/Spotify är inget sådant exempel eftersom dessa tjänster är väldigt bra.

Är inte helt övertygad om att det kommer bli så enkelt för staten att bara "bygga något piss". Jag tror man ska lyssna på vad Edward Snowden har att säga i ämnet då han är väldigt insatt när det gäller dessa frågor om övervakning och integritet.

Internet är idag inte speciellt fritt. Google, Facebook, Amazon etc styr stora delar av Internet. Alla tredjepartstjänster som vi är beroende av idag kommer att förlora stora delar av sin makt tror jag. Man kommer inte behöva Uber för att boka taxi, utan det kommer förmodligen gå att kommunicera direkt med föraren via blockkedjan.
Citera
2021-10-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Jo, men nu gäller detta för det första inte bara svenskar. Sen får du gärna ge ett exempel på en sådan situation. Piratebay vs Netflix/Spotify är inget sådant exempel eftersom dessa tjänster är väldigt bra.

Är inte helt övertygad om att det kommer bli så enkelt för staten att bara "bygga något piss". Jag tror man ska lyssna på vad Edward Snowden har att säga i ämnet då han är väldigt insatt när det gäller dessa frågor om övervakning och integritet.

Internet är idag inte speciellt fritt. Google, Facebook, Amazon etc styr stora delar av Internet. Alla tredjepartstjänster som vi är beroende av idag kommer att förlora stora delar av sin makt tror jag. Man kommer inte behöva Uber för att boka taxi, utan det kommer förmodligen gå att kommunicera direkt med föraren via blockkedjan.
Det kommer man inte tillåta. Det blir bara de som romat om telefonen med linux som har tillgång till den där blockkedjan för via iPhone eller Android kommer du inte det. Kanske till en början, men inte på lång sikt.

Jag är väldigt positiv till krypto generellt just för den frihetliga tanken om att göra sig av med bankmaffian, men den generella diskussionen är allt för naiv.

Det är som att man tror att staten och kapitalet bara ger upp just för att det finns ett alternativ som är bättre.

Det är djupt djupt naivt.
Citera
2021-10-18, 00:20
Medlem
Citat:
Det kommer man inte tillåta. Det blir bara de som romat om telefonen med linux som har tillgång till den där blockkedjan för via iPhone eller Android kommer du inte det. Kanske till en början, men inte på lång sikt.

Jag är väldigt positiv till krypto generellt just för den frihetliga tanken om att göra sig av med bankmaffian, men den generella diskussionen är allt för naiv.

Det är som att man tror att staten och kapitalet bara ger upp just för att det finns ett alternativ som är bättre.

Det är djupt djupt naivt.

Så du menar att det aldrig skett en revolution nånsin i något land? Ingen diktatur som fallit pga att folket gjort uppror? Eller vill du hävda att de som alltid gjort uppror är eliten själva? För mycket konspirationsteori.

Vem har sagt att banker och institutioner inte kan gynnas av denna utveckling?

Du får allt att låta som allt är helt hopplöst när du säger att ingen kan röra bankerna. Tänk om det skulle gå? Om man säger att något är helt omöjligt är man farligt ute. Mycket i historien har hänt som man aldrig trodde skulle kunna hända.
Citera
2021-10-18, 00:31
Medlem
Citat:
Så du menar att det aldrig skett en revolution nånsin i något land? Ingen diktatur som fallit pga att folket gjort uppror? Eller vill du hävda att de som alltid gjort uppror är eliten själva? För mycket konspirationsteori.

Vem har sagt att banker och institutioner inte kan gynnas av denna utveckling?

Du får allt att låta som allt är helt hopplöst när du säger att ingen kan röra bankerna. Tänk om det skulle gå? Om man säger att något är helt omöjligt är man farligt ute. Mycket i historien har hänt som man aldrig trodde skulle kunna hända.
"Så du menar". Nej det gör jag inte. Var läser du det?

Jag menar att såna som du ofta är djupt naiva och bara utgår ifrån hur du själv fungerar och i detta fall blir det att bitcoin hade funkat så jävla bra för alla i alla länder. Det är inte så enkelt, du är naiv och saknar människokännedom. Du är säkert ensam också? Eller?
Citera
2021-10-18, 00:40
Medlem
Citat:
"Så du menar". Nej det gör jag inte. Var läser du det?

Jag menar att såna som du ofta är djupt naiva och bara utgår ifrån hur du själv fungerar och i detta fall blir det att bitcoin hade funkat så jävla bra för alla i alla länder. Det är inte så enkelt, du är naiv och saknar människokännedom. Du är säkert ensam också? Eller?

Hahah herregud. Ska du sänka dig till den nivån att du attackerar mig som person? Vad är poängen med att du ska sitta och tycka saker om folk du pratar med på FB? Är du så känslomässigt involverad att du inte kan lämna dina känslor utanför diskussionen? Det här handlar inte om vad jag eller du tror. Det handlar om vad som kan tänkas ske. Helt oviktigt vad jag eller du tycker.

Jo det är precis det du menar. Att om banker/staten inte tillåter något så kommer det alltid bli som dom vill, inga undantag.

Have fun staying poor Och vad spelar det för roll om jag skulle vara ensam, stör det dig eller? hahaha
Citera
2021-10-18, 01:55
Medlem
Citat:
Hahah herregud. Ska du sänka dig till den nivån att du attackerar mig som person? Vad är poängen med att du ska sitta och tycka saker om folk du pratar med på FB? Är du så känslomässigt involverad att du inte kan lämna dina känslor utanför diskussionen? Det här handlar inte om vad jag eller du tror. Det handlar om vad som kan tänkas ske. Helt oviktigt vad jag eller du tycker.

Jo det är precis det du menar. Att om banker/staten inte tillåter något så kommer det alltid bli som dom vill, inga undantag.

Have fun staying poor Och vad spelar det för roll om jag skulle vara ensam, stör det dig eller? hahaha
Tala för dig själv. Jag menar bara att du är naiv när du tror på den fria marknaden när staten reglerar allt och garanterat reglerar om det är något som kan vara i fara för dom själva.

Att jag skriver så betyder inte att jag är fattig eller saknar väldigt hög årsintäkt från lönearbete, innehar andra tillgångsformer och passiva intäkter, börsinnehav samt kryptoplånbok.

Det är du som om och om igen gör dig själv till åtlöje.

"Så du menar att", är du 12 år eller?

Du g
Citera
2021-10-18, 02:14
Medlem
Citat:
Så om en aktie går upp med 500% mot USD/SEK, ska du då påstå att inflationen är 500%? Oljepriset har inte bara med inflation att göra.

Jag har sedan januari 2018 antecknat alla mina utgifter. Ser knappt nån skillnad på priset av mjölk eller andra livsmedel. Det finns alltid undantag, men att påstå att vi har en inflation på 10% per år i Sverige är bara fel.

Så du tar blankolån för att betala av andra lån? Köper du krypto med lånade pengar också? Låter som du ska vara med i lyxfällan. Och jag är fullt medveten om att eliten är rejält skuldsatta men har svårt att tro att du ens kommer i närheten av deras räntor.

500% inflation är baserade på M0 money supply charten, d.v.s. ökningen i riktiga pengarna i system
https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m0

Priset av många varor är orelaterad till inflation, det kan bli högre eller lägre, beroende på produktions hastighet, men inflationen är mest tydligt på de sakerna som har begränsad tillgång och stabil efterfrågan

När det gäller lån, en exempel: En man har 4 bitcoin, 2019 tog han 300K lån från Lendify, istället för sälja 3.75 bitcoin runt 10000 dollar kurs. Räntan plus amortering är mindre än 3000 kr. per månad.
Nu har 3.75 bitcoin ökat till 1.9 miljoner i värde och han behöver bara sälja ganska lite av de för att betala av lånet. Men ännu bättre, om han kan pantsatsa bitcoin och få lån, han kan skaffa 500K lån och betala av gamla skuld och få nya pengar att använda
Citera
2021-10-18, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så kan du klara dig, men det baseras på en förutsättning: att det är någon annan som ständigt pumpar in fiat så du har något att låna. Alla kan inte leva på att belåna sina bitcoins.

Visst, mer och mer fiat behövs för att driva upp priset ständigt, så man är i princip begränsad av central bankens policy. Men stable coin är någonting som man kan skapa själv, specialt för DAI som är matematik baserad

Det låter konstigt att många folk bara belåna förmögenhet och får pengarna att använda, men det är hur de rika få pengarna till superdyra lyx grejer utan att betala någon skatt
Citera
2021-10-18, 10:08
Medlem
Leastons avatar
Inflationen är olika beroende på vad du mäter mot.

Om ditt mål med din investering är att köpa det där boendet du vill ha, men att priset på det boendet är 10%, då ÄR inflationen 10% oavsett vilken vals med ord man väljer att ta. Så är det bara.

Företag som behöver placera sitt egna kapital i en sparform tittar inte vad inflationen är på en matkasse på Ica utan dom mäter mot annat. Dessa typer av kapital slåss mot inflation på upp mot 15%.

Bara Svenska börsen snittar 9,3% uppgång per år de senaste 35 åren, så det är svår att påstå att inflationen inte är MINST 9,3% även om prisökningen på en liter mjölk kanske bara är 1% eller vad det nu är.
Senast redigerad av Leaston 2021-10-18 kl. 10:10.
Citera
2021-10-18, 10:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Inflationen är olika beroende på vad du mäter mot.

Om ditt mål med din investering är att köpa det där boendet du vill ha, men att priset på det boendet är 10%, då ÄR inflationen 10% oavsett vilken vals med ord man väljer att ta. Så är det bara.

Företag som behöver placera sitt egna kapital i en sparform tittar inte vad inflationen är på en matkasse på Ica utan dom mäter mot annat. Dessa typer av kapital slåss mot inflation på upp mot 15%.

Bara Svenska börsen snittar 9,3% uppgång per år de senaste 35 åren, så det är svår att påstå att inflationen inte är MINST 9,3% även om prisökningen på en liter mjölk kanske bara är 1% eller vad det nu är.

På ämnet så är inflationen upp mot 42.5% beroende på vad man jämför med.
https://pbs.twimg.com/media/FB5v9_hWUAIDHxg?format=jpg&name=small
Citera
2021-10-18, 11:05
Avstängd
Citat:
Däremot går det att göra workarounds givetvis, men iallafall 75% av svenskarna är så dumma eller teknikovana gamla att de aldrig hade klarat det. Väg också in att om det är gjort olagligt så hade väldigt många av de 25% backat från tanken.
Är transaktionen olaglig kan du heller inte gå till polisen om du blir lurad, så bedragare kommer florera vilket ytterligare skrämmer bort folk. Det blir en marginell valuta för droghandel och andra olagligheter.
Citera
2021-10-18, 12:29
Medlem
Citat:
Det du säger indirekt här är att det kommer gå att styra/censurera/begränsa Bitcoin, vilket det inte kommer gå om inte allmänheten inte vill det. Det kommer vara på folkets villkor, inte bankernas/statens.

Om du påstår att "det inte kommer tillåtas ske" så kan du lika bra påstå att staten kan förbjuda Bitcoin om dom vill, vilket dom inte kommer kunna även om dom skulle vilja.

Nej, det jag säger är att det kommer ske reglering och att den övre makten kommer lägga sig i. Att reglera är inte samma sak som att förbjuda.

Om du tror att Bitcoin kan bara köra över allt vad statlig makt heter, så har du fel. Se Kina. Och du tror USA är mycket bättre? Det får vi allt se.

Sluta hitta på saker nu. Tack.

Inga fler halmdockor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in