Citat:
Ursprungligen postat av
david-taxi
Så om en aktie går upp med 500% mot USD/SEK, ska du då påstå att inflationen är 500%? Oljepriset har inte bara med inflation att göra.
Jag har sedan januari 2018 antecknat alla mina utgifter. Ser knappt nån skillnad på priset av mjölk eller andra livsmedel. Det finns alltid undantag, men att påstå att vi har en inflation på 10% per år i Sverige är bara fel.
Så du tar blankolån för att betala av andra lån? Köper du krypto med lånade pengar också? Låter som du ska vara med i lyxfällan. Och jag är fullt medveten om att eliten är rejält skuldsatta men har svårt att tro att du ens kommer i närheten av deras räntor.
500% inflation är baserade på M0 money supply charten, d.v.s. ökningen i riktiga pengarna i system
https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m0
Priset av många varor är orelaterad till inflation, det kan bli högre eller lägre, beroende på produktions hastighet, men inflationen är mest tydligt på de sakerna som har begränsad tillgång och stabil efterfrågan
När det gäller lån, en exempel: En man har 4 bitcoin, 2019 tog han 300K lån från Lendify, istället för sälja 3.75 bitcoin runt 10000 dollar kurs. Räntan plus amortering är mindre än 3000 kr. per månad.
Nu har 3.75 bitcoin ökat till 1.9 miljoner i värde och han behöver bara sälja ganska lite av de för att betala av lånet. Men ännu bättre, om han kan pantsatsa bitcoin och få lån, han kan skaffa 500K lån och betala av gamla skuld och få nya pengar att använda