2021-10-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Okej, så hur hade du tänkt betala skatt? Du kan inte undkomma att dina FIAT-lån kommer användas till konsumtion eftersom du vägrar att sälja din krypto. Vi lever fortfarande i verkligheten där FIAT existerar som den alltid har gjort. Vad som händer om 10-20 år vet vi inte än.
Skatt? Det är inte skatt på lån. Däremot kan du göra skatteavdrag på räntan.
Citera
2021-10-17, 21:42
Medlem
Citat:
Okej, så hur hade du tänkt betala skatt? Du kan inte undkomma att dina FIAT-lån kommer användas till konsumtion eftersom du vägrar att sälja din krypto. Vi lever fortfarande i verkligheten där FIAT existerar som den alltid har gjort. Vad som händer om 10-20 år vet vi inte än.
Lånar FIAT med crypto som säkerhet, betalar skatt, betalar tillbaka lånet i crypto. Då jag inte realiserat någon vinst behöver jag inte heller skatta. Enkelt.
Citera
2021-10-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Bitcoin som den nya frälsningsläran. Istället för att drömriket skall komma när Jesus återvänder skall det komma när Bitcoin tar över. Mammon som den nya religionen. T o m våra gener skall bli bättre

Nu är just BTC ett värdelöst betalningsmedel, men om alla affärer börjar acceptera lite bättre kryptovalutor, så kan inte Mammon (bankerna) stänga av dig när de känner för det (ifall du vill säga sanningar t ex).
Senast redigerad av ManManne 2021-10-17 kl. 21:54.
Citera
2021-10-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen
Lånar FIAT med crypto som säkerhet, betalar skatt, betalar tillbaka lånet i crypto. Då jag inte realiserat någon vinst behöver jag inte heller skatta. Enkelt.

Om du betalar tillbaka lånet med krypto så blir du ju ändå av med en del av din krypto?

Vad ska du låna FIAT till som exempel?
Citera
2021-10-17, 21:56
Medlem
Citat:
Om du betalar tillbaka lånet med krypto så blir du ju ändå av med en del av din krypto?

Vad ska du låna FIAT till som exempel?
Du ställde frågan om hur folk skulle betala skatt när de vägrar sälja sin krypto.

Skatt är antagligen något vi kommer behöva dras med oavsett om vi betalar med krypto eller fiat i framtiden. Gör man på det sättet jag beskrev är det i princip ingen skillnad mot att betala skatt på det "traditionella" viset.

Anledningen till att folk vill undvika att sälja sin crypto är för att slippa skatta för att man realiserar vinst.
Senast redigerad av DenTunnaVitaLinjen 2021-10-17 kl. 22:00.
Citera
2021-10-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen
Du ställde frågan om hur folk skulle betala skatt när de vägrar sälja sin krypto.

Skatt är antagligen något vi kommer behöva dras med oavsett om vi betalar med krypto eller fiat i framtiden. Gör man på det sättet jag beskrev är det i princip ingen skillnad mot att betala skatt på det "traditionella" viset.

Anledningen till att folk vill undvika att sälja sin crypto är för att slippa skatta för att man realiserar vinst.

Det verkar inte vara anledningen att undvika skatt för vissa här. De tror att BTC kommer gå upp så mycket hela tiden att dom vägrar ta ut vinster trots att vi förmodligen kommer fortsätta ha bear markets. Och om dom får fel med detta så kommer dom bara säga samma sak nästa bull run och hävda att just denna gång blir det verkligen annorlunda eftersom utvecklingen har gått mycket längre sedan 2021-2022.

Poängen är att jag kan sälja krypto utan att bry mig om att deklarera. Det finns något som heter Monero, USDC och exchange utan KYC. Skatteverket kan inte ens ha koll på folk reggade på exchanges med KYC, hur ska dom komma åt folk som inte säljer via KYC exchange. Lycka till.

Tvätta pengar utomlands är inte speciellt svårt. Snart kommer man kunna köpa fastigheter utomlands med enbart krypto.

Exchange utan KYC: www.tradeogre.com
Enjoy.
Senast redigerad av david-taxi 2021-10-17 kl. 23:09.
Citera
2021-10-17, 23:26
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Jag håller inte med om att Bitcoin måste kunna användas som legalt betalmedel för att kunna ha ett värde. Konst används inte som betalning men har fortfarande ett högt värde. Vad Bitcoin är och hur det kommer användas är fortfarande väldigt oklart.

Konst används visst som betalningsmedel, men då handlar det oftast om svarta affärer långt över vad småbusar sysslar med.
Citera
2021-10-17, 23:29
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll. Faktum kvarstår att man försökte förbjuda fildelning, men lyckades inte. Anledningen till att jag använder Piratebay som exempel är just för att även Piratebay finns på Internet, precis som Bitcoin. Slutsatsen är att man måste förbjuda Internet för att kunna stoppa saker som Piratebay och Bitcoin.
Det är skilda ting. Betala ute i samhället i butiken med bitcoin om det är förbjudet som betalningslösning? Det är omöjligt.

Däremot går det att göra workarounds givetvis, men iallafall 75% av svenskarna är så dumma eller teknikovana gamla att de aldrig hade klarat det. Väg också in att om det är gjort olagligt så hade väldigt många av de 25% backat från tanken.

Så.. Kanske lite användning är möjligt även om man förbjuder det. Att tro något annat är bara naivt.
Citera
2021-10-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Konst används visst som betalningsmedel, men då handlar det oftast om svarta affärer långt över vad småbusar sysslar med.

Det enda som har betydelse är om BTC har ett värde, inte om det används som betalningsmedel eller inte. Och allt som har ett värde kan användas som betalning, även om det inte är för mikrobetalningar.

Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det är skilda ting. Betala ute i samhället i butiken med bitcoin om det är förbjudet som betalningslösning? Det är omöjligt.

Däremot går det att göra workarounds givetvis, men iallafall 75% av svenskarna är så dumma eller teknikovana gamla att de aldrig hade klarat det. Väg också in att om det är gjort olagligt så hade väldigt många av de 25% backat från tanken.

Så.. Kanske lite användning är möjligt även om man förbjuder det. Att tro något annat är bara naivt.

Det sant att färre använder något som är förbjudet, men Piratebay är fortfarande olagligt och används ändå, även om det är en liten andel människor som använder.

Varför använder folk inte Piratebay lika mycket längre? För nu har vi fått Spotify, Netflix, Viaplay etc.. Sånt fanns inte tidigare. Det var det branschen skulle satsat på istället för att försöka sätta fast alla som fildelar illegalt. Dom snackar om att dom förlorar pengar varje gång en film delas illegalt. Hur mycket pengar har dom inte förlorat på att fokusera på fel sak?

So they can either fight against what people want, or they can just give them what they want and save time. Samma gäller krypto. Alla försök att förbjuda kommer bara bromsa utvecklingen, aldrig stoppa den. True story.
Senast redigerad av david-taxi 2021-10-17 kl. 23:39.
Citera
2021-10-17, 23:48
Medlem
Citat:
Det enda som har betydelse är om BTC har ett värde, inte om det används som betalningsmedel eller inte. Och allt som har ett värde kan användas som betalning, även om det inte är för mikrobetalningar.

Det sant att färre använder något som är förbjudet, men Piratebay är fortfarande olagligt och används ändå, även om det är en liten andel människor som använder.

Varför använder folk inte Piratebay lika mycket längre? För nu har vi fått Spotify, Netflix, Viaplay etc.. Sånt fanns inte tidigare. Det var det branschen skulle satsat på istället för att försöka sätta fast alla som fildelar illegalt. Dom snackar om att dom förlorar pengar varje gång en film delas illegalt. Hur mycket pengar har dom inte förlorat på att fokusera på fel sak?

So they can either fight against what people want, or they can just give them what they want and save time. Samma gäller krypto. Alla försök att förbjuda kommer bara bromsa utvecklingen, aldrig stoppa den. True story.

Du sa det själv. De erbjuder något annat än Piratebay. Helt riktigt. I bästa fall om staten förbjuder btc så kommer några % använda det. Resten använder statens egna blockchain. Folk är dumma i huvudet vet du.
Citera
2021-10-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Du sa det själv. De erbjuder något annat än Piratebay. Helt riktigt. I bästa fall om staten förbjuder btc så kommer några % använda det. Resten använder statens egna blockchain. Folk är dumma i huvudet vet du.

Jo, det vet jag. Men hur ska staten ta fram något som kan jämföras med BTC? Det kommer inte räcka att bara skapa en centraliserad blockkedja. Fördelarna måste överväga nackdelarna för att det ska bli möjligt. Piratebay vs Spotify/Netflix är inte riktigt samma sak. Dessa tjänster anses kosta rimligt mycket för smidigheten man får. Det är inte konstigt att folk väljer att betala för dessa tjänster även om samma material skulle gå att ladda ner från Piratebay.

Jag ser även stor potential i Monero som dessutom är ännu värre för staten än BTC. Och börjar staten förbjuda dessa så kommer de bara växa och bli större.

Kom ihåg, staten måste kunna erbjuda något bättre (ev. med kompromiss). Det räcker inte att bara förbjuda.
Senast redigerad av david-taxi 2021-10-17 kl. 23:58.
Citera
2021-10-18, 00:03
Medlem
Citat:
Jo, det vet jag. Men hur ska staten ta fram något som kan jämföras med BTC? Det kommer inte räcka att bara skapa en centraliserad blockkedja. Fördelarna måste överväga nackdelarna för att det ska bli möjligt. Piratebay vs Spotify/Netflix är inte riktigt samma sak. Dessa tjänster anses kosta rimligt mycket för smidigheten man får. Det är inte konstigt att folk väljer att betala för dessa tjänster även om samma material skulle gå att ladda ner från Piratebay.

Jag ser även stor potential i Monero som dessutom är ännu värre för staten än BTC. Och börjar staten förbjuda dessa så kommer de bara växa och bli större.

Kom ihåg, staten måste kunna erbjuda något bättre (ev. med kompromiss). Det räcker inte att bara förbjuda.
Det räcker med att staten bygger något piss och säger att det är den lagliga påbjudna lösningen.

Staten gör så mycket piss och svenskarna bara följer. Jag kan ta upp 1 miljon exempel alltså, säkert du också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in