2021-10-17, 19:11
Medlem
HomoDeuss avatar
Afrikas horn är intellektets och humanismens kyrkogård. Och råttornas paradis.

Med snart tusen år av klanstrider över livets mest basala resurser (vatten och vegetation) i bagaget, och otaliga torrperioder med massvält och död, är ett liv inte värt något alls. Tvingad till överlevnad drar sig inte människan för sådana petitesser som lögn, bedrägerier, tjuverier och mord.

Genom all denna tid av elände så är fallenheten för moral och tankar på det gemensamma extremt långt borta. Därav att vi ser våld och kriminalitet i Eritrea/Ethiopien/Somalia på en sällan skådad nivå. Det vi kallar kriminalitet kallar folk normalt överlevnadsagerande där. Fråga bara vilket fraktbolag som helst vad man tycker om Somaliska pirater t.ex. Eller googla våld i dessa länder. Kidnappningar och mord är inget man höjer på ögonbrynen om eftersom det är så vanligt förekommande överallt.

Med den kulturen i bagaget kommer individer därifrån så till Sverige... och upptäcker att de behöver slåss för sin framtid här med, om de ska ha någon framtid. Så kämpar gör de såklart, på det sätt de känner till.

Är vi verkligen redo att ge dessa individer det mottagande de behöver? Förstår folk/myndigheter ens uppgifterna de står inför när de/vi ska integrera dessa individer? Är någon beredd att lägga ner all den tid, kraft och närhet som behövs? Eller ska man bara lämna dem åt sitt, och vårt, öde med sina vittrande uppehållstillstånd i näven.

Ja, svarar den naive, aningslöse och godhjärtade egoisten - det borde vi! Och menar någon annan. För självklart står den naive inte någonstans att se när en Somalisk mördare hotar någon i den aningslöses närhet. Den naive har ju aldrig sett "utanförskapets baksida" och vet inte hur man gör. Universitetskursen om "socioekonomiska" faktorer lärde ju henom aldrig självförsvar. Och hen vill ju inte försvara sig. Hen vill bara att alla ska vara glada.

Sen läser hen en artikel i AB om en somalisk kriminell som mördar folk, vill säga upp sitt Svenska medborgarskap och bli utvisad till Somalia.

Och tänker - "vilken knäppis! Det är synd om honom. Någon borde hjälpa honom."
Citera
2021-10-17, 19:18
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wieso
Orkar inte läsa alla inlägg kanske nån smartare än mig redan har tagit upp det
Men
Om han nu kommer tillbaka till Somalia…kan man inte bara muta den rätta personen och vips är man ute igen tre månader senare?
En vecka efter det är han tillbaka i Sverige med en ny identitet.
Danmark har inget utlämningsavtal med Somalia. Han kommer att få avtjäna hela sitt straff i Danmark nu när han sagt upp sitt svenska medborgarskap.

Därefter kommer han bli utvisad till Somalia. Om det inte går att verkställa utvisningen blir det Danmarks problem.
Senast redigerad av Refund 2021-10-17 kl. 19:20.
Citera
2021-10-17, 19:36
Medlem
BeatriceCencis avatar
Ni måste väl förstå varför han hellre blir utvisad till Somalia än Sverige. I Somalia kommer han inte att få något nämnvärt straff. Hans klan kommer köpa honom fri med mutor med pengar som kommer från brottslighet i Sverige. Sedan är han tillbaka och söker asyl i Europa igen under annat namn. Åker han till Somalia lär han inte behöva sitta inne mer än några månader.
Citera
2021-10-17, 20:44
Medlem
RedSavinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Danmark har inget utlämningsavtal med Somalia. Han kommer att få avtjäna hela sitt straff i Danmark nu när han sagt upp sitt svenska medborgarskap.

Därefter kommer han bli utvisad till Somalia. Om det inte går att verkställa utvisningen blir det Danmarks problem.

Om han är född här så kan han väl ansöka om svenskt medborgarskap igen senare?
Lite så som Clark gjort.
Citera
2021-10-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedSavina
Lite så som Clark gjort.
Han har uppehållstillstånd i Sverige så han kommer ha rätt att bo i Sverige och antagligen ansöka om medborgarskap igen.
Citera
2021-10-17, 22:51
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedSavina
Lite så som Clark gjort.
Nej det är inte samma sak som med Clark. Han utnyttjade en lucka i systemet. Före 2001 tillät inte Sverige dubbla medborgarskap så han var tvungen att avsäga sig sitt svenska medborgarskap för att kunna bli belgisk medborgare.

Sedan 2015 har det gått att få tillbaka det svenska medborgarskapet enkelt om du blev av med det före 2001 på grund av att Sverige inte tillät dubbla då.

Denna Muhammed Ali kommer inte kunna göra så.
Citera
2021-10-17, 22:54
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Kontraktet.
Han har uppehållstillstånd i Sverige så han kommer ha rätt att bo i Sverige och antagligen ansöka om medborgarskap igen.
Så att du menar om jag blir rysk medborgare och avsäger mitt svenska, bor i Ryssland i flera år - så har jag ändå en ovillkorad rätt att flytta till Sverige när jag vill och ansöka igen?

Nej, jag kommer behöva söka visum som alla andra ryssar.Hade kunnat byta ut Ryssland mot Somalia - utfallet e det samma.

Man kan inte ha PUT och medborgskap på samma gång, det är antingen eller. Avsäger du ditt medborgarskap så får du inte automatiskt put. Det säger ju sig självt.
Senast redigerad av Refund 2021-10-17 kl. 23:02.
Citera
2021-10-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Så att du menar om jag blir rysk medborgare och avsäger mitt svenska, bor i Ryssland i flera år - så har jag ändå en ovillkorad rätt att flytta till Sverige när jag vill och ansöka igen?

Nej, jag kommer behöva söka visum som alla andra ryssar.

Hade kunnat byta ut Ryssland mot Somalia - utfallet e det samma.
Man behöver inte söka visum om man har uppehållstillstånd.
Citera
2021-10-17, 23:04
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Kontraktet.
Man behöver inte söka visum om man har uppehållstillstånd.
Man får inget PUT automatiskt när man avsäger sitt medborgarskap. Det går inte att ha både put och medborgarskap på samma gång. Uppehållstillstånd är till för icke-medborgare.
Senast redigerad av Refund 2021-10-17 kl. 23:54.
Citera
2021-10-18, 01:14
Medlem
Donnabella666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Ni måste väl förstå varför han hellre blir utvisad till Somalia än Sverige. I Somalia kommer han inte att få något nämnvärt straff. Hans klan kommer köpa honom fri med mutor med pengar som kommer från brottslighet i Sverige. Sedan är han tillbaka och söker asyl i Europa igen under annat namn. Åker han till Somalia lär han inte behöva sitta inne mer än några månader.

Tyckte väl att det lät för bra för att vara sant !
Citera
2021-10-18, 02:38
Medlem
Vi tar upp frågan om 20 år.
Citera
2021-10-18, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci

Exakt! Jag tänkte i stort sett samma sak som du. Svinet är säker på att han i Somalia kan komma undan sitt straff på ett eller annat sätt. Kanske handlar det om mutor, kanske om att hans familj/klan har kontakter inom det somaliska rättsväsendet, kanske kan han få hjälp att rymma osv. Men på något sätt har han räknat ut att han ska slippa sitta i fängelse i Somalia.

Och - precis som du skriver - kommer han i så fall snart att vara tillbaka i Europa med annan identitet. Och då söker han sig naturligtvis till Skandinavien, eftersom han kan svenska och har sitt kriminella kontaktnät här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in