2021-10-17, 14:37
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Hans galenskap bär nog drag från hans obotliga psykiska sjukdomar. Och isoleringen som han utsattes för gjorde honom till en fara för alla.

Yess. Trängda människor är ju en fara. Mna skall aldrig låta en människa komma i så trängt läge. Särskilt inte nån som mår så dåligt. Finns ju en parallell med Mark Loretzon, kanske Annedalsmannen. Om det nu var han som var skyldig osv osv

Psykvården måste rustas uåp. ( so,m jag skrivit i andra inlägg )
Citera
2021-10-17, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Jag vet inte. Espen kanske inte lyckades skjuta ihjäl sig själv med pilbågen? Varför överlevde Abdeslam slakten i Paris? Dessa personer kanske tvekar i samma sekund de inser att de verkligen ska möta liemannen, vem vet varför de fortfarande lever. Jag tycker att dina argument är hyfsat ogrundande, vet du ens vad du pratar om?

Blanda inte päron och äpplen nu.
Salah Abdeslam greps under en eldstrid med polisen där han sköts och kunde gripas. Anders å andra sidan gav upp utan någon stridsanda alls.

Menar du att båda ska likställas med varandra? Anders kunde då liksom ha antagit ett fint islamiskt namn.
Senast redigerad av Anonymaalko 2021-10-17 kl. 14:47.
Citera
2021-10-17, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Det är ju inte vettigt. Ser du alla som säger sig vara ngt, eller vill vara ngt, som just det de tror de är eller vill vara. Han DELTOG ju inte i mosken. Kunde inget. Agerade förvirrat.
Vad har du för INTRESSE i att se den Espen just som muslim? Är religionen väsentlig här? ÄVEN OM han nu skulle säga vid rättegången att han sköt dem, för att de inte var muslimer, vad har det med Islam att göra???? Han kunde ju lika gärna skjutit dem för att de inte var med i Hemlösa Katters förening. Det hela är ju egalt. Om mannen äär förvirrad så splelar det ingen roll om han var muslim, socialdemokrat, kattvän eller miljöfantatiker!!!!!!
Det har ingen bäring på fallet! Den muslimska trosgemenskapern, samfälligheten, har inget med detta att göra. Eller Muhammed.
Det rä faktiskt så att det delvis är även du som är galen. Fast i bildlik bemärkelse.
Varför försöker du så desperat sudda ut religionstillhörigheten hos denna mördare? Om mannen är förvirrad spelar det i allra högsta grad roll om han börjar följa en våldsbejakande religion jämfört med att gå med i Hemlösa Katters Förening. I den ena finns en bok innehållande t.ex Svärdversen, i den andra läser han en manual över avmaskning av katter.

Det finns t.o.m. undersökningar som visar att kattungar lugnar psykfall i fängelser, andra undersökningar påvisar att muslimsk radikalisering är vanligt i fängelsemiljö men du menar att Espens vansinnesdåd lika gärna kunde ha triggats av vad som helst? Ledsen, men jag köper inte det även om du kryddar dina inlägg med VERSALER och hundra utropstecken.

Tillägg: Med ”fängelse” menar jag att han levde lika isolerat som om han hade suttit i fängelse. Då behöver du inte haka upp dig på den detaljen.
Citera
2021-10-17, 14:46
Bannlyst
Citat:
Yess. Trängda människor är ju en fara. Mna skall aldrig låta en människa komma i så trängt läge. Särskilt inte nån som mår så dåligt. Finns ju en parallell med Mark Loretzon, kanske Annedalsmannen. Om det nu var han som var skyldig osv osv

Psykvården måste rustas uåp. ( so,m jag skrivit i andra inlägg )

Ansvaret ligger på politikerna som radikalt har misslyckats.
Citera
2021-10-17, 14:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det är ju inte vettigt. Ser du alla som säger sig vara ngt, eller vill vara ngt, som just det de tror de är eller vill vara. Han DELTOG ju inte i mosken. Kunde inget. Agerade förvirrat.
Vad har du för INTRESSE i att se den Espen just som muslim? Är religionen väsentlig här? ÄVEN OM han nu skulle säga vid rättegången att han sköt dem, för att de inte var muslimer, vad har det med Islam att göra???? Han kunde ju lika gärna skjutit dem för att de inte var med i Hemlösa Katters förening. Det hela är ju egalt. Om mannen äär förvirrad så splelar det ingen roll om han var muslim, socialdemokrat, kattvän eller miljöfantatiker!!!!!!
Det har ingen bäring på fallet! Den muslimska trosgemenskapern, samfälligheten, har inget med detta att göra. Eller Muhammed.
Det rä faktiskt så att det delvis är även du som är galen. Fast i bildlik bemärkelse.

Det är trist att du svarar utan att läsa inläggen som jag skrivit. Jag har som sagt ingen åsikt om Espen är muslim eller ej. Om det är relevant om han är muslim eller ej får utredningen visa.
Citera
2021-10-17, 14:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Tror inte att vår kära norrman skulle ha klarat detta:

How to Become a Muslim: 14 Steps (with Pictures) - wikiHow
https://www.wikihow.com/Become-a-Muslim
Är han ens omskuren?
Citera
2021-10-17, 14:49
Medlem
Folketstempels avatar
Jag översätter till svenska så att ingen missförstår.

Citat:
Polisinspektör Per Thomas Omholt i sydöstra polisdistriktet säger att polisen har gjort allt för att kartlägga mannens motiv. Omholt nämner "ilska, hämnd, impuls, jihad, sjukdom och provokation" som nyckelord för dessa bedömningar.
- Den hypotes som har förstärkts mest utifrån de första utredningsdagarna är sjukdom, säger Omholt, som påpekar att det är bedömningar som kan förändras kontinuerligt.
https://www.nrk.no/norge/kongsberg-siktet-overtatt-av-helsevesenet-1.15691152

Hypotesen sjukdom är alltså inte huggen i sten efter fredagens pressträff, "det är bedömningar som kan förändras kontinuerligt".
Citera
2021-10-17, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Är han ens omskuren?

Jag tror inte det. Men det är inte svårt att kolla upp det. För polisen alltså.
Citera
2021-10-17, 14:52
Avslutad
Citat:
Blanda inte päron och äpplen nu.
Salah Abdeslam greps under en eldstrid med polisen där han sköts och kunde gripas. Anders å andra sidan gav upp utan någon stridsanda alls.

Menar du att båda ska likställas med varandra? Andres kunde då liksom ha antagit ett fint islamiskt namn.
Jag menar bara att ”jihad” inte automatiskt behöver sluta med martyrskap. Det är många människor som i samhället säger sig kunna ”gå i döden” för något som är dem viktigt, de är dock extremt många färre när det kommer till kritan och döden plötsligt är ett konkret alternativ. I Mellanöstern rekryteras självmordsbombare bland efterblivna för att det är så svårt att få en normalt tänkande människa att verkligen ge sitt liv för Allah. Varför utför inte de hetsande imamerna självmordsattackerna på egen hand istället för att rekrytera andra? Är de inte radikala nog?

Med din logik skulle det inte existera några ”jihadister” överhuvudtaget eftersom de alla redan skulle ha dött i någon självmordsattack.
Senast redigerad av LepraHunk 2021-10-17 kl. 14:56.
Citera
2021-10-17, 14:53
Medlem
The man is likely somewhat retarded and not fully realized what hes done , nothing to do with islam
Citera
2021-10-17, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qmzamqckalrtgj
The man is likely somewhat retarded and not fully realized what hes done , nothing to do with islam

Anders is from Norway. They are manly retardeds people.
Senast redigerad av Anonymaalko 2021-10-17 kl. 15:02.
Citera
2021-10-17, 15:00
Medlem
antoneriks avatar
Han kommer med all sannolikhet att tillbringa sin fångenskap på psyket. Av den enkla anledningen att han inte kan sitta tillsammans med vanliga knarkhandlare och mördare. Han fungerar inte socialt i den kontexten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in