2021-10-17, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
MicroStrategys VD Michael Saylor argumenterar för att det i så fall är mer rationellt att låna FIAT med BTC som säkerhet.

Så man ska leva på lånade pengar hela tiden? Det är skapliga räntor dessutom. Som att ta ett privatlån. Du måste ju betala tillbaka lånet i FIAT ändå till slut. Eller ska du sälja din krypto för att betala av lånet som du tog för att inte behöva sälja krypto?
Citera
2021-10-17, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Citera när jag skrivit det markerade.

Rätt säker på att du har tagit det ifrån luften.

Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Återigen, du tror Bitcoin inte går att tämja. Artikeln jag skickade visar på motsatsen.

USA har inte så mycket frihet som du tror, läs om Snowden och varför han tvingades fly

Jag brukar ha rätt. Framtiden är digitala valutor skulle jag tro men det är inte Bitcoin som kommer bli huvudvalutan för alla världstransaktioner, det kommer inte tillåtas ske.

Det du säger indirekt här är att det kommer gå att styra/censurera/begränsa Bitcoin, vilket det inte kommer gå om inte allmänheten inte vill det. Det kommer vara på folkets villkor, inte bankernas/statens.

Om du påstår att "det inte kommer tillåtas ske" så kan du lika bra påstå att staten kan förbjuda Bitcoin om dom vill, vilket dom inte kommer kunna även om dom skulle vilja.
Citera
2021-10-17, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Så man ska leva på lånade pengar hela tiden? Det är skapliga räntor dessutom. Som att ta ett privatlån. Du måste ju betala tillbaka lånet i FIAT ändå till slut. Eller ska du sälja din krypto för att betala av lånet som du tog för att inte behöva sälja krypto?

Spendera lån är alltid bättre än spendera fiat, jag är nästan hela tiden max belånad.

P.g.a. inflation, samman 100 kr. kunde inte köpa samman sak nästa år, den riktiga inflation är nästan 10% per år, men räntan aldrig gå till den nivå. D.v.s. ta lån och spendera, du får mer för pengarna.

Om det är en lån som löper 20 år, då är effekten ännu större. Du kanske betala 50% mer om hela lån (räntan 2%), men inflationen kan gör allt efter 20 år 265% dyrare, även inflationen är bara 5% per år

Då krypto är helt inflation tålig, den kommer öka i värde mycket snabbare än lånets räntan, så i princip du kan alltid få nya lån utrymme för att betala gamla låns ränta
Citera
2021-10-17, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Spendera lån är alltid bättre än spendera fiat, jag är nästan hela tiden max belånad.

P.g.a. inflation, samman 100 kr. kunde inte köpa samman sak nästa år, den riktiga inflation är nästan 10% per år, men räntan aldrig gå till den nivå. D.v.s. ta lån och spendera, du får mer för pengarna.

Om det är en lån som löper 20 år, då är effekten ännu större. Du kanske betala 50% mer om hela lån (räntan 2%), men inflationen kan gör allt efter 20 år 265% dyrare, även inflationen är bara 5% per år

Då krypto är helt inflation tålig, den kommer öka i värde mycket snabbare än lånets räntan, så i princip du kan alltid få nya lån utrymme för att betala gamla låns ränta

Du verkar inte ha koll på inflation om du tror att vi haft 10% inflation i Sverige per år. Saker blir dyrare, men folk tjänar också mer så det jämnar ut sig. Inte är det 10% per år iaf.

Faktum kvarstår, hur ska du betala av ett lån i FIAT utan att tjäna FIAT? Du kan inte göra något annat än att sälja dina tillgångar isf.
Citera
2021-10-17, 03:55
Medlem
Citat:
Du verkar inte ha koll på inflation om du tror att vi haft 10% inflation i Sverige per år. Saker blir dyrare, men folk tjänar också mer så det jämnar ut sig. Inte är det 10% per år iaf.

Inflation är ganska hög, titta bara på bensin pris, råvaror är ännu sämre.
Jag har varit i Max förra veckan, pumme frites nästan halverad i diameter, d.v.s. 25% varor med samman pris som innan, en 4x inflation!

Inkomst öka eller minska påverka inte inflation: Du kan ha en löneökning av 2% per år, som är ganska vanligt vid lönehantering, men huset som du köper idag kommer kosta mycket mer i framtiden p.g.a. inflation, då inflationen händer alltid först i kapital varor

Citat:
Faktum kvarstår, hur ska du betala av ett lån i FIAT utan att tjäna FIAT? Du kan inte göra något annat än att sälja dina tillgångar isf.

Ta nya större lån och betala av gamla lån, och ha lite pengar kvar för att spendera, det gör alla staten, det är varför statsskuld bara öka och öka

Och genom sådan praktik, kan man i princip driva priset av krypto till obegränsad höjden
(FB) Kan kryptovaluta pris bara ökar och ökar, till infinity?
Senast redigerad av vatten2013 2021-10-17 kl. 03:59.
Citera
2021-10-17, 08:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Och vad kommer du säga när alla valar dumpar sina Bitcoins inför bear market? Det kommer bli samma visa igen, 60-70% ras. Och då menar du att ingen säljer?

Allt jag säger är att utbud och efterfrågan kommer driva priset kraftigt uppåt den närmsta framtiden, och på lång sikt. Under denna resa kommer det komma lokala bottnar och lokala toppar, men att som hobby tradare att försöka tajma dessa tror jag är ganska lönlöst.

Är målet att ha så många satoshis som möjligt när Bitcoin når $1M eller $5M så gör man bättre i att inte försöka sälja topparna, men däremot köpa bottnarna.

Nej, jag inte så säker på att vi kommer få se en 4:e version av boom and bust cykeln med en utdragen bear market av anledningen jag förklarat här: (FB) Om Bitcoin vinner
(tdlr: Bitcoin har gått in i fas två och börjar fylla sitt syfte som Apex Store of Value ergo volatiliteten kommer börja minska)
Senast redigerad av Leaston 2021-10-17 kl. 08:31.
Citera
2021-10-17, 08:27
Medlem
Citat:
Det du säger indirekt här är att det kommer gå att styra/censurera/begränsa Bitcoin, vilket det inte kommer gå om inte allmänheten inte vill det. Det kommer vara på folkets villkor, inte bankernas/statens.

Om du påstår att "det inte kommer tillåtas ske" så kan du lika bra påstå att staten kan förbjuda Bitcoin om dom vill, vilket dom inte kommer kunna även om dom skulle vilja.
Det går att stifta lagar, staten har den möjligheten vet du.
Citera
2021-10-17, 08:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Det är utifrån hans resonemang kring Bitcoin, och ingen kan säga att han har fel för facit talar för honom.

Lånet måste du betala tillbaka enligt de villkor du gjort med banken, det är väl inga konstigheter?

Tar du lån på 1 mille till 4% ränta och köper Bitcoin som snittar 200% så är det inga problem att betala av på lånet (alternativt förhandla om det med din nya Bitcoin tillgång som säkerhet).
Citera
2021-10-17, 10:33
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Att leva på "ränta" från sin kryptovaluta är redan nu en grej och kommer att bli ännu större i framtiden. DeFi, stejking osv kommer att bjuda på oändliga möjligheter att sätta ihop en väl diversifierad portfölj av inkomstströmmar.

En av de största aktörerna erbjuder redan nu lån i fiat till 1% om man lämnar 4x bitcoin i säkerhet.
Citera
2021-10-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Inflation är ganska hög, titta bara på bensin pris, råvaror är ännu sämre.
Jag har varit i Max förra veckan, pumme frites nästan halverad i diameter, d.v.s. 25% varor med samman pris som innan, en 4x inflation!

Inkomst öka eller minska påverka inte inflation: Du kan ha en löneökning av 2% per år, som är ganska vanligt vid lönehantering, men huset som du köper idag kommer kosta mycket mer i framtiden p.g.a. inflation, då inflationen händer alltid först i kapital varor

Ta nya större lån och betala av gamla lån, och ha lite pengar kvar för att spendera, det gör alla staten, det är varför statsskuld bara öka och öka

Och genom sådan praktik, kan man i princip driva priset av krypto till obegränsad höjden
(FB) Kan kryptovaluta pris bara ökar och ökar, till infinity?

Så om en aktie går upp med 500% mot USD/SEK, ska du då påstå att inflationen är 500%? Oljepriset har inte bara med inflation att göra.

Jag har sedan januari 2018 antecknat alla mina utgifter. Ser knappt nån skillnad på priset av mjölk eller andra livsmedel. Det finns alltid undantag, men att påstå att vi har en inflation på 10% per år i Sverige är bara fel.

Så du tar blankolån för att betala av andra lån? Köper du krypto med lånade pengar också? Låter som du ska vara med i lyxfällan. Och jag är fullt medveten om att eliten är rejält skuldsatta men har svårt att tro att du ens kommer i närheten av deras räntor.
Citera
2021-10-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det går att stifta lagar, staten har den möjligheten vet du.

Det är ju det jag försöker säga. Det finns inga lagar som kan stoppa Bitcoin. Hur bra gick det att stoppa Piratebay tycker du?
Citera
2021-10-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Allt jag säger är att utbud och efterfrågan kommer driva priset kraftigt uppåt den närmsta framtiden, och på lång sikt. Under denna resa kommer det komma lokala bottnar och lokala toppar, men att som hobby tradare att försöka tajma dessa tror jag är ganska lönlöst.

Är målet att ha så många satoshis som möjligt när Bitcoin når $1M eller $5M så gör man bättre i att inte försöka sälja topparna, men däremot köpa bottnarna.

Nej, jag inte så säker på att vi kommer få se en 4:e version av boom and bust cykeln med en utdragen bear market av anledningen jag förklarat här: (FB) Om Bitcoin vinner
(tdlr: Bitcoin har gått in i fas två och börjar fylla sitt syfte som Apex Store of Value ergo volatiliteten kommer börja minska)

Ja, du är väl som alla andra maxis som tror att vi aldrig kommer få en bear market igen bara för stora företag har börjat ta Bitcoin på allvar. Du har glömt bort att många tjänar pengar även på bear markets. Enorma pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in