2021-10-16, 20:54
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Elfa säljer faktiskt den tejp de lagade ISS med sist de fick ett hål (innan de fick till en mer permanent lagning).

Kaptontejp

Här finns lite om händelsen i sig: Space Daily

Edit: sitter med mobil och gjorde tvärtom med länkarna... ska fixa.

Nu hoppas jag det fungerar.

Det var en dyr jävla tejp, men jag kunde inte låta bli att beställa ett par rullar. Man vet ju inte när man skall laga en rymdstation nästa gång.
Citera
2021-10-16, 20:56
Medlem
Citat:
Perfekt. Då är saken löst. Besättningen på ISS har bevisat att det fungerade, och det är rapporterat av NASA, och alla de stora mediebyråerna. Tejpen finns dessutom att inhandla från ex. Elfa. Du kan alltså testa själv hemma med en relativt blygsam budget.
Hur bevisade ISS och NASA att det fungerade? Menar du att det finns bevis för den så kallade rymdens existens?
Citera
2021-10-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Bevis behöver inte komma i någon särskild form, att du som doktor i fysik skulle hävda något sådant är häpnadsväckande.
Beviset är att det inte finns något i rymden. Det finns inget tryck där. Vad skulle då vara problemet med att stänga det hålet med tejp? Inget!

Sedan återstår det för dig att förklara varför det inte är möjligt att täta det hålet med tejp när det inte finns något som hindrar det.
Jag är ganska säker på att du inte ens vågar svara på frågan. Du springer iväg som du gör hela tiden.
Citera
2021-10-16, 20:57
Medlem
Citat:
Nej, bara molekyler i rörelse. Är detta för abstrakt?
Berätta om molekylerna i rörelse och dess samband med tejp so lagar hål i rymddräkter?
Citera
2021-10-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Beviset är att det inte finns något i rymden. Det finns inget tryck där. Vad skulle då vara problemet med att stänga det hålet med tejp? Inget!
Vad bra! Visa nu hur detta går till!

Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Sedan återstår det för dig att förklara varför det inte är möjligt att täta det hålet med tejp när det inte finns något som hindrar det.
Jag är ganska säker på att du inte ens vågar svara på frågan. Du springer iväg som du gör hela tiden.
Ditt påstående, din bevisbörda.
Citera
2021-10-16, 21:02
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Kanske försöker du hitta en gemensam punkt, beröm till dig i sådana fall. Jag tycker att du gjorde ett påstående som inte kan backas upp, inget har presenterats som backar upp det heller.

Den gemensamma punkten är nog att jag respekterar människor som vågar utmana etablerade tankesätt. Det gäller bara att göra det med insikten om att man (som vanlig dödlig) inte är expert på detaljerna. Istället för att bara avfärda allt som falskt, bör man därför inse att eventuella felaktigheter troligtvis inte ryms i enkelt förklarade detaljer utan i större narrativ.

Det finns garanterat gott om falska förklaringsmodeller, och jag själv utreder alltid saker så långt jag förmår. I stort tycker jag alltså diskussioner likt denna är både uppfriskande och lärorika. Vi bör aldrig sluta vara nyfikna och ifrågasättande.
Citera
2021-10-16, 21:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du menar att vinkeln till solen skulle kunna vara annat än noll vid sol upp och nedgång?
Nej inte på en platt jord. Är den 0 grader så står den ju 0 grader oavsett var man är på en platt skiva. Det skulle med andra ord vara solnedgång samtidigt i Moskva, Stockholm och New York. I verkligheten så står solen högt på himlen i New York då den går ner i Stockholm vilket tydligt bevisar att jorden inte kan vara platt.
Citera
2021-10-16, 21:11
Medlem
Citat:
Vad bra! Visa nu hur detta går till!

Ditt påstående, din bevisbörda.
Du klipper en lagom stor bit tejp och klistrar in den över det relevanta hålet.

Jag förstår att detta kan vara svårt för dig att förstå, men kanske finnas några vänliga människor på din avdelning som kan hjälpa dig.
Citera
2021-10-16, 21:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Bevis behöver inte komma i någon särskild form, att du som doktor i fysik skulle hävda något sådant är häpnadsväckande.
Vad jag anser är bevis har nog ingen relevans alls för vad du godtar som bevis. Sluta slingra dig och svara på frågan istället.

Vad menar DU med bevis? Bild? Film? Annat?
Citera
2021-10-16, 21:13
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Berätta om molekylerna i rörelse och dess samband med tejp so lagar hål i rymddräkter?

Ok.

Tänk dig en konsertlokal full av människor som fått panik. De springer och krockar med varandra och byter riktning endast när de stöter på hinder. Varje sekund krockar alltså en massa människor med varandra och några trycks ut mot väggarna. Den totala kraften är alltså avhängigt antalet personer i lokalen, och du kan mäta den genom att räkna kollisionerna mot väggen.
Plötsligt lossnar en dörr och folk börjar spilla ut genom öppningen. Antalet personer inne i lokalen minskar alltså gradvis med antalet personer som spiller ut på torget.
Snabb som du är sätter du upp en tillfällig barriär för öppningen. Det är bara osb-skivor, och de bångnar för varje kollision, men det verkar hålla.
Ingen mystisk kraft verkar för att suga ut människor. Det är helt enkelt deras egen energi som skapar trycket.

Kanske en keff liknelse, men det är lördag och jag har ett par glas vin under västen.
Citera
2021-10-16, 21:29
Medlem
Citat:
Tack för att du erkänner att ditt påstående var taget ur röven, även om ditt erkännande består i ett infantilt påhopp. Jag antar att det är vad du är kapabel till.
Ok.
1. Kan du bevisa att vakuum i rymden skulle suga ut atmosfären om jorden var rund?
2. Kan du bevisa att solen försvinner bakom horisonten på grund av perspektiv?
Citera
2021-10-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ett vanligt fel vi vanliga dödliga gör är att tro att vi är sämre, vi har all rätt i världen att begära bevis för påståenden.
Likaså har den som förnekar fakta bevisbörda på sig att förklara varför det inte är på det viset. Ditt "vet inte" är ganska tjatigt och du beter dig som ett barn i koltåldern. Du vägrar att inse att jorden är en glob, men varför? Svaret "den ser platt ut" är inget svar då jorden är stooor, lokalt ter den sig platt, men observationer och kunskap ger att jorden är en glob.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in