2020-09-02, 11:42
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Igen, hur ska jag vetenskapligt bevisa att jorden som alltid ser platt ut, är platt?

Är en tennisboll platt? Den ser alltid platt ut om man zoomar in tillräckligt mycket (eller krymper sig själv till att bli pytteliten). Jorden är rund, och säger man att den är platt så är man efterbliven på riktigt eftersom man säger emot saker man kan bevisa.
Citera
2020-09-02, 11:48
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Nej, där har jag en begränsning i hur långt bort jag kan se solen.

För all del. Det finns en begränsning i hur långt man kan se solen. Men nu är solen så ljusstark att även om solen är en liten plattskallesol så måste den ändå åka 20 triljoner km bort för att inte vara synlig för ögat. Och man skulle fortfarande kunna se den med teleskop. Är det din vetenskapliga slutsats att solen åker 20 triljoner km mellan klockan 12 och 24 varje dag, och tillbaks igen, medan en person på andra sidan jorden kan se solen i zenit, rakt upp i himlen, klockan 12 lokal tid? Är det din vetenskapliga slutsats att solen konstant färdas i 3 ggr ljusets hastighet trots att ingen, någonsin, observerat en rörelse i solen över 15 grader i timmen? Fascinerande. Din "begränsning" har inget med din syn att göra. Den har enbart med din hjärnas kognitiva funktioner att göra.
Citera
2020-09-02, 11:51
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Precis som att jag har en begränsning i hur långt jag kan se då jag står vid stranden och blickar ut över havet. Kurvan finns bara i din fantasi.

Har du stått på en strand och sett stjärnor? Och månen? Är de längre bort än solen? Hur kommer det sig att du kan se stjärnor och månen vid din strand men inte solen?
Citera
2020-09-02, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Är en tennisboll platt? Den ser alltid platt ut om man zoomar in tillräckligt mycket (eller krymper sig själv till att bli pytteliten). Jorden är rund, och säger man att den är platt så är man efterbliven på riktigt eftersom man säger emot saker man kan bevisa.

Är en platt yta platt? För det är så vi alltid ser jorden, platt.

Sen kan du påstå att den egentligen är rund, det är du välkommen att tro. Jag håller mig till vad vi själva kan bekräfta, och låter inte fantasin skena iväg.
Citera
2020-09-02, 12:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Sen kan du påstå att den egentligen är rund, det är du välkommen att tro. Jag håller mig till vad vi själva kan bekräfta, och låter inte fantasin skena iväg.
Vetenskapen har mätt upp kurvan så dom låter inte heller fantasin skena iväg vilket du tycks tro.
Citera
2020-09-02, 12:37
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Du har aldrig sett ett berg alltså. Fascinerande. Nej, det är inte så vi ser jorden. Det är bara som du tror pga ditt väldigt begränsade intellekt. Du förstår helt enkelt inte det du ser. Du ser solen försvinna under horisonten. Du ser månen dyka upp från under horisonten. Du ser moln dyka ner under horisonten. Du ser flygplan flyga över horisonten. Du ser moln upplysta av solen medan solen är under horisonten. Allt detta ser du. Men du förstår inte att den enda möjligheten till alla dessa observationer är det faktum att jorden är rund.
Citera
2020-09-02, 12:55
Medlem
Citat:

Återigen, du måste hålla isär hur du upplever jorden och hur andra upplever jorden.

De flesta människor upplever inte jorden som platt av den enkla orsaken att vi gör observationer som motsäger en platt jord. Att t.ex se saker succesivt försvinna ned under marken är inte förenligt med "platt", att se längre från högre är inte förenligt med "platt", att se polstjärnans position över horisonten är inte förenligt med "platt".

Så sluta lägga ord i människors mun. Måhända upplever du jorden som platt men jag gör det definitivt inte.
Citera
2020-09-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Du har aldrig sett ett berg alltså. Fascinerande. Nej, det är inte så vi ser jorden. Det är bara som du tror pga ditt väldigt begränsade intellekt. Du förstår helt enkelt inte det du ser. Du ser solen försvinna under horisonten. Du ser månen dyka upp från under horisonten. Du ser moln dyka ner under horisonten. Du ser flygplan flyga över horisonten. Du ser moln upplysta av solen medan solen är under horisonten. Allt detta ser du. Men du förstår inte att den enda möjligheten till alla dessa observationer är det faktum att jorden är rund.

Finns förklaringar till hur solens ljus kan tänkas lysa upp molnens undersida, även på en platt jord: https://youtu.be/6AxbGckBaNg

Klippet tar även upp solnedgång, samt hur solen kan tyckas behålla sin storlek när den åker bort från oss.

Men skitsamma, du kommer aldrig släppa idén att allt sker på grund av kurva.

Håll hårt i fantasin!
Citera
2020-09-02, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Återigen, du måste hålla isär hur du upplever jorden och hur andra upplever jorden.

De flesta människor upplever inte jorden som platt av den enkla orsaken att vi gör observationer som motsäger en platt jord. Att t.ex se saker succesivt försvinna ned under marken är inte förenligt med "platt", att se längre från högre är inte förenligt med "platt", att se polstjärnans position över horisonten är inte förenligt med "platt".

Så sluta lägga ord i människors mun. Måhända upplever du jorden som platt men jag gör det definitivt inte.

Du misstar vad vi kan se och vad du själv upplever i din fantasi. Varken du eller jag har någonsin sett någon kurva. Sen att du i din fantasi upplever en kurva, det är något annat.
Citera
2020-09-02, 14:06
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Finns förklaringar till hur solens ljus kan tänkas lysa upp molnens undersida, även på en platt jord: https://youtu.be/6AxbGckBaNg

Klippet tar även upp solnedgång, samt hur solen kan tyckas behålla sin storlek när den åker bort från oss.

Men skitsamma, du kommer aldrig släppa idén att allt sker på grund av kurva.

Håll hårt i fantasin!

Tyvärr. Finns inte ett enda svar i den videon. Tror du det är du dummare än en dum sill. Bara totala idioter lyssnar på andra idioter. Förklara något med egna ord istället, om du klarar av det. Tvivlar starkt på att du har intellekt nog.
Hur ljusstark är solen? Har du tittat på den? För vi kan mäta hur mycket ljus den strålar ur sig. Det är väldigt väldigt mycket. 20 triljoner km behöver den färdas för att inte vara synlig längre. Förklara. Inget yootoob. Med ord.
Citera
2020-09-02, 14:42
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Vilken tro? Att jag inte tror på kurvor som bara existerar i teoretiska förklaringar och i fantasin hos människor som tror på dessa förklaringar? Den tron?

Hur förklarar plattjordare årstider? Jag har ännu inte sett en enda modell av en platt jord som förklarar varför dagarna blir längre och kortare, midnattssol och zenit runt ekvatorn.
Citera
2020-09-02, 14:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vilken tro? Att jag inte tror på kurvor som bara existerar i teoretiska förklaringar och i fantasin hos människor som tror på dessa förklaringar? Den tron?
Du tror uppenbart inte ens på dom faktiska bevis som finns t ex att det är som längst runt vid ekvatorn och inte blir längre och längre desto längre söderut du kommer som det skulle bli på en skiva.
Att det ser platt ut säger ingenting om jordens form med tanke på hur stor jorden faktiskt är.
Du tror blint på att den korta sträcka som du ser bevisar jordens form. Snacka om blind tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in