2021-10-16, 20:29
Medlem
crawlys avatar
Elfa säljer faktiskt den tejp de lagade ISS med sist de fick ett hål (innan de fick till en mer permanent lagning).

Kaptontejp

Här finns lite om händelsen i sig: Space Daily

Edit: sitter med mobil och gjorde tvärtom med länkarna... ska fixa.

Nu hoppas jag det fungerar.
Senast redigerad av crawly 2021-10-16 kl. 20:37.
Citera
2021-10-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och med bevis menar du..? Ge något exempel på vad för sorts bevis du skulle godta.
Jag skulle godta bevis, bevis räcker. Vad bevisen består i är upp till den som gör påståendet att bestämma. Vet inte doktorn det?
Citera
2021-10-16, 20:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag gillar konspirationsteorier. Faktiskt. Det gäller dock att hitta de som faktiskt innehåller okända delar. Detta är inte en sådan.
Det är uppenbart att kraften du behöver motverka är den som gasen inne i dräkten utsätter tejpen du satt igen hålet med. Avgörande faktorer är alltså hålets storkek och reparationsanordningen. Denna kraft är inte större än att du med relativt enkla medel kan reparera en mindre skada.

Att utmana etablerad vetenskap handlar inte om att helt sluta lyssna. Allt behöver inte vara falskt.
Fundera istället över sådant som månljusets temperatur. Jag har själv mätt med både värmekamera och andra verktyg utan att hitta någon tillfredställande förklaring.
Den ev kylan i månljuset kommer inte från månljuset, utan från att den molnfria himlen både låter dig se månen klart OCH gör att marken fortare kyls ned pga förluster pga värmestrålning ut i rymden.

Mysteriet löst.
Senast redigerad av nerdnerd 2021-10-16 kl. 20:44.
Citera
2021-10-16, 20:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag skulle godta bevis, bevis räcker. Vad bevisen består i är upp till den som gör påståendet att bestämma. Vet inte doktorn det?
Men vad menar du med bevis? Foto? Film? En astronaut som berättar? Annat?

Vad menar DU?
Citera
2021-10-16, 20:44
Medlem
crawlys avatar
Citat:

Perfekt. Då är saken löst. Besättningen på ISS har bevisat att det fungerade, och det är rapporterat av NASA, och alla de stora mediebyråerna. Tejpen finns dessutom att inhandla från ex. Elfa. Du kan alltså testa själv hemma med en relativt blygsam budget.
Citera
2021-10-16, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Detta är en diskussion som kommer upp regelbundet. Anledningen är alltid att FE:arne hävdar att vakuum skulle suga ut atmosfären om jorden är rund.

Naturligtvis går astronauter inte runt med gaffatejp i fickorna för att reparera eventuella hål. Om det är det enda beviset du accepterar kan vi inte hjälpa dig. Men poängen är att det inte finns någon anledning till varför man inte ska kunna stänga hål på detta sätt i rymden.

Min fråga är varför du inte vill berätta varför du inte tror det. Du måste ju ha en anledning, eller ....?
Påståendet var huruvida man kan laga ett hål i en rymddräkt med tejp, jag efterfrågade bevis för detta påstående. Det finns uppenbarligen inte bevis för detta påstående. Du vill såklart avleda från detta och man kan fråga sig varför. Många av er, ni har nu blivit de senaste timmarna, vill naturligtvis få tyst på mig. Varför då kan man undra? Är det mig personligen ni inte kan med? Jag tror det.

Men vad har det ett påstående om rymddräkter att göra? Ingenting såklart. Det här handlar ju att ifrågasätta något du som och andra älskar. Jag är ledsen om det sårar dig, men det fortfarande lögner.
Citera
2021-10-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanHunters
Inte vid solens upp och nedgång. Solens vinkel över horisonten är då 0 grader oavsett var du befinner dig på en plattjord.
Du menar att vinkeln till solen skulle kunna vara annat än noll vid sol upp och nedgång?
Citera
2021-10-16, 20:47
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Den ev kylan i månljuset kommer inte från månljuset, utan från att den molnfria himlen både låter dig se månen klart OCH gör att marken fortare kyls ned pga förluster pga värmestrålning ut i rymden.

Mysteriet löst.

Precis min tanke också, men efter ett antal olika setups med olika konstruktioner visar sig detta inte stämma. Än så länge iaf.

Jag kan varmt rekommendera alla att göra egba experiment. Om inte annat lär man sig en massa.
Citera
2021-10-16, 20:47
Medlem
Citat:
Är det inte uppenbart om du genomför hela tankeövningen från början till slut?
Innefattar tankeövningen dammsugare, cykelslangar, ballonger, colaburkar, äpplen och päron?
Citera
2021-10-16, 20:51
Medlem
Citat:
Jag gillar konspirationsteorier. Faktiskt. Det gäller dock att hitta de som faktiskt innehåller okända delar. Detta är inte en sådan.
Det är uppenbart att kraften du behöver motverka är den som gasen inne i dräkten utsätter tejpen du satt igen hålet med. Avgörande faktorer är alltså hålets storkek och reparationsanordningen. Denna kraft är inte större än att du med relativt enkla medel kan reparera en mindre skada.

Att utmana etablerad vetenskap handlar inte om att helt sluta lyssna. Allt behöver inte vara falskt.
Fundera istället över sådant som månljusets temperatur. Jag har själv mätt med både värmekamera och andra verktyg utan att hitta någon tillfredställande förklaring.
Kanske försöker du hitta en gemensam punkt, beröm till dig i sådana fall. Jag tycker att du gjorde ett påstående som inte kan backas upp, inget har presenterats som backar upp det heller.
Citera
2021-10-16, 20:52
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Innefattar tankeövningen dammsugare, cykelslangar, ballonger, colaburkar, äpplen och päron?

Nej, bara molekyler i rörelse. Är detta för abstrakt?
Citera
2021-10-16, 20:53
Medlem
Citat:
Men vad menar du med bevis? Foto? Film? En astronaut som berättar? Annat?

Vad menar DU?
Bevis behöver inte komma i någon särskild form, att du som doktor i fysik skulle hävda något sådant är häpnadsväckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in