2020-12-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Uppdaterar recensionen ur samtida filmtidning: http://www.pilum.nu/highlander-filmvideo-6-86/

Ahhh, gamla Film & Video! ☺
Nostalgi...
Citera
2020-12-10, 22:24
Bannlyst
Den första Highlander var ju felfri!

"Faciiil. Wait!...Alriight (de börjar fäktas i garaget).

Hade varit ballt att se Kurgan, Facil och negern med flera genom tidsåldrarna men man hade väl brist på idéer.

Synd att de förstörde hela serien med uppföljarna. Men det är ju inte första gången amerikansk filmindustri förstört för sig själv, de djävla klåparna.
Citera
2021-10-16, 14:05
Medlem
Highlander Officiel tråd

Highlander är en kultfilm i dess rätta bemärkelse

En fransman som spelar en skotte.

En skotte som spelar en egyptier.

Ett soundtrack som är ett A Kind Of Magic

Drog inte in så mycket i the box office, det var runt 10 15 miljoner dollar.

Den blev större med tiden och har bidragit till efterföljare och en tv serie som blev populär.

Filmcitaten är många enligt mig

There can be only one!

I have something to say. It's better to burn out, than to fade away

you have the manners of a goat, and you smell like a dung heap

Hey! Its a kind of magic

I don't like boats and i don't like water. I'm a man, not a fish

You only have one life! If you value it, go home

Vem kan glömma Sean Connerys fantastiska röst.

From the dawn of time we came; moving silently down through the centuries, living many secret lives, struggling to reach the time of the Gathering; when the few who remain will battle to the last. No one has ever known we were among you... until now.”

Vad tycker ni om denna klassiska kultfilm som har allt?
Citera
2021-10-16, 14:15
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Var länge sedan jag såg den. Minns att det fanns några snygga klipp i den. Har faktiskt tänkt kolla på den för någon vecka sedan men den verkar inte finnas på de streamingtjänster jag har.
Citera
2021-10-16, 14:48
Medlem
massuppfittarens avatar
En sån film som förstördes när jag såg om den på äldre dar. Jag klarar inte av Cristopher Lambert, omöjlig att ta seriös.
Citera
2021-10-16, 15:00
Medlem
Gillar filmen väldigt mycket. Uppföljarna var riktigt usla. Serien var Ok.
Citera
2021-10-16, 15:00
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Behöver se om den känner jag, var länge sen.
Värd att se om inte annat för Kurgan!
Citera
2021-10-16, 15:32
Medlem
The sensation you feel is the Quickening. We are one, MacLeod. We are brothers!
Citera
2021-10-16, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Var länge sedan jag såg den. Minns att det fanns några snygga klipp i den. Har faktiskt tänkt kolla på den för någon vecka sedan men den verkar inte finnas på de streamingtjänster jag har.
Jag såg om den första senast för 3-4år sedan, och jag vill minns att det var på Viaplay, men sen des har den inte funnits på någon svensk abonnemangs-tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
En sån film som förstördes när jag såg om den på äldre dar. Jag klarar inte av Cristopher Lambert, omöjlig att ta seriös.
Om du har problem med Lambert, helt legitimt, förstår antagligen ungefär vad du menar, även om jag känner precis tvärtom, så står den sig nog inte bra. Jag omvänt tycker den håller bra emot tidens tand, vilket många action/adventure/fantasy-rullar från 80-talet inte gjort.

Förhörsscenen på polisstationen poppar ofta upp i huvudet som en jag gillar, och parkeringsgarage-scenen, plus varje scen där Lambert säger något.

Å andra sidan så är odödlighets-konceptet och att han upplever flera århundraden medans andra älskvärda karaktärer dör nåt som skapar en lite olustig känsla hos en när man blir äldre, och börjar sky det oundvikliga. Har samma problem med exempelvis Bicentennial Man, AI, Logan's Run, båda versionerna av The Time Machine, Somewhere in time, Forever Young och Passengers, to name a few.

Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Gillar filmen väldigt mycket. Uppföljarna var riktigt usla. Serien var Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Behöver se om den känner jag, var länge sen.
Värd att se om inte annat för Kurgan!
Jag är halvt sugen på att se om den snart, men är mer sugen på att se om 2an's theatrical och Renegade-versionerna direkt på varann för att jämföra, nåt jag tänkte göra i många år men aldrig tagit mig tid till.

Skulle vilja plöja allting egentligen inklusive serierna, men det får bli när dom dyker upp på nån streamingtjänst, att ladda ner över 100 avsnitt är inget jag har ork till, sett till hur mycket det alltid finns att se på aningen smidigare via dom streamingtjänster man ändå har tillgång till via fjärren i form av Netflix/Viaplay/CMore/SVTPlay osv.
Citera
2021-10-16, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Vad tycker ni om denna klassiska kultfilm som har allt?

Hehe. Jag gillar den här.

Do as I say, woman!

Många slynor idag som borde lystra till den uppmaningen.
Citera
2021-10-16, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren

Därför jag inte vill se om den, det här var min favoritfilm när jag var 15 år. Jag vill minnas att den största behållningen var Clancy Brown som var både brutal och ett komiskt geni.

Det ryktas förövrigt om en nyversion med Henry "stålmannen" Cavill.
Citera
2021-10-16, 20:17
Medlem
XtraXs avatar
Är väl i tvåan solen har slutat fungera eller om de sprängt den (minns inte). Fyfan vilken rövsmet till film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in