Citat:
Ursprungligen postat av thompa
Den första Highlanderfilmen var en klassiker, om än något kass ärligt talat. Resterande filmer mår jag fysiskt illa av bara att tänka på, men det är en sak som jag inte riktigt har förstått.
Jag har inte sett hela 2:an, har bara sett ytterst lite av den, och får kväljningskänslor av det lilla skiten jag sett, men tydligen så är Sean Connery med i den, och de slåss mot en massa andra odödliga fånar.
Jag har ALLT med Highlander utom 2 st avsnitt av tv-serien, som är omöjliga att ladda ner. Har sett filmerna 1-3, håller på att kolla på endgame (4:an) och har nyss tankat highlander-the source (premiär september 2007)
Kan skriva att ettan är en klassiker, mycket bra rulle, dock konstigt att Lambert som är fransman får spela skotte och att Connery som är tvättäkta skotte får spela spanjor !!

Första filmen är tung, en topprulle som gick på bio här hemma.
2:an då?? Jo, den heter "The quickening" kom 1991 och har en rätt krånglig handling, påminner lite om Total recall från samma år. Specialeffekterna är godtagbara, finns ganska många förträffliga actionscener, Michael Ironside spelar skurken...det säger allt. Filmen är något ojämn, men blir aldrig långtråkig, men en aningen fånig ibland. Virginia Madsen har rollen som den snygga tjejen.
3:an "The sorcerer" från 1994: Långt ifrån samma kvalitetsfilm som ettan och på gränsen till B-rulle, Mario van Peebles har skurkrollen, men spelar över å det grövsta. Filmen har lite av en Terminator-kopia över sig, inspelad i Montreal fast det ska föreställa New York.
4:an "Endgame" (2000) Både Lambert och nye Highlander från tv-serien: Adrian Paul spelar med, dessutom några till från tv-serien "Methos" & "Dawson" b.la. Har sett ca 50min än så länge, filmen känns tjatig, ändå mycket fajting med karatescener osv. Ett skäl till att se rullen är ändå att wrestlingstjärnan "Edge" har en liten roll
5:an The source (2007) har tankat men ej hunnit kolla...Lambert har tydligen tröttnat på konceptet för han finns inte med, filmen är inspelad i Litauen..förväntar mig inget nyskapande den här gången heller.