2021-10-16, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Fast är inte alla "brukare" vaccinerade nu och rent av börjat få sin tredje dos? Om vaccinet är värt sitt namn borde de vara skyddade nu.

Jo de borde vara det, men jag menar att om det finns en rädsla för ovaccinerad personal, vilket det uppenbarligen gör, så borde konsekvensen inte vara att ovaccinerad personal omplaceras utan att all personal snabbtestas inför sina arbetspass, Samt att besökare också får göra det. Det borde vara mer effektivt för att hindra smittspridning. Ovaccinerad personal vet numera hur de ska arbeta för att inte sprida smitta.

Sedan ska vi ha klart för oss att brukare på särskilda boenden inte är inlåsta och isolerade nu när restriktionerna har släppt. De har både rätten och möjligheten att få komma ut på stan och på aktiviteter i samhället, oftast ett par gånger i veckan och med ledsagare som är personal på boendet. Det innebär att brukare kan vara överallt i samhället där de inte vet något om de personer som är i närheten. Det är därför vi ska fokusera på att de ska ha skydd och boosterdoser och inte på personalen.
Citera
2021-10-16, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Ja, det är väl inte så konstigt? Majoriteten av all vårdpersonal är vaccinerade.
Om de inte hade varit vaccinerade hade de ändå smittat de äldre med Delta eftersom det är den just nu dominerande varianten.

Det enda undantaget här är vårdpersonal som redan varit sjuka i COVID-19, men i det fallet är ju deras vaccinationsstatus irrelevant i frågan.

Det saknas logik i dessa argument om att vaccinerade skulle utgöra en större fara för de äldre än ovaccinerade.
Är man sjuk och jobbar i vården går man inte till jobbet. Vet man inte om att man är sjuk är det svårt att göra något såvida det inte finns väldigt tillförlitliga snabbtester som personalen kan ta och få svar innan de går till jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66

Sedan ska vi ha klart för oss att brukare på särskilda boenden inte är inlåsta och isolerade nu när restriktionerna har släppt. De har både rätten och möjligheten att få komma ut på stan och på aktiviteter i samhället, oftast ett par gånger i veckan och med ledsagare som är personal på boendet. Det innebär att brukare kan vara överallt i samhället där de inte vet något om de personer som är i närheten. Det är därför vi ska fokusera på att de ska ha skydd och boosterdoser och inte på personalen.

Jag har inte skrivit att vaccinerade sprider mer smitta, men försöker beskriva att fokus borde ligga på att brukarna får boosterdoser så att de blir adekvat skyddade.
Citera
2021-10-16, 14:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I UK har 94 procent av befolkningen antikroppar nu. Dock avtar inte smittspridningen så flockimmunitet kan vi glömma verkar det som.
Vi får nöja oss med att vaccinerna minskar antalet dödsfall.

Fast jag har lite svårt att tro på det, med tanke på deras konstant höga smittspridning. Skulle däremot Sverige nå 90-95 procent immunitet hos hela befolkningen så borde även smittspridningen minska rejält, dock inte upphöra. Men britterna syftar kanske på immuniteten hos den vuxna delen av befolkningen? Då är vi, säkert, på en brittisk nivå redan, förmodligen ännu högre.
Citera
2021-10-16, 14:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad man gör själv är inte frågan.
Vill man vaccinera sig ska man självklart göra så.
Frågan handlar om att tvinga andra.
Ska vi när/om Covid-19 är borta göra tidigare frivillig vaccinering mot tex influensa till ett tvång?

Nej, inte ens vaccinering emot Covid-19 är tvång, trots att SARS-COV2 räknas som en allmänfarlig/samhällsfarlig sjukdom. Men personer som jobbar inom vård och omsorg, bör, vaccinera sig, även, mot säsongsinfluensan.
Citera
2021-10-16, 14:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Nu måste vi reda ut det här en gång för alla. Ovaccinerade är inte lika med smittsamma. Det är troligt att de har haft covid efter två års smittspridning. Risken att de ska bära på viruset är väldigt liten. Under det senaste halvåret har de arbetat nära äldre sjuka personer utan att sprida smitta.

De äldre blir sjuka när deras eget skydd minskar och det sker väldigt sällan genom ovaccinerad personal. Det är alltså de äldres eget skydd som behöver boostas.

I övrigt bör både vaccinerad och ovaccinerad personal snabbtestas inför varje arbetspass, bara så kan vi slippa smitta på boenden. Utöver det bör väl egentligen även besökare snabbtestas innan besök.

Snabbtester är inte speciellt tillförlitliga. I, åtminstone, England så testade hela befolkningen sig regelbundet med snabbtester. Inte fan minskade det smittspridningen! Men du har rätt i att de sårbara måste ha ett bra vaccinskydd. Men jag hävdar, ändå, att jobbar man med sårbara så skall man vara vaccinerad, alternativt kunna visa på att man genomgått en SARS-COV2 infektion. Bäst är, naturligtvis, både "naturlig" immunitet och vaccin.
Citera
2021-10-16, 14:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Ok,sitter du då med spåkulan och ser ev långtids bieffekter av detta vaccin.Du svarar som du vet när det faktiskt inte är NÅGON som vet!!

Ingen vet allt till 100 procent, utom, möjligtvis, att rökning är skadlig. Det handlar, alltid, om riskbedömningar. Att väga nytta mot risk. Här förlitar jag mig på majoriteten av experterna. Min egen "intution" har inte tillräckligt med relevant material för att kunna göra en vettig bedömning.
Citera
2021-10-16, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Snabbtester är inte speciellt tillförlitliga. I, åtminstone, England så testade hela befolkningen sig regelbundet med snabbtester. Inte fan minskade det smittspridningen! Men du har rätt i att de sårbara måste ha ett bra vaccinskydd. Men jag hävdar, ändå, att jobbar man med sårbara så skall man vara vaccinerad, alternativt kunna visa på att man genomgått en SARS-COV2 infektion. Bäst är, naturligtvis, både "naturlig" immunitet och vaccin.

och ändå kommer England att byta ut PCR-tester mot antigen-tester om några veckor när resande kommer tillbaka från höstlov. För att lätta på restriktionerna.

https://www.bbc.com/news/uk-58917231

Fortfarande kan brukare som bor på särskilda boenden träffa på vilka virus som helst när de är ute på utflykter och aktiviteter. De är inte inlåsta på boendena utan ska få hjälp för att komma ut.

Fortfarande kommer du inte att bli beviljad särskilt boende om du inte redan är multisjuk, i Stockholm var medel överlevnadstid tre till fyra månader för brukare på boenden. Det finns många andra virus att oroa sig för. Risk för problem med lungorna när man är sängliggande, liggsår med mera.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-10-16 kl. 14:32. Anledning: ett tillägg
Citera
2021-10-16, 14:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
I min åldersgrupp 40-49 år har det dött 68 män enligt socialstyrelsen.
Skulle du säga att endast 68 män levde med den riskfaktor du påstod,,nä!!!
Tror en fetthalt på mer än 30% i ålder 49-49 är lite fler så med andra ord,,inte ett skit farligare för dom du försöker trycka på!!
68St!!!
Så jorden kommer definitivt inte gå under av detta virus,,men vaccinerna kan du ta fram din spåkulan och återkoppla med 😂😂

Högt blodtryck och diabetes är, givetvis, vanligare hon personer som har fetma. Men det innebär, inte, att alla med fetma bär på riskfaktorer. Men tillräckligt många gör det, (alltså de som även har måttlig fetma, 30-40 procent fett), för att de skall sticka ut i statistiken över svårt Covid-19 sjuka.
Citera
2021-10-16, 15:35
Medlem
Det verkar vara lugnt på covidfronten i Sverige. Börjar rent av bli lite tröttsamt.

Finns det några tecken på att det tar fart igen? Det finns väl ändå en del fickor med ovaccinerade kvar som covid kan nypa av?
Citera
2021-10-16, 15:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
"Antagligen A, antagligen B". Händer det inte i verkligheten, så funkar det inte.

Om man har delat ut miljarder vaccindoser, utan att någon enda håla, stat, county, stad eller kommun har lyckats utrota covid, så funkar det inte.
Man skulle ha låtit bli och gjort som Iran menar du?
Citera
2021-10-16, 15:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Helt sjukt resonemang,,ska vi tvinga hela befolkningen ha hjälm på sig när man går ut,,det kommer leda till minskade huvudtrauman.Vilket du förstår!
Alla bilar får Max köra 50 km/h för det minskar dödsolyckor,det förstår du väl!
Frågande vilken jävla värld kommer vi leva i?
Livet är en risk som vi alla har rätt att styra som vi vill,,jag kan klättra i berg om jag vill,,basejump,,ja till och med ta livet av mig!!
Om du är rädd,gå och vaccinera dig och du är skyddad,jättebra!
Men varför ska vaccinerade helt plötsligt hetsa andra,,helt sjukt!
Alla provaxare påminner mig om den gamla surgubben på gården som sa att vi cyklade för fort bland husen,utsätter andra för fara 😂
Jag, rädd?!

Inte det, och jag har dessutom haft COVID19.

Men du verkar vara sjukligt rädd för att bli stucken.

Jag antar att du en sådan där som får ett Kalle Anka-plåster på provtagningarna som tröst, eller?
Citera
2021-10-16, 15:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast det finns ju, förstås, en orsak till att FMH, ifrån den första november, inte längre rekommenderar fullvaccinerade och de som har haft covid-19 de senaste 6 månaderna att låta testa sig vid symptom. Det finns också en orsak till att de satte gränsen vid 6 månader, och det, inte av medicinska skäl. Här vore 9-18 månader mer befogat. Men man vill väl inte påverka vaccinationsviljan, vilket jag har förståelse för. "Naturlig" immunitet, plus vaccin, (och vise versa), ger, naturligtvis bäst skydd.
Ja, men nu är inte FHM kända för att tagit de rätta besluten under den här pandemin.

Faktum kvarstår att naturlig immunitet inte tycks skydda mot något egentligen.

Det är liksom inte bara Iran och Indien vi sett det utan även i Brasilien som först nu efter att man har kommit igång rejält med vaccineringarna ser en ljusning.

Resurgence of COVID-19 in Manaus, Brazil, despite high seroprevalence

https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(21)00183-5/fulltext
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in