2021-10-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag brukar, faktiskt vaccinera mig mot säsongsinfluensan. Inte varje år, men nästan. Och, ja, det har en koppling till mitt jobb, inte oro för min egen hälsa. Jag har, mig veterligen, aldrig haft säsongsinfluensa. Inte ens för länge sedan, då jag studerade och åkte på gränsfall till lunginflammation. Men numera så är jag också vaccinerad emot bakteriell lunginflammation, ett skydd som räcker i 25 år. Varför inte vaccinera sig när det finns skydd? Speciellt om ens arbete gör det extra befogat.

Har själv vaccinerat mig mot fler saker än grundvaccinerna så är absolut inte emot vanliga vaccin.
Mrna!?Mjae inte lika övertygad där tyvärr,,vi forskar fortfarande bieffekter av vaccinerna vi fick som små så tycker Mrna är lite förhastat,min mening!
Men du förstår mitt argument!?
Vanligt folk(inte du som är undantag)har fan inte vaccinerat sig VARJE ÅR men nu blev det jävligt viktigt,varför!
Skydda andra?återigen,det var ok att offra 1000 om året men inte 8000?
Vart går gränsen??
Citera
2021-10-16, 11:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tyvärr räcker den "naturliga" immuniteten efter genomgången sjukdom inte långt:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

OBS: satte citationstecken här ovan för att betona att naturlig immunitet kan misstolkas som att det hör till det medfödda immunförsvaret.

Fast det finns ju, förstås, en orsak till att FMH, ifrån den första november, inte längre rekommenderar fullvaccinerade och de som har haft covid-19 de senaste 6 månaderna att låta testa sig vid symptom. Det finns också en orsak till att de satte gränsen vid 6 månader, och det, inte av medicinska skäl. Här vore 9-18 månader mer befogat. Men man vill väl inte påverka vaccinationsviljan, vilket jag har förståelse för. "Naturlig" immunitet, plus vaccin, (och vise versa), ger, naturligtvis bäst skydd.
Citera
2021-10-16, 12:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag brukar, faktiskt vaccinera mig mot säsongsinfluensan. Inte varje år, men nästan. Och, ja, det har en koppling till mitt jobb, inte oro för min egen hälsa. Jag har, mig veterligen, aldrig haft säsongsinfluensa. Inte ens för länge sedan, då jag studerade och åkte på gränsfall till lunginflammation. Men numera så är jag också vaccinerad emot bakteriell lunginflammation, ett skydd som räcker i 25 år. Varför inte vaccinera sig när det finns skydd? Speciellt om ens arbete gör det extra befogat.
Precis min åsikt.

Varför inte vaccinera sig när det finns skydd?

Jag ansåg fram till 1993 att influensa är väl som en vanlig förkylning. Men jag fick lära mig skillnaden den hårda vägen. Fick hög feber och var golvad 10 dygn. Sedan dess influensavaccin varje år och nu mot covid och ta gärna påfyllnad mot covid flera gånger om det ger mig att skyddet består.
Tackar för tipset om vaccin mot bakteriell lunginflammation. Den borde jag även ta. Inte tänkt på den.
Citera
2021-10-16, 12:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Har själv vaccinerat mig mot fler saker än grundvaccinerna så är absolut inte emot vanliga vaccin.
Mrna!?Mjae inte lika övertygad där tyvärr,,vi forskar fortfarande bieffekter av vaccinerna vi fick som små så tycker Mrna är lite förhastat,min mening!
Men du förstår mitt argument!?
Vanligt folk(inte du som är undantag)har fan inte vaccinerat sig VARJE ÅR men nu blev det jävligt viktigt,varför!
Skydda andra?återigen,det var ok att offra 1000 om året men inte 8000?
Vart går gränsen??

Fast MRA-vaccinerna har ju getts till miljarder människor. Men, visst: är du i 20 års åldern, har haft en, konstaterad SARS-COV2 infektion tidigare, tillhör ingen riskgrupp, har ej en fetthalt på 30 procent eller mer, (som kan innebära dolda risker som diabetes och högt blodtryck), så, ja, jorden går inte under om du väljer att inte vaccinera dig med ett MRA vaccin, givetvis under förutsättning att ditt arbete inte innebär kontakt med äldre och övriga riskgrupper.
Citera
2021-10-16, 12:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Instämmer! Det behövs att 80 procent av hela befolkningen är vaccinerad med minst 2 doser, speciellt i länder där bara en liten del av befolkningen har en naturlig immunitet. Vad gäller detta så har Sverige skaffat sig en, (för dyrköpt), fördel, vilket förklarar vår, relativt, låga smittspridning. Ju äldre folk är ju viktigare är att de har ett gott vaccinskydd.

Men om Island klarar av att nå en 80 procentig vaccinationstäckning hos hela befolkningen, så borde vi kunna klara det också. Det, plus vår relativt höga andel naturligt immuniserade, borde innebära att vi får ett försummbart sjukhus och IVA fall samt en 14 dagars incidens på under 25 fall/100 000 invånare. Når vi dit så blir ovaccinerade, förutom hos vård och omsorg personal, en icke fråga.

I UK har 94 procent av befolkningen antikroppar nu. Dock avtar inte smittspridningen så flockimmunitet kan vi glömma verkar det som.
Vi får nöja oss med att vaccinerna minskar antalet dödsfall.
Citera
2021-10-16, 12:59
Medlem
Citat:

Vad man gör själv är inte frågan.
Vill man vaccinera sig ska man självklart göra så.
Frågan handlar om att tvinga andra.
Ska vi när/om Covid-19 är borta göra tidigare frivillig vaccinering mot tex influensa till ett tvång?
Citera
2021-10-16, 13:04
Bannlyst
Citat:
Bjäfs! Vi måste ju ha en av de mjukaste inställningarna i världen till ovaccinerade. Offerkoftan passar inte dig. Steriliseringarna gjordes av rasistiska, moraliska och IQ diskriminerande anledningar. Gjordes de av renodlade medicinska skäl så var de befogade.

Vi vaccinerar av medicinska skäl. Det är enbart patetiskt att du inte godtar att ovaccinerad personal, temporärt, inte borde få jobba nära sårbara människor. Men du skiter förstås, fullständigt, att gamla och handikappade dör i onödan. Allt för att skydda ditt ego!

Nu måste vi reda ut det här en gång för alla. Ovaccinerade är inte lika med smittsamma. Det är troligt att de har haft covid efter två års smittspridning. Risken att de ska bära på viruset är väldigt liten. Under det senaste halvåret har de arbetat nära äldre sjuka personer utan att sprida smitta.

De äldre blir sjuka när deras eget skydd minskar och det sker väldigt sällan genom ovaccinerad personal. Det är alltså de äldres eget skydd som behöver boostas.

I övrigt bör både vaccinerad och ovaccinerad personal snabbtestas inför varje arbetspass, bara så kan vi slippa smitta på boenden. Utöver det bör väl egentligen även besökare snabbtestas innan besök.
Citera
2021-10-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
I övrigt bör både vaccinerad och ovaccinerad personal snabbtestas inför varje arbetspass, bara så kan vi slippa smitta på boenden. Utöver det bör väl egentligen även besökare snabbtestas innan besök.
Fast är inte alla "brukare" vaccinerade nu och rent av börjat få sin tredje dos? Om vaccinet är värt sitt namn borde de vara skyddade nu.
Citera
2021-10-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Nu måste vi reda ut det här en gång för alla. Ovaccinerade är inte lika med smittsamma. Det är troligt att de har haft covid efter två års smittspridning. Risken att de ska bära på viruset är väldigt liten. Under det senaste halvåret har de arbetat nära äldre sjuka personer utan att sprida smitta.

De äldre blir sjuka när deras eget skydd minskar och det sker väldigt sällan genom ovaccinerad personal. Det är alltså de äldres eget skydd som behöver boostas.

Ja, det är väl inte så konstigt? Majoriteten av all vårdpersonal är vaccinerade.
Om de inte hade varit vaccinerade hade de ändå smittat de äldre med Delta eftersom det är den just nu dominerande varianten.

Det enda undantaget här är vårdpersonal som redan varit sjuka i COVID-19, men i det fallet är ju deras vaccinationsstatus irrelevant i frågan.

Det saknas logik i dessa argument om att vaccinerade skulle utgöra en större fara för de äldre än ovaccinerade.
Är man sjuk och jobbar i vården går man inte till jobbet. Vet man inte om att man är sjuk är det svårt att göra något såvida det inte finns väldigt tillförlitliga snabbtester som personalen kan ta och få svar innan de går till jobbet.
Citera
2021-10-16, 13:21
Medlem
Citat:
Fast MRA-vaccinerna har ju getts till miljarder människor. Men, visst: är du i 20 års åldern, har haft en, konstaterad SARS-COV2 infektion tidigare, tillhör ingen riskgrupp, har ej en fetthalt på 30 procent eller mer, (som kan innebära dolda risker som diabetes och högt blodtryck), så, ja, jorden går inte under om du väljer att inte vaccinera dig med ett MRA vaccin, givetvis under förutsättning att ditt arbete inte innebär kontakt med äldre och övriga riskgrupper.

Ok,sitter du då med spåkulan och ser ev långtids bieffekter av detta vaccin.Du svarar som du vet när det faktiskt inte är NÅGON som vet!!
Citera
2021-10-16, 13:27
Medlem
Citat:
Instämmer! Det behövs att 80 procent av hela befolkningen är vaccinerad med minst 2 doser, speciellt i länder där bara en liten del av befolkningen har en naturlig immunitet. Vad gäller detta så har Sverige skaffat sig en, (för dyrköpt), fördel, vilket förklarar vår, relativt, låga smittspridning. Ju äldre folk är ju viktigare är att de har ett gott vaccinskydd.

Men om Island klarar av att nå en 80 procentig vaccinationstäckning hos hela befolkningen, så borde vi kunna klara det också. Det, plus vår relativt höga andel naturligt immuniserade, borde innebära att vi får ett försummbart sjukhus och IVA fall samt en 14 dagars incidens på under 25 fall/100 000 invånare. Når vi dit så blir ovaccinerade, förutom hos vård och omsorg personal, en icke fråga.

Det vi i Sverige ska vara glada för är att vi är präglade av att 'ta en kula för laget'. I detta fall vaccinet. Vi har också en stor tillit till experter och myndigheter, då dessa inte har någon vinst på att lura oss. (Även om paranoikerna/konspiratorikerna i denna tråd tror det)

I mindre utvecklade länder (nästan alla andra) litar man inte på experter/myndigheter. Våran miljon nyanlända sista 20 åren har också problem med detta, även om människor runt dom dör. Man litet hellre på klanledaren eller imanen..., dessutom har många nyanlända ett begränsat konsekvenstänk.
Citera
2021-10-16, 13:30
Medlem
Citat:

I min åldersgrupp 40-49 år har det dött 68 män enligt socialstyrelsen.
Skulle du säga att endast 68 män levde med den riskfaktor du påstod,,nä!!!
Tror en fetthalt på mer än 30% i ålder 49-49 är lite fler så med andra ord,,inte ett skit farligare för dom du försöker trycka på!!
68St!!!
Så jorden kommer definitivt inte gå under av detta virus,,men vaccinerna kan du ta fram din spåkulan och återkoppla med 😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in