Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-16, 09:39
Medlem
FranzMarcs avatar
En fråga. Jag har alltid känt mig tveksam till om LP faktiskt såg mördarens ansikte. Eftersom hon inte nämnde något om detta i de tidiga förhören. Själv tror jag snarare att det rör sig om en falsk minnesbild som byggdes utifrån HHs ökända fantombild.

Nu till frågan. Vet vi om LP någonsin blev tillfrågad om att hjälpa till med en fantombild utifrån sin upplevelse? Det hade väl varit rimligt om hon nu såg mördarens ansikte i anslutning till mordet.
Citera
2021-10-16, 09:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
En fråga. Jag har alltid känt mig tveksam till om LP faktiskt såg mördarens ansikte. Eftersom hon inte nämnde något om detta i de tidiga förhören. Själv tror jag snarare att det rör sig om en falsk minnesbild som byggdes utifrån HHs ökända fantombild.

Nu till frågan. Vet vi om LP någonsin blev tillfrågad om att hjälpa till med en fantombild utifrån sin upplevelse? Det hade väl varit rimligt om hon nu såg mördarens ansikte i anslutning till mordet.

Håller med.
Nej Lisbeths uppgifter låg inte till grund för någon egen fantombild. (Endast Mårten)
Däremot kommenterade hon Sanna T's fantombild och den som alltså kom att publiceras.
Tror det framkommer i något av hennes förhör.

(Totalt tror jag att det blev 22 fantombilder från olika vittnen)
Citera
2021-10-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja, man kan ju inte ens vara säker att händelsen har inträffat.

Men om man ska spekulera angående männens uppseendeväckande uppträdande så skulle det kunna vara att man skulle göra något men det var inte meningen att döda OP, någon kanske tog ett eget initiativ och gick alldeles för långt och de tre männen är rädda för att bli indragna i något elände.

Jag tänker det kan va Svartens kompisar men har inte kollat vidare. De måste ju varit i Stockholm ett tag o skulle såklart göra ngt. Vad vet jag inte mer än jag tänkt att S fixat ett vapen o ev då på Oxen.
Citera
2021-10-16, 10:31
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Håller med.
Nej Lisbeths uppgifter låg inte till grund för någon egen fantombild. (Endast Mårten)
Däremot kommenterade hon Sanna T's fantombild och den som alltså kom att publiceras.
Tror det framkommer i något av hennes förhör.

(Totalt tror jag att det blev 22 fantombilder från olika vittnen)

Tack för svar. Precis som du skriver har jag också ett minne av att hon kommenterade och ville ändra några detaljer på Sannas bild i något förhör (En bild som är fastslaget inte är mördaren). Att det blev så många som 22 totalt hade jag ingen koll på. Dock ingen från huvudvittnet som ska ha sett ansiktet...., hmmm...., ett stort varför då hänger fortfarande i luften.
Citera
2021-10-16, 10:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tack för svar. Precis som du skriver har jag också ett minne av att hon kommenterade och ville ändra några detaljer på Sannas bild i något förhör (En bild som är fastslaget inte är mördaren). Att det blev så många som 22 totalt hade jag ingen koll på. Dock ingen från huvudvittnet som ska ha sett ansiktet...., hmmm...., ett stort varför då hänger fortfarande i luften.

Här är dessa 22
https://drive.google.com/file/d/1Cc-E2Q4AbQF7xw9cAbwYIz71uQXaNS3H/view

Försökte tidigare lista de vittnen som låg bakom vilken fantombild, men har några luckor.
Så om du eller någon vet vittnet, så bidra gärna.

Bild 1, EAE 522, Sanna Törneman

Bild 3, E 639 "Signalementet Belker", Kammarkargatan mellan Sveavägen och Saltmätargatan

Bild 4 och 5, T 143-1 Margareta Brita Nuder från Lisbeths arbetsplats

Bild 6, Z 8124 Per Mellberg i G:a Stan

Bild 8, N 3006-9 Jessica Szipo Saga-biografen

Bild 9, L 862 Grandvittne okänt

Bild 10, T 2 Mårten Palme

Bild 12, D 1336, "Skuggan" av vittnet Patricio Marquez Araya - Sergelstorg.

Bild 17, Leila Kangasviri, G:a Stan

Bild 18, L 859 Hubert Falk, maskinist på Skandia, busshållsplatsen vid Grand (Kände han möjligen SE?)

Bild 21, EAD 622 Wiklund

Bild 22 EAE 340-1 Busschauffören Peter L (Buss 43)
Citera
2021-10-16, 14:35
Medlem
Citat:

Du menar när Melander 2016 sa att bilden antagligen inte är mördaren?
Citera
2021-10-16, 15:22
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Du menar när Melander 2016 sa att bilden antagligen inte är mördaren?

Det är väl inte bara Melander. Det var väl bara på Holmers tid det troddes kunna vara det. Även Ölvebro och Hellin såg väl den som ett stort misstag.
Senast redigerad av FranzMarc 2021-10-16 kl. 15:40.
Citera
2021-10-16, 18:55
Medlem
Citat:
Det är väl inte bara Melander. Det var väl bara på Holmers tid det troddes kunna vara det. Även Ölvebro och Hellin såg väl den som ett stort misstag.

Även den bilden är ju en avbild av Svartenbrandt precis som en annan.
Citera
2021-10-16, 20:07
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Även den bilden är ju en avbild av Svartenbrandt precis som en annan.
Vid ett tillfälle gick jag igenom personalen som arbetade på anstalten som Svartenbrandt var inlåst i.
Det är är en tråd värd att forska vidare i.
Citera
2021-10-16, 20:35
Medlem
Gothuss avatar
Jag börjar bli mer och mer säker på att det grekiska TV-teamet som följde Palme den sista tiden var på uppdrag av Mossad.
Thessaloniki
Citera
2021-10-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vid ett tillfälle gick jag igenom personalen som arbetade på anstalten som Svartenbrandt var inlåst i.

Personal ska ha sagt att S inte var på plats o undrar om de lever o har undrat genom åren. Jag fick ju inte ut mer material än förhöret med läkaren o där var mer från Säter. Hittade ju var det var i liggaren sen för jag begärde ut det m läkaren på egen undran.
Citera
2021-10-17, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus

Glömde att där är ngt mordförsök på vårdare på Säter med. Fick inte ut det heller. Är i stora avsnittet om Svarten.
Han var faktiskt inte att leka med o undrar hur många han tystat med hot o annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in