2021-10-16, 01:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ett minst sagt annorlunda förhållningssätt till döden. Hon anser alltså i efterhand och i nyktert sinnestillstånd, att det var fullt naturligt att S som inte led av depression, skulle överväga att göra slut på allt.
Att hennes tankegångar var bisarra och att hon saknade livslust kan hon inte belastas för. Men av honom, kan hon begära bättre omdöme.

Sen så är det ju så, att många som drabbas av förlossningsdepression/psykos även bär på bipolär sjukdom i grunden. Den medfödda skörheten öppnar också för samsjuklighet som ångestsyndrom.
Ja, så menar jag. Det som var sjukt, förvrängt och absurt kan hon inte rå för - men hur i hela friden resonerar hon som frisk (om än fortf i psykiatrins regi och medicinskt stabiliserad)?

Det som jag tycker är något underligt är att hon faller lite utanför ramarna, för hon är minst sagt lika delaktig i det skeva snacket som honom - som sjuk och suicidal. Det är hennes problematik, lidande och önskningar han responderar på men tack och lov inte agerar ut.
Han är frisk men har grava tillkortakommanden och de är som ett slags problemlösande team. Hon är sjuk och han är blåst. Det borde hon väl se retroaktivt att det är fel.
Senast redigerad av develi 2021-10-16 kl. 02:06.
Citera
2021-10-16, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Varför då? har fam Wesström ensam rätt på gatan? skulle du ta barnen från skolan och flytta och byta efternamn för att din make/maka var en mördare, du menar alltså att barnen ska gå genom hela livet och känna skuld för något dom är oskyldiga till. Och hur tror du det går för barnen på det nya stället när ryktena kommer ifatt, ska dom fly igen då? HD är avskriven från mordet på LW och barnen är 100% oskyldiga. Om nu grannar och Wesström inte vill ha Davidsson boende där så är det helt fritt för dom att sälja och flytta,ingen som tvingar dom att bo kvar.

Nu drog Du väldigt konstiga slutsatser av det jag skrev.

Självklart har inte fam W ensamrätt på gatan.
Har inte skrivit att barnen ska känna någon skuld, de är som Du skriver helt oskyldiga. Indragna i något som måste ha tagit hårt på dessa flickor. Varför skulle det bli några rykten om dessa på ett nytt ställe tänker Du? Är det någon som rykten kommer att följa så är det HD. Alla vet att barnen är oskyldiga till skillnad från HD.

Så värst lång tid (om någon) har den yngsta inte kvar i skolan i Hjärsta.

I Hjärsta kommer de alltid att bli påminda om den förskräckliga tiden som varit under många år. Davidsson kommer att vara välbekant i Örebro under lång tid. Därav min tanke om namnbyte kunde vara bra för HD (barnen behöver för den skull inte byta namn, ingen som misstänker att de är skyldiga till något).

Nu är det väl barnen som äger det mesta av huset, hoppas de kan prata ihop sig om de vill ha kvar huset eller sälja (utan att HD lägger sig i). Vad tiden lider och flickorna blir äldre måste de bestämma sig för vem som ska ta över huset och lösa ut den andra.

Ps Råd att flytta till huset har de väl nu, misstänker att HD kommer att göra lite vinst på lgh och såg att hyran där ligger på ca 6´. Bostadsbidrag hjälper också... Ds
Citera
2021-10-16, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så först fick hon inte flytta till bostadsrätten för LW och nu får hon inte flytta till huset för dig. Varför tror folk att de har rätt att bestämna var HD ska bo?

Var har jag skrivit att hon inte får flytta till huset?
Citera
2021-10-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
HD är fortf skriven där. Flicka T har hela tiden varit skriven på Betesvägen. Knepigt.

Var menar Du att HD är skriven? Färdemansgatan eller Betesvägen?

Om hon fortsatt är skriven på Färdemansgatan är det väl inte konstigt. Lgh ligger ute som framtida försäljning och det tyder kanske på att hon letar något att köpa (kanske tyder på att Betesvägen inte är aktuell som framtida boplats). Var det så Du tänkte ang "knepigt"?
Citera
2021-10-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Var menar Du att HD är skriven? Färdemansgatan eller Betesvägen?

Om hon fortsatt är skriven på Färdemansgatan är det väl inte konstigt. Lgh ligger ute som framtida försäljning och det tyder kanske på att hon letar något att köpa (kanske tyder på att Betesvägen inte är aktuell som framtida boplats). Var det så Du tänkte ang "knepigt"?
Jag vet inte vad jag tycker är knepigt. Läger man ut ngt till försäljning, brukar man inte ha flyttat ut då. Möjligen landat på Betesvägen? Äh, jag vet inte.
Citera
2021-10-16, 10:30
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad jag tycker är knepigt. Läger man ut ngt till försäljning, brukar man inte ha flyttat ut då. Möjligen landat på Betesvägen? Äh, jag vet inte.

Lgh ligger på Hemnet under "kommande" försäljning. Brukar betyda att personen har bestämt sig för att flytta/sälja. Hen har inte bestämt datum för flytt pga olika orsaker (inte hittat rätt bostad, OK med banklån, kolla intresset mm).

Kanske också att det tyder på att HD (tillsammans med barnen) bestämt sig för att inte ha kvar villan.

Ps När man lägger ut något till försäljning så har man normalt inte flyttat innan (dock ofta bestämt/skrivit på för nästa bostad. Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-10-16 kl. 10:34.
Citera
2021-10-16, 12:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är tydligt stylat för visning via mäklaren, ser inte ut som de bor kvar. Adress kan ju stå kvar oavsett, hämtar post.
Citera
2021-10-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, och de allra, allra flesta skulle ha förståelse.
Hon var ju stensjuk och garanterat inte vid sina sinnens fulla bruk. Vilket tyvärr är det som sker vid djup allvarlig depression av värre slag. Det är helt galet det de haft som tema.
Med tanke på det som nyss diskuterats men då relaterat till RPU (förvrängd verklighetsuppfattning) så kvalar hon in på ett LPT.
Men hennes resonemang 2019 känns tyvärr inte fullt friskt heller, med tanke på vad som de facto var nära att hända. Denna förståelse är obehaglig, att det görs till nåt jämförbart med vården. Att det var att ställa upp när hon led?
Usch.

Ja verkligen "usch.
När jag tänker på hennes tidigare ( även nuvarande) sjukdomshistoria där det finns en grunddiagnos, men där även ett par andra syndrom ligger och gnager (inte minst p/a) så har jag svårt att se hur hon ens har klarat sig ute i samhället. T.o.m haft ett ansvarsfullt arbete. Barn.

För av SD fick hon säkert inte så mycket stöd som har låtit göras gällande. Eventuellt kan SD ha tyckt att det rent av var praktiskt med hennes sjukdom, då han obehindrat kunde ränna nästgårds för amorosa äventyr? Det är vad jag tror.

Kanske hade HD tillfrisknat från depressionen mycket tidigare med en omtänksam och balanserad partner. Hat och frustration hade inte fått ett så förödande starkt fäste i henne? Ett hat jag skulle tro delvis också var riktat mot SD. Hon bidade sin tid så att säga och hon hade inte särskilt bråttom.

Jag ser en kvinna med en tryckkokare full av hat, frustration, sorg och djupt kränkthet inombords. Men samtidigt en stor lättnad över att ha blivit av med både SD och Lena.

Fast ett regelrätt reningsbad tror jag ändå inte att denna mörka historia med sitt mörka slut har varit för henne. Trots den glada attityd hon uppvisar utåt.
Senast redigerad av zilvereko 2021-10-16 kl. 14:09.
Citera
2021-10-16, 13:30
Medlem
Citat:

Jättefint radhus.
Det finns ju möbler och annat kvar, enligt bilderna. Det är väl ingen brådska att flytta allt på en gång?
Citera
2021-10-16, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är tydligt stylat för visning via mäklaren, ser inte ut som de bor kvar. Adress kan ju stå kvar oavsett, hämtar post.
Makabert. Har hon för avsikt att bo i villan?
Citera
2021-10-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Makabert. Har hon för avsikt att bo i villan?

Villan ser erbarmerligt grå och dyster ut, jämfört med den fräscha bostadsrätten men det är ju HD som ska bo där... Verkar som att HD ser villan som en trofé, där en annan person som upplevt samma sorts tragik i huset väl enbart skulle bli lättad over att bli av med det?

Är huset ett mått på en personlig seger?

Att det handlar om att det skulle vara så viktigt att bo där för de snart vuxna barnens skull, snacket om barndomshemmet - det är inget jag själv tror är orsaken till att huset är så himla viktigt.
Senast redigerad av zilvereko 2021-10-16 kl. 14:10.
Citera
2021-10-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Villan ser erbarmeligt grå och dyster ut, jämfört med den fräscha bostadsrätten men det är ju HD som ska bo där... Verkar som att HD ser villan som en trofé, där en annan person som upplevt så mycket tragik i huset, enbart skulle bli lättad over att bli av med det.

Är huset ett mått på en personlig seger?

Att det handlar om att det skulle vara så viktigt att bo där för de snart vuxna barnens skull - det är inget jag själv tror är orsaken till att huset är så himla viktigt.
Tror du är inne på rätt spår här, mycket med HD har ju handlat om någon slags sjuklig tävling mot LW.
Vad tror ni, målar hon om väggarna som SD valde färgen ”soft” till?
D.v.s om hon väljer det osmakliga alternativet att flytta in i villan igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in