2021-10-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Bjäfs! Vi måste ju ha en av de mjukaste inställningarna i världen till ovaccinerade. Offerkoftan passar inte dig. Steriliseringarna gjordes av rasistiska, moraliska och IQ diskriminerande anledningar. Gjordes de av renodlade medicinska skäl så var de befogade.

Vi vaccinerar av medicinska skäl. Det är enbart patetiskt att du inte godtar att ovaccinerad personal, temporärt, inte borde få jobba nära sårbara människor. Men du skiter förstås, fullständigt, att gamla och handikappade dör i onödan. Allt för att skydda ditt ego!

Fråga:Har du vaxxat dig VARJE ÅR mot influensan för att skydda gamla och handikappade som dör i onödan?
Tror inte du gjort det,,så det är ok för dig att offra 1000 om året i influensan utan att du hetsar,men vid 8000 då jävlar!!
Vart går din gräns av döda innan du vaccinerar dig?2000?5000?
Eller låter du någon annan avgöra åt dig?
Citera
2021-10-16, 11:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
65-70% vaccintäckning duger inte:

Lithuanian hospitals stop accepting non-urgent patients amid COVID-19 surge
/.../Several regional hospitals around Vilnius were also full, said Jolita Jakutiene, executive director of the city's largest hospital, during a televised press conference.

Most of the COVID-19 patients were not vaccinated, and were above the age of 30, she added.
https://www.reuters.com/world/europe/lithuanian-hospitals-stop-accepting-non-urgent-patients-amid-covid-19-surge-2021-10-15/

Latvia records over 2,000 Covid cases for third day in a row
/.../Friday brought 2,142 cases of Covid-19, the third-highest number in a single day. The figures were higher only on Thursday and Wednesday of the same week.

Of positive cases confirmed Thursday, 1,678 were unvaccinated persons, or persons not fully vaccinated, and 464 were fully vaccinated. The total number of cases detected since the start of the pandemic now stands at 180,440.
https://eng.lsm.lv/article/society/health/latvia-records-over-2000-covid-cases-for-third-day-in-a-row.a425760/

Instämmer! Det behövs att 80 procent av hela befolkningen är vaccinerad med minst 2 doser, speciellt i länder där bara en liten del av befolkningen har en naturlig immunitet. Vad gäller detta så har Sverige skaffat sig en, (för dyrköpt), fördel, vilket förklarar vår, relativt, låga smittspridning. Ju äldre folk är ju viktigare är att de har ett gott vaccinskydd.

Men om Island klarar av att nå en 80 procentig vaccinationstäckning hos hela befolkningen, så borde vi kunna klara det också. Det, plus vår relativt höga andel naturligt immuniserade, borde innebära att vi får ett försummbart sjukhus och IVA fall samt en 14 dagars incidens på under 25 fall/100 000 invånare. Når vi dit så blir ovaccinerade, förutom hos vård och omsorg personal, en icke fråga.
Citera
2021-10-16, 11:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jepp, och Danmark liksom Sverige väntade med andra dosen. Verkar ha gett en god effekt vilket också data från Kanade visar:

New data suggests Canada's 'gamble' on delaying, mixing and matching COVID-19 vaccines paid off

https://www.cbc.ca/news/health/canada-vaccine-effectiveness-data-delayed-doses-mixing-matching-covid-19-vaccines-1.6205993

Vad jag vet gjorde man inte så i Israel.

Nä Israelerna var blixtsnabba med andra dosen enligt specifikation. Hade varit intressant att läsa om mekanismen bakom det. Funderar på om det kan ha något att göra med att immunförsvaret hinner lugna ner sig lite om längre tid passerat och därför agerar starkare vid en fördröjd andra dos.
Citera
2021-10-16, 11:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att vaccinet ger skydd mot infektion i några månader, under "pågående infektion" av vaccinet, är inget jag motsätter mig.

Däremot har just de här siffrorna ingen tyngd, eftersom dataunderlaget "spontant upptäckta fall" inte kan användas för att testa vaccinens effekt mot smitta.

Så vi ska lita mer på dina ord än en rapport från danska SSI, ok då vet vi.
Citera
2021-10-16, 11:30
Medlem
Citat:
Bjäfs! Vi måste ju ha en av de mjukaste inställningarna i världen till ovaccinerade. Offerkoftan passar inte dig. Steriliseringarna gjordes av rasistiska, moraliska och IQ diskriminerande anledningar. Gjordes de av renodlade medicinska skäl så var de befogade.

Vi vaccinerar av medicinska skäl. Det är enbart patetiskt att du inte godtar att ovaccinerad personal, temporärt, inte borde få jobba nära sårbara människor. Men du skiter förstås, fullständigt, att gamla och handikappade dör i onödan. Allt för att skydda ditt ego!
Att vi har en av de mjukaste inställningarna i världen är för att världen just nu befinner sig i ett allvarligt moraliskt förfall. Det är en relativ jämförelse.

Om man ger någon sparken för att den inte lyder, så är det tvång. Stå för det. Istället för att säga att det är "frivilligt", samtidigt som du står redo med högaffeln.
Citera
2021-10-16, 11:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Fråga:Har du vaxxat dig VARJE ÅR mot influensan för att skydda gamla och handikappade som dör i onödan?
Tror inte du gjort det,,så det är ok för dig att offra 1000 om året i influensan utan att du hetsar,men vid 8000 då jävlar!!
Vart går din gräns av döda innan du vaccinerar dig?2000?5000?
Eller låter du någon annan avgöra åt dig?

Jag brukar, faktiskt vaccinera mig mot säsongsinfluensan. Inte varje år, men nästan. Och, ja, det har en koppling till mitt jobb, inte oro för min egen hälsa. Jag har, mig veterligen, aldrig haft säsongsinfluensa. Inte ens för länge sedan, då jag studerade och åkte på gränsfall till lunginflammation. Men numera så är jag också vaccinerad emot bakteriell lunginflammation, ett skydd som räcker i 25 år. Varför inte vaccinera sig när det finns skydd? Speciellt om ens arbete gör det extra befogat.
Citera
2021-10-16, 11:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Instämmer! Det behövs att 80 procent av hela befolkningen är vaccinerad med minst 2 doser, speciellt i länder där bara en liten del av befolkningen har en naturlig immunitet. Vad gäller detta så har Sverige skaffat sig en, (för dyrköpt), fördel, vilket förklarar vår, relativt, låga smittspridning. Ju äldre folk är ju viktigare är att de har ett gott vaccinskydd.

Men om Island klarar av att nå en 80 procentig vaccinationstäckning hos hela befolkningen, så borde vi kunna klara det också. Det, plus vår relativt höga andel naturligt immuniserade, borde innebära att vi får ett försummbart sjukhus och IVA fall samt en 14 dagars incidens på under 25 fall/100 000 invånare. Når vi dit så blir ovaccinerade, förutom hos vård och omsorg personal, en icke fråga.
Tyvärr räcker den "naturliga" immuniteten efter genomgången sjukdom inte långt:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

OBS: satte citationstecken här ovan för att betona att naturlig immunitet kan misstolkas som att det hör till det medfödda immunförsvaret.
Citera
2021-10-16, 11:36
Medlem
Citat:
Lyssna nu: Om man inte är infekterad så är man inte smittsam. Infekterade vaccinerade är smittsamma under betydligt kortare tid och antagligen inte lika effektivt. Alltså det senare, virusets förmåga att replikera sig trots hög load. Tillsammans med det faktumet att vaccinerade inte är lika mottaglig för infektion d.v.s. sekundära infektioner så kommer smittspridningen att avta.

Om man vaccinerar en hel population kommer detta leda till minskad smittspridning med stigande vaccinationstäckning.

Vad är det i detta du inte förstår?

Exemplen från verkligheten är också mycket tydliga. Det motsatta att man misslyckats eller av andra skäl inte uppnått någon vidare täckning bromsar inte smittspridning trots tidigare immunitet från genomgången sjukdom bland befolkningen.
"Antagligen A, antagligen B". Händer det inte i verkligheten, så funkar det inte.

Om man har delat ut miljarder vaccindoser, utan att någon enda håla, stat, county, stad eller kommun har lyckats utrota covid, så funkar det inte.
Citera
2021-10-16, 11:36
Medlem
Citat:
Lyssna nu: Om man inte är infekterad så är man inte smittsam. Infekterade vaccinerade är smittsamma under betydligt kortare tid och antagligen inte lika effektivt. Alltså det senare, virusets förmåga att replikera sig trots hög load. Tillsammans med det faktumet att vaccinerade inte är lika mottaglig för infektion d.v.s. sekundära infektioner så kommer smittspridningen att avta.

Om man vaccinerar en hel population kommer detta leda till minskad smittspridning med stigande vaccinationstäckning.

Vad är det i detta du inte förstår?

Exemplen från verkligheten är också mycket tydliga. Det motsatta att man misslyckats eller av andra skäl inte uppnått någon vidare täckning bromsar inte smittspridning trots tidigare immunitet från genomgången sjukdom bland befolkningen.

Helt sjukt resonemang,,ska vi tvinga hela befolkningen ha hjälm på sig när man går ut,,det kommer leda till minskade huvudtrauman.Vilket du förstår!
Alla bilar får Max köra 50 km/h för det minskar dödsolyckor,det förstår du väl!
Frågande vilken jävla värld kommer vi leva i?
Livet är en risk som vi alla har rätt att styra som vi vill,,jag kan klättra i berg om jag vill,,basejump,,ja till och med ta livet av mig!!
Om du är rädd,gå och vaccinera dig och du är skyddad,jättebra!
Men varför ska vaccinerade helt plötsligt hetsa andra,,helt sjukt!
Alla provaxare påminner mig om den gamla surgubben på gården som sa att vi cyklade för fort bland husen,utsätter andra för fara 😂
Citera
2021-10-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så vi ska lita mer på dina ord än en rapport från danska SSI, ok då vet vi.
Du kan ju tänka själv också.

Vem som helst kan räkna ut att vaccinerade kommer vara grovt underrepresenterade bland upptäckta fall. De är mindre benägna att testa sig. De har ett kortare sjukdomsfönster då de kan testa positivt. De har en mindre tydlig symptombild som kan göra att de upptäcker sjukdom. De är äldre och socioekonomiskt starkare, vilket innebär färre riskkontakter.
Citera
2021-10-16, 11:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Att vi har en av de mjukaste inställningarna i världen är för att världen just nu befinner sig i ett allvarligt moraliskt förfall. Det är en relativ jämförelse.

Om man ger någon sparken för att den inte lyder, så är det tvång. Stå för det. Istället för att säga att det är "frivilligt", samtidigt som du står redo med högaffeln.

Fast att, temporärt, omplacera någon är, definitivt inte, samma sak som att säga upp någon/avskeda någon.

Sedan kan jag hålla med om att många av smittskyddsåtgärderna runt omkring i världen varit överdrivna och ibland rent vansinniga. Dessutom kan den globala folkhälsan skadats: Uteblivna vaccineringar och behandlingar emot andra allvarliga sjukdomar, arbetslöshet, isolering, och ibland, ren svält. Ibland har åtgärderna och rekommendationerna varit tragikomiska: Munskydd i de kanadensiska sängkammararna och förbud mot att stanna upp, utomhus, i en tysk stad.
Citera
2021-10-16, 11:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du kan ju tänka själv också.

Vem som helst kan räkna ut att vaccinerade kommer vara grovt underrepresenterade bland upptäckta fall. De är mindre benägna att testa sig. De har ett kortare sjukdomsfönster då de kan testa positivt. De har en mindre tydlig symptombild som kan göra att de upptäcker sjukdom. De är äldre och socioekonomiskt starkare, vilket innebär färre riskkontakter.

Så du menar att det är bara wt som är ovaccinerade? Ja det kanske stämmer. Om jag får symtom så kommer jag att testa mig i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in