• 1
  • 2
2021-10-15, 18:27
Medlem
Man läser om medelhögt och kritiskt högt ALAT värde men hittar ingen info om vilka siffror som gäller.
Referensintervallet för män är? hur förhöjt ska det vara för vidare undersökning?
Senast redigerad av MENTgu 2021-10-15 kl. 18:41.
Citera
2021-10-15, 18:59
Medlem
MisterPlus46s avatar
Under 1,2 µkat/L skall det vara vad jag kan se.
Mitt ligger lågt personligen.
Senast redigerad av MisterPlus46 2021-10-15 kl. 19:01.
Citera
2021-10-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPlus46
Under 1,2 µkat/L skall det vara vad jag kan se.
Mitt ligger lågt personligen.

Hur högt över anses vara alarmerande? En viss höjning verkar vara vanligt..
Citera
2021-10-15, 19:21
Medlem
Referensvärden

Kvinnor: 10-45 U/l (enheter per liter)

Män: 10-70 U/l

För högt S-ALAT

Nivån på S-ALAT återspeglar graden av cellskada i levern.

Vid akut hepatit stiger S-ALAT snabbt och högt, ofta upp till 10 gånger normalvärdena. Efter 1-2 veckor börjar värdet sjunka för att så småningom normaliseras när levern återhämtar sig.

Också vid biliär cirros och andra tillstånd med förhöjt galltryck i levern är värdena på ALAT ofta ordentligt förhöjda, medan de vid t.ex. en kronisk hepatit eller levercirros kan vara bara måttligt förhöjda. Vid uppföljning av dessa kroniska leversjukdomar följer man med såväl ALAT som AFOS och GT.

En liten förhöjning av S-ALAT kan också förorsakas av sjukdomar i andra organ, utan att levern är angripen, såsom blodförgiftning, blodpropp i lungan, muskeldystrofi, hjärtsvikt och njursvikt.
Citera
2021-10-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Referensvärden

Kvinnor: 10-45 U/l (enheter per liter)

Män: 10-70 U/l

För högt S-ALAT

Nivån på S-ALAT återspeglar graden av cellskada i levern.

Vid akut hepatit stiger S-ALAT snabbt och högt, ofta upp till 10 gånger normalvärdena. Efter 1-2 veckor börjar värdet sjunka för att så småningom normaliseras när levern återhämtar sig.

Också vid biliär cirros och andra tillstånd med förhöjt galltryck i levern är värdena på ALAT ofta ordentligt förhöjda, medan de vid t.ex. en kronisk hepatit eller levercirros kan vara bara måttligt förhöjda. Vid uppföljning av dessa kroniska leversjukdomar följer man med såväl ALAT som AFOS och GT.

En liten förhöjning av S-ALAT kan också förorsakas av sjukdomar i andra organ, utan att levern är angripen, såsom blodförgiftning, blodpropp i lungan, muskeldystrofi, hjärtsvikt och njursvikt.

Enbart akut hepatit med 10 gånger normalvärderna ger svar på min fråga.
Ser bara "ordentligt förhöjda" och "måttligt förhöjda" och "en liten förhöjning" men inte vilka siffror detta innebär.
Citera
2021-10-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Man läser om medelhögt och kritiskt högt ALAT värde men hittar ingen info om vilka siffror som gäller.
Referensintervallet för män är? hur förhöjt ska det vara för vidare undersökning?
När jag låg på sjukhuset hade jag 1.1 µkat/L vilket de tyckte var lite väl högt, så fick ligga lite längre tills det gick ner något.
Citera
2021-10-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
När jag låg på sjukhuset hade jag 1.1 µkat/L vilket de tyckte var lite väl högt, så fick ligga lite längre tills det gick ner något.

Är du säker på den siffran? 1,2 µkat/L anses vara fullt normalt enligt denna tråden. Annan källa hävdar att referensintervallet är 0.15-1.1, vilket ditt värde hamnar inom.
Citera
2021-10-16, 12:04
Medlem
Citat:
Är du säker på den siffran? 1,2 µkat/L anses vara fullt normalt enligt denna tråden. Annan källa hävdar att referensintervallet är 0.15-1.1, vilket ditt värde hamnar inom.
Helt säker gick in på 1177 och kollade mina värden då.
Citera
2021-10-16, 12:09
Medlem
Citat:
Helt säker gick in på 1177 och kollade mina värden då.

Ditt värde var inte för högt om du är man, är du kvinna så ska det vara under 0,75 µkat/L
Men all info jag fått så är det en mild förhöjning, inte ens närheten av kritisk.
Citera
2021-10-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ditt värde var inte för högt om du är man, är du kvinna så ska det vara under 0,75 µkat/L
Men all info jag fått så är det en mild förhöjning, inte ens närheten av kritisk.
Det kan vara så att det är skillnad mellan man och kvinna. Nu ligger jag iallafall på ett ungefär 0.35-0.40µkat/L
Citera
2021-10-16, 12:16
Medlem
Citat:
Det kan vara så att det är skillnad mellan man och kvinna. Nu ligger jag iallafall på ett ungefär 0.35-0.40µkat/L

Det ÄR så att det är skillnad mellan man och kvinna när det gäller dessa värden.
0.15-1.1 för män, 0,15-0,75 för kvinnor. Vill dock veta siffrorna hur högt över som anses kritiskt, man skiljer på mild,medel förhöjning och kritisk förhöjning.
Senast redigerad av MENTgu 2021-10-16 kl. 12:19.
Citera
2021-10-16, 12:27
Medlem
Från https://www.praktiskmedicin.se/sjukd...rden-utrednin/ levervärden < 5 gånger normalvärden och opåverkad patient kan man avvakta och följa upp efter 6 mån. Undantag vid även höjt ALP som påfodrar snabbare utredning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in