Jag tycker det r roligt att jag mste frsvara duschfiltret nr jag sjlv undrar om det funkar 😁 dremot accepterar jag endast kvalificerade svar inte som det varit hittills:"behvs inte, Sveriges vatten e bst, ingen protest!" Mod har tagit bort skert 20, trams inlgg frn trden redan. Det sjuka r ju varfr det upprr s mnga?🤔
Men jag erknner att den dr sidan suger, gr inte redigera heller. Tyvrr finns det inget p svenska, jag har kollat p en YouTuber som jag "litar p" och han rekommenderade den s drfr googlade jag lite grann samt frgar hr. Nu kan jag inte hitta just det klippet. Men det finns andra klipp. Det gller ju bde orenheter i vattnet, samt allt som kommer p vgen till kranen. Stockholms vatten e ju ckligaste d det r sjvatten frn vrldens smutsigaste sj Mlaren. Det roliga r att de sjlva sger p:
https://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/innehaller-vatten-nagra-tillsatser/
"verknslighet mot klor
En del mnniskor r verknsliga mot klor. Det finns ett enkelt stt att bli av med klor i sitt kranvatten. Om man tillstter en knivsudd askorbinsyra per liter vatten avkloreras vattnet omedelbart. Askorbinsyra r C-vitamin och finns att kpa som pulver p apotek eller i livsmedelsaffr. "
Vilket betyder att vissa mnniskor kan knna av kloret i vattnet. D borde det rimligtvis vara tillrckliga mngder fr att gra ngon form av pverkan p kroppen.
De sger ven:
I stllet fr desinfektion med klor kan ultraviolett ljus eller ozon anvndas,
men inget av dessa medel har ngon kvarstende effekt ute i vattenledningarna. Nr det finns risk att bakterier kan vxa och frka sig p vg till din kran
mste dricksvattnet desinfekteras med klor eller kloramin
https://www.svensktvatten.se/vattent...amnen-i-vatten
"Grnsvrden fr mnen i dricksvatten finns i Dricksvattenfreskrifterna (pdf). Fr mnga mnen som kan frekomma i vatten
finns det inget grnsvrde. D gller allmn frsiktighet och att gra bedmningar frn fall till fall. "
Vad menar de att det finns "inget grnsvrde" och d rder "allmn frsiktighet"???
Jag tolkar det som att vissa substanser r oklassade och mts ej. S det r egentligen en chansning p vad du dricker. Sen vet inte vetenskapen allt, det kan mycket vl visa sig i framtiden att vattnet innehller massa gifter(som det redan visat sig).
Har dessutom hrt att det finns relativt stora mngder strogen i dricksvattnet?🤔 Tror det var p nt avsnitt av swebbtv. Det skulle ju frklara en del... Hur som helst s r det bara sunt att ifrgastta detta och jag tycker det r ytterst mrkligt hur ett gng attackerar med att detta inte stmmer och vill frljliga hela saken.