Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Troligen träffades de aldrig. Lena verkar ju går en runda. På något sätt säger mig att rundan till Vivallaskolan beror på att hon inte vill stå i mörkret i skogen ensam, utan vill till bebyggelsen i ljuset och där det finns folk?
Lena går ut på nytt på vända två vid 00:07, vilket tyder på att de inte har träffats. Lena går också till Vivallaskogen dagen efter för att kolla Absolut X-mas, som "någon" sagt legat för öppet. Möjligen kan SD lurat ut Lena på något annat än Absolute X-mas 11 maj.
Så vad händer och vad gör SD mellan 22:30- 23:10???
Så
22:30- 23:10 verkar iaf SD tillräckligt upptagen för att inte svara någon av de som han har fått mess från.
Han ringer inte till polisen förrän 00:32. Det är hela 1 timme och 22 minuter efter första tystnaden från SD och en halvtimme efter den andra inleds 23:58.
23:58:16- 00:32:23 är det en ny "tystad" på SD, från det att han messar UP tills hans ringer polisen på 114 14.
Någonstans mellan
23:08:00- 00:07:40, 11-12/5 då Lena är hemma, borde SD och Lena ha haft kontakt på nytt. Det var väl du som uppmärksammade att Lena sa till J*ani:
A 158/146
"LW: Mm .. läs hennes får du se,jag är tyst en liten stund, så läser jag nått mail här ...
J: Ja okej ..
(lång tystnad)"
vilket är nära slutet av samtalet som slutar
23:54:53. Lena går ju ut från bostaden strax därefter 00:07:40
Det är en hel timme som hon är hemma. Hon är uppe i badrummet vid 23:24 och ska borsta tänderna och smörja ansiktet när hon pratar med JJ i en halvtimme. I samtalet säger hon till JJ både när hon börjar samtalet och vid slutet av samtalet ( 23:54:53) att hon ska snart lägga sig.
Man undrar om det är en undanmanöver, eller om hon strax efter att de har lagt på, får kontakt med SD, eftersom hon ger sig ut på nytt efter att ha varit hemma en timme.
För rent logiskt, det verkar ju bra mycket av en chansning att gå ut på måfå till Fågelbärsgatan igen då. Där stannar hon ju inte länge, bara två minuter mellan 00:08- 00:10, då hon messar Hallå till SD.
Sammanalagt är hon bara ute i ca 8 minuter med promenad till och från Fågelbärsgatan och hem.
Om Lena är vid Fågelbärsgatan vid 00:08, var är SD då? Redan inne i skogen? På flykt mållogorna?
Men hur lång tid kan det ta att komma hem och ringa? Han ringer ju så sent som 00:32 till polisen
Det som är knepigt är att SDs hemmamast kan täcka stora områden som vi inget vet om.
Vad man kan se är att SD är uppkopplad till hemmamasten Varbergag Varbergag 161 NO, 60° på kvällen från tidigare på kvällen och även vid 00:08 när Lena sms:sar Hallå. Det behöver ju inte betyda att han är hemma då.
Tack för en tydlig och överskådlig bild med tider och allt under kvällen!
Blivit tvungen att korta ner innehållet. Ska titta närmare på första vändan vid ett senare tillfälle. Men här kommer några reflektioner:
00:09:02 L står rakt nedanför F*gelbärsg 50, på vägen. Noggrannhetsvärdet är 10 m.
Det faller sig naturligt att det var just här de skulle ses för att vandra uppåt 250 m mot AC.
De hade lika långt att gå till mötesplatsen, ung 400 m, såvida S inte valde cykelvägen. Beräknad gångtid är 3 minuter.
Ett möte vid midnatt är sannolikt. L är lite sen och ropar Hallå, innan hon vänder efter några minuter.
S blir kontaktad av UP redan 23:06 och det visar sig vara en både pratsugen och frågvis herre. S låter irriterad, ex:
S: är det fel på checkern?
U: "svarar något om att han inte kan se bokstäverna"
S: Precis. Samma här.
U: ok, så er der sikkert en fejl
S: Absolut. Förlåt mig.
U: hvorfor?
S:
Jag vill förstöra.
Som du skriver så messar S fram tills 23:58. Svarar inte på UP:s meddelande 23:59. Och jag utgår ifrån att han befinner sig hemma, inte mitt i skogen.
Spekulerar i att tiden har flugit iväg - S inser att han kommer försent till mötet. Förbereda sig har han heller inte hunnit. Ska vi gå på hans egen berättelse så glömmer han mobilen. Det skulle kunna vara sant om han är överstressad och adrenalinstinn inför mötet som ska sluta i mord.
Han lägger alltså undan mobilen för att ta på sig ytterkläder och går därefter ut för att promenera till mötesplatsen. Kl 00:01 kan han tidigast vara på plats, om den egna historien om glömd mobil är sann.
Frågan är fortfarande varför han väljer att gå ända fram till motorvägsbron som ligger 200 m från mötesplatsen och där L stod och väntade. De behöver heller inte gå en omväg via bron för att ta sig upp till AC. Det finns två skogsstigar mittemot F*gelbärsgatan, vilket betyder att de går upp på cykelvägen och direkt in på en skogsstig som leder till cachen, dryga 200 m.
Citat:
MT: Nej vi skulle nog mötas vid, ja vi skulle mötas ehh vid, där man gick in i skogen,
Här håller han på att försäga sig och ange exakt plats, ändrar sig och förklarar luddigt "där man gick in i skogen" för att det bättre ska stämma in med vägskyltarna nedanför motorvägsbron. Får inte ihop det på annat sätt än att han vill dölja att de skulle ses på annan plats, närmare hans hem.
Citat:
FL:Mm.
MT: Och det var precis just där som jag, blev lite ansatt.
FL: Exakt, var var det sa du nånstans?
MT: Det är som en bro över motorvägen vid Bricke, nej Baronbacken heter det.
En hypotes är att han är på väg att förlora markkontakten på natten, och drabbas av tillfällig sinnesförvirring med synhallucinationer. Känner sig förföljd - av sina egna mörka skuggor? Hjältepersonligheten tar över och kontaktar polisen, som kan symbolisera rättvisa och samvete. Jag funderar om det kan röra sig om något åt det hållet med tanke på de motstridiga krafter som verkar inom honom.
Hur som helst beter han sig irrationellt och underligt; både poliser och granne ifrågasätter beteendet.
Låt säga att han promenerar ytterligare 200 m, till motorvägsbron, då är han där tidigast 00:03. Vänder om och springer hemåt. Det finns alltså en teoretisk möjlighet att han missar L med någon minut.
Hypotes nr 2: 23:58, tåget har gått och L ropar Hallå. Inte bra, han bestämmer sig för att skjuta upp sin plan med ett par timmar. Men först måste han uppfinna gärningsmän som är ute efter att råna folk på mobiler.
Råkar stöta på en granne under natten på väg till L, och lägger ner.