2021-10-15, 21:04
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra siffror en fredag så vi kan skåla för att alla 3 blåbruna partier går framåt och att de grönbruna ligger under spärren! Rödbruna regeringsblocket backar 1 %.

Jonas Hinnfors statsvetare och S-anknyten på något sätt har jag för mig, tycker att högeroppositionen inte lyckats lyfta kan bero på att M och SD nått vägs ände kring kriminalitet och migration.
https://www.svd.se/nya-hogerblocket-missar-ta-taten-vags-ande

Jag kan i viss mån hålla med. Med tanke på hur usla vänstersidan är är det ett underbetyg för M och SD i synnerhet att inte ha bättre siffror.

Någon som har tröttnat på våra gamla partier? Kanske vore dags att byta in åtta nya partier istället.
Vad sägs om att välja mellan MED, AFS, Piratpartiet, FI, Djurens vänner, Direktdemokraterna, NMR och Trygghetspartiet.
Debatterna vore roligare också.
Senast redigerad av Grevelesevi 2021-10-15 kl. 21:12.
Citera
2021-10-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Jonas Hinnfors statsvetare och S-anknyten på något sätt har jag för mig, tycker att högeroppositionen inte lyckats lyfta kan bero på att M och SD nått vägs ände kring kriminalitet och migration.

Jag kan i viss mån hålla med. Med tanke på hur usla vänstersidan är är det ett underbetyg för M och SD i synnerhet att inte ha bättre siffror.

Frågan är ju vad de borde göra istället. Det är kanske ett underbetyg för väljarna också ? Det viktiga borde ju vara det fundamentala och mindre viktigt hur det sägs ?
Citera
2021-10-15, 21:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Betalvägg, jag kan inte se hur SD nått vägs ände när de under denna mandatperiod gått från 17,5 % som ensamma i sitt eget lilla block och övriga 82.5 % hade som viktigaste fråga att vara mot dem. Nu har vi ett blågult block med 47 % och Lilla L som inte riktigt vet vad de vill. Tredubblat stöd för SD-politik och även lite falska kopior av vår politik från S.

Jonas verkar redan glömd DÖ som i praktiken rådde tills valet. Han har en sorts matematisk syn på politik där vad man tycker och vilken politik man har är oviktigt, bara vad partiet får för stöd. Om S blev stalinister eller nazister skulle inte spela någon roll, bara deras procentsats.
Citera
2021-10-15, 21:40
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Frågan är ju vad de borde göra istället. Det är kanske ett underbetyg för väljarna också ? Det viktiga borde ju vara det fundamentala och mindre viktigt hur det sägs ?
Nä man verka inte vilja byta block oavsett hur det ser ut.

Ur SVD artikeln: Men ju mer sammanhållna de olika sidorna framstår, desto svårare kommer det att vara att få till betydande väljarströmmar över gränserna. Och till det hör att väljarrörelserna redan innan grupperingarna var så tydliga som de är nu var väldigt små.

– Det är förbluffande hur stilla det stått nu under en ganska lång tid trots väldiga konvulsioner i politiken, inte minst med regeringskrisen. Det ska till stora utspel och stora konkreta förslag för att driva många väljare över gränsen mellan de här konstellationerna.

Sifos opinionschef Toivo Sjörén pekar på att varken budgeterna eller partiledardebatten har påverkat väljarna sedan förra mätningen.

– Ingenting verkar ha påverkat opinionen. Att grupperingarna framstår som tydligare tyder på att det kommer att röra sig väldigt lite mellan blocken också framöver, säger Toivo Sjörén.

Så fram med "stora utspel och stora konkreta förslag"

Citat:
Betalvägg, jag kan inte se hur SD nått vägs ände när de under denna mandatperiod gått från 17,5 % som ensamma i sitt eget lilla block och övriga 82.5 % hade som viktigaste fråga att vara mot dem. Nu har vi ett blågult block med 47 % och Lilla L som inte riktigt vet vad de vill. Tredubblat stöd för SD-politik och även lite falska kopior av vår politik från S.

Jonas verkar redan glömd DÖ som i praktiken rådde tills valet. Han har en sorts matematisk syn på politik där vad man tycker och vilken politik man har är oviktigt, bara vad partiet får för stöd. Om S blev stalinister eller nazister skulle inte spela någon roll, bara deras procentsats.

Lustigt jag har ingen prenumeration men kan se hela artikeln.
Han menar nog att nu kan det väl inte bli värre med skjutningar och sprängningar i Svea Rike.
Tror han har fel.
Citera
2021-10-15, 22:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nä man verka inte vilja byta block oavsett hur det ser ut.
Ur SVD artikeln: Men ju mer sammanhållna de olika sidorna framstår, desto svårare kommer det att vara att få till betydande väljarströmmar över gränserna. Och till det hör att väljarrörelserna redan innan grupperingarna var så tydliga som de är nu var väldigt små.
– Det är förbluffande hur stilla det stått nu under en ganska lång tid trots väldiga konvulsioner i politiken, inte minst med regeringskrisen. Det ska till stora utspel och stora konkreta förslag för att driva många väljare över gränsen mellan de här konstellationerna.
Sifos opinionschef Toivo Sjörén pekar på att varken budgeterna eller partiledardebatten har påverkat väljarna sedan förra mätningen.
– Ingenting verkar ha påverkat opinionen. Att grupperingarna framstår som tydligare tyder på att det kommer att röra sig väldigt lite mellan blocken också framöver, säger Toivo Sjörén.

Så fram med "stora utspel och stora konkreta förslag"
Lustigt jag har ingen prenumeration men kan se hela artikeln.
Han menar nog att nu kan det väl inte bli värre med skjutningar och sprängningar i Svea Rike.
Tror han har fel.

Kanske är det inte utspel som behövs om alla redan vet de nya blockens generella inriktning. Kanske är det bara samhällsutvecklingen som kan påverka opinionen. Om regeringssidan får nya problem och inte kan lösa de gamla så kan nog förskjutningen mellan blocken komma igång. Men jag upprepar till Toivo vad jag skrev till Jonas. Det har inte hänt mycket mellan regeringsblocket och oppositionen; men alla i sjuklövern har samtidigt närmat sig Sverigedemokraternas verklighetsbeskrivning. Ja tom MP talar om hårdare straff! Hade alla partier stått kvar där de var 2018 så hade opinionen sett helt annorlunda ut. Men Toivo verkar inte heller bry sig om innehållet utan bara storleken.

Politiskt, men inte opinionsmässigt, är det en kraftig förskjutning mot SD.
Citera
2021-10-15, 22:57
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Kanske är det inte utspel som behövs om alla redan vet de nya blockens generella inriktning. Kanske är det bara samhällsutvecklingen som kan påverka opinionen. Om regeringssidan får nya problem och inte kan lösa de gamla så kan nog förskjutningen mellan blocken komma igång. Men jag upprepar till Toivo vad jag skrev till Jonas. Det har inte hänt mycket mellan regeringsblocket och oppositionen; men alla i sjuklövern har samtidigt närmat sig Sverigedemokraternas verklighetsbeskrivning. Ja tom MP talar om hårdare straff! Hade alla partier stått kvar där de var 2018 så hade opinionen sett helt annorlunda ut. Men Toivo verkar inte heller bry sig om innehållet utan bara storleken.

Politiskt, men inte opinionsmässigt, är det en kraftig förskjutning mot SD
.

Knappast realpolitiskt. 99 av 100 beslut som tas är vansinniga även hösten -21
Citera
2021-10-15, 23:06
Medlem
Jag tror ni underskattat dom svängningar som kommer. Matkassarna blir allt dyrare till följd av stigande bränslepriser, skatter och iblandning i bensin och diesel. Transporter blir dyrare. Elpriserna stiger.

För dom som ligger nära marginalen ekonomiskt kommer det att bli kännbart. Även bönderna börjar bli oroliga.

Oron gynnar inte sittande regering. Men naturligtvis måste SD få fram budskapet. Och vill inte media spela med får det bli M eller KD som för fram budskapet att levnadsstandarden inte får sjunka.

Ni bör veta att trots ovanstående räknas pensionerna upp endast med 0,5% i januari. Kan ge en hundralapp.

Visst har SD ett gott utgångsläge. 19,9% var ingen dålig siffra men det bör bli bättre.
Citera
2021-10-15, 23:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Knappast realpolitiskt. 99 av 100 beslut som tas är vansinniga även hösten -21

Ja och om folk genomskådar det så kan det svänga fortare, men nu tänker sossar att de ju sagt att de var rädda för att bli kallade rasister.
Citera
2021-10-15, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror ni underskattat dom svängningar som kommer. Matkassarna blir allt dyrare till följd av stigande bränslepriser, skatter och iblandning i bensin och diesel. Transporter blir dyrare. Elpriserna stiger.

För dom som ligger nära marginalen ekonomiskt kommer det att bli kännbart. Även bönderna börjar bli oroliga.

Oron gynnar inte sittande regering. Men naturligtvis måste SD få fram budskapet. Och vill inte media spela med får det bli M eller KD som för fram budskapet att levnadsstandarden inte får sjunka.

Ni bör veta att trots ovanstående räknas pensionerna upp endast med 0,5% i januari. Kan ge en hundralapp.

Visst har SD ett gott utgångsläge. 19,9% var ingen dålig siffra men det bör bli bättre.
Är M/KD trovärdiga som bara vill sänka bensinskatten med 1 krona?

Sen håller jag med dig om att SD är alldeles för defensiva. Man har sånt utmärkt tillfälle att gå all in och till och med sätta press på M/KD. Men man gör inget av det. Att lägga ut lite memes på instagram håller inte.

Bra att MP fortsatt ligger under spärren.
Citera
2021-10-15, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Tobias Andersson är riktigt bra. Kanske mer av ett partiledarämne än Vinge, som snarare är en fortsättning på Jimmie. Andersson vågar ta ut svängarna mer. Stegerud är bra, men jag har en känsla av att hon inte har de nätverk som krävs för att bli partiledare. SD är ett extremt toppstyrt parti och ingen som inte är nära kompis med den nuvarande ledningen kommer att efterträda Åkesson.

Tillägg: Jag menar alltså att Tobias är mer offensiv än Vinge och Åkesson, och jag tror det kommer behövas i framtiden när invandringen inte längre kommer att vara en partiskiljande fråga. SD kan alltid se till att ha den absolut mest restriktiva invandringspolitiken, men det är inte säkert att det kommer att vara en stor sak för väljarna utan det blir i andra frågor där SD måste gå på offensiven och visa framfötterna.
Tobias Andersson är bäst av den enkla anledningen att han är offensiv. Därför är jag glad att han blev rättspolitisk talesperson. Martinnen i all ära, han är bra retoriskt och kunnig, men i många lägen feg och defensiv. Dessutom känns han trött på något sätt och inte lika drivande i frågor som berör som Andersson/Jomshof är.
Citera
2021-10-15, 23:28
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9

Självklart så är det ett underbetyg till väljarna. Att så många vill ha den här politiken är ju rätt imponerande i sig hur man kommit fram till den slutsatsen. Men rimligtvis så borde S snart tappa greppet om landsbygden. Jag håller numera både SD och t.o.m M som ett bättre landsbygdsparti.
Citera
2021-10-16, 00:32
Medlem
Kan en tanke med Jimmies korvturne vara att försöka värva fler medlemmar till partiet? Jag tror det, såg nåt klipp där de "skyltat" tydligt att gå med i SD. Och med tanke på att det kom hundratals (som jag uppfattade det) i varje stad, i 9 städer så tror jag de kan ha lyckats värva en bunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in