2021-10-14, 08:53
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Inget ont om henne, hon är säkert bra, men du tror inte Mattias Karlsson ligger bäst till för att en dag ta över partiledareposten i SD?
För 7-8 år sedan hade jag sagt, troligen.
Idag, absolut inte. Han är inte ens intresserad av det.
Citera
2021-10-14, 10:06
Medlem
Citat:
Inget ont om henne, hon är säkert bra, men du tror inte Mattias Karlsson ligger bäst till för att en dag ta över partiledareposten i SD?

Mattias Karlsson, är du medveten om att Expo blir vice ordförande?
Citera
2021-10-14, 11:02
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jessica Stegrud har huvudet på skaft, fötterna på jorden och dessutom attraktiv.
Borde tas hem till Sverige och förberedas att bli partiledare och sveriges första kvinnliga statsminister.

Citat:

Absolut min röst på Jessica.
Hahaha Mattias Karlsson.... Han är livrädd för offentligheten. Det har han sagt själv. Det vet vi nog alla som var med när han vikarierade för Jimmie. Aldrig att han är en kandidat. Det syns hur osäker han är i blicken. En sån kan inte vara partiledare. Näädu glöm det.
Citera
2021-10-14, 15:02
Medlem
ariberts avatar
Citat:

Mattias Karlsson har stängt dörren för partiledarposten i SD, han jobbar med andra frågor som kultur i en förening som heter Oikus eller något liknande.

SD-s kronprins är redan utsedd och det är gruppledaren Henrik Vinge.
Citera
2021-10-14, 19:00
Medlem
Henrik Vinge och Jessica Stegrud är säkert bra kandidater. På något sätt känns det bra om det kunde bli en kvinna men ännu bättre en trans men en sådan går väl inte att uppbringa. Jag skulle alltså viljar reta etablissemanget genom att SD för fram en trans.

Men politik är mer än att reta etablissemanget. Den nye pressekreteraren verkar mycket bra, namnet föll bort i min plågade hjärna.

Jag är också mycket imponerad av Tobias Andersson. Jag tror på honom. Han har det rätta lugnet och genom sitt belevade sätt och mjuka framtoning, samtidigt som han inte viker sig, kan han säkert få över fler kvinnor till den rätta sidan.
Citera
2021-10-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Henrik Vinge och Jessica Stegrud är säkert bra kandidater. På något sätt känns det bra om det kunde bli en kvinna men ännu bättre en trans men en sådan går väl inte att uppbringa. Jag skulle alltså viljar reta etablissemanget genom att SD för fram en trans.

Men politik är mer än att reta etablissemanget. Den nye pressekreteraren verkar mycket bra, namnet föll bort i min plågade hjärna.

Jag är också mycket imponerad av Tobias Andersson. Jag tror på honom. Han har det rätta lugnet och genom sitt belevade sätt och mjuka framtoning, samtidigt som han inte viker sig, kan han säkert få över fler kvinnor till den rätta sidan.
Tobias Andersson är riktigt bra. Kanske mer av ett partiledarämne än Vinge, som snarare är en fortsättning på Jimmie. Andersson vågar ta ut svängarna mer. Stegerud är bra, men jag har en känsla av att hon inte har de nätverk som krävs för att bli partiledare. SD är ett extremt toppstyrt parti och ingen som inte är nära kompis med den nuvarande ledningen kommer att efterträda Åkesson.

Tillägg: Jag menar alltså att Tobias är mer offensiv än Vinge och Åkesson, och jag tror det kommer behövas i framtiden när invandringen inte längre kommer att vara en partiskiljande fråga. SD kan alltid se till att ha den absolut mest restriktiva invandringspolitiken, men det är inte säkert att det kommer att vara en stor sak för väljarna utan det blir i andra frågor där SD måste gå på offensiven och visa framfötterna.
Senast redigerad av Friherr 2021-10-14 kl. 20:33.
Citera
2021-10-14, 22:57
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Blåbrun-gate rullar vidare tack vare SD:s "nolltolerans" och egna epitetkletande. Det fina för Expo inför valrörelsen är ju att SD själva kallar alla som är mindre liberala än de själva för samma ord som det själva råkar ut för. Om det nu visar sig att någon SD:are gillat en post från någon som partistyrelsen förklarat haram eller umgåtts med någon i AfS eller är med i en Facebook-grupp eller... så har vi fått en bekräftelse på att partiet är fullt av extremister och att "blåbrun" är en relevant beteckning.

Förbered er på en lång valrörelse om pinfärska avslöjanden om "nazistkopplingar", med Mattias Karlsson som referens på att det är "riktiga" nazister och inte på låtsas som när SD kallas bruna. Tänk om någon kunde förutspått detta...
Ja, det är helt fantastiskt. En sverigedemokratisk resa och en metamorfos, så remarkabel att få, om ens någon hade trott på det. Ens om man så givit dem framtiden för 10 år sedan!
Opinionsundersökningar och rådande teaterföreställning lär fortsätta ett tag till. 8-klövern myser ikapp nu, rikligt avlönade kring statsförvaltningarnas olika köttgrytor, omhuldande egennytta armkrokandes feghet och ängslan. Fy fan!

En lydig goj är en duktig goj.
Senast redigerad av 167-steg-kvar 2021-10-14 kl. 23:13.
Citera
2021-10-15, 17:30
Medlem
Grevelesevis avatar
Ny Sifo.
Rubriken är lovande i GP:
Kris för Miljöpartiet visar färska siffror
https://www.gp.se/nyheter/sverige/kris-f%C3%B6r-milj%C3%B6partiet-visar-f%C3%A4rska-siffror-1.57140735

M 21,9 (+0,4)
L 2,8 (-0,2)
V 10,5 (-0,1)
S 26,6 (+0,5)
MP 3,7 (-0,5)
KD 5,0 (+0,3)
SD 19,9 (+0,3)
C 8,0 (-0,9)

Intervjuer genomförda 4–14 oktober 2021. Antal intervjuer: 5 698
Citera
2021-10-15, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Ny Sifo.
Rubriken är lovande i GP:
Kris för Miljöpartiet visar färska siffror
https://www.gp.se/nyheter/sverige/kris-f%C3%B6r-milj%C3%B6partiet-visar-f%C3%A4rska-siffror-1.57140735

M 21,9 (+0,4)
L 2,8 (-0,2)
V 10,5 (-0,1)
S 26,6 (+0,5)
MP 3,7 (-0,5)
KD 5,0 (+0,3)
SD 19,9 (+0,3)
C 8,0 (-0,9)

Historiskt sett så har Sifo visat högre siffror för MP än alla andra institut, men jag är inte säker på att det gäller efter senaste valet. Man kan i alla fall hoppas att Demoskop ligger närmare sanningen med sina 3 procent för MP, men det är inte säkert.

Jag har hela tiden trott att MP ska klara sig, men nu är hatet mot partiet så starkt från alla håll att jag blir osäker. De kvinnliga förstagångsväljare som röstar på MP vill inte bli hatade utan få ryggdunkar.
Citera
2021-10-15, 18:40
Medlem
Ökningar för SD, M och KD i Sifo som gör dem till största block samt att både MP och L åker ut. Drömresultat vore det i sådana fall (eller ja, om AFS eller MED kom in också vore väl pricken över i-et men man kan inte få allt).

Rörande diskussionen om MP så var jag tidigare säker på att de klarar sig 2022, nu blir jag allt mer osäker. De blir allt mer vänsterradikala på nivån att många sossar tycker de är för vänster politiskt och de kommer få svårt att locka kvinnor från Centern, landsbyggdröster eller något av "högerblocket". Jag vet flera kvinnor som tidigare röstat MP men som nu bytt pga den extrema miljö-radikalismen. Typ "varför ska vi betala minst 20 kronor litern för diesel när större delen av världen betalar 10?". Dvs det är trevligt att rösta på MP när det mest är visioner och man får känna sig god och duktig när man röstar på den, men när man faktiskt måste betala för politiken och ser effekterna är det inte lika kul längre. Dessutom har ju de andra partierna också allt mer miljöpolitik och i takt med att fler får upp ögonen för kärnkraften blir MP allt mindre attraktiva även om man är rätt för klimathotet.

Sedan är som sagt kvinnor väldigt trenddrivna, om deras kompisar börjar klaga på MP kommer de inte våga rösta på partiet själva. MPs hopp står därför till invandrarröster och det märks att MP redan börjat rikta in sig mot denna gruppen genom att vilja ta från mestadels arbetande svenskar och ge mer till arbetslösa invandrare.
Citera
2021-10-15, 19:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Ökningar för SD, M och KD i Sifo som gör dem till största block samt att både MP och L åker ut. Drömresultat vore det i sådana fall (eller ja, om AFS eller MED kom in också vore väl pricken över i-et men man kan inte få allt).
Rörande diskussionen om MP så var jag tidigare säker på att de klarar sig 2022, nu blir jag allt mer osäker. De blir allt mer vänsterradikala på nivån att många sossar tycker de är för vänster politiskt och de kommer få svårt att locka kvinnor från Centern, landsbyggdröster eller något av "högerblocket". Jag vet flera kvinnor som tidigare röstat MP men som nu bytt pga den extrema miljö-radikalismen. Typ "varför ska vi betala minst 20 kronor litern för diesel när större delen av världen betalar 10?". Dvs det är trevligt att rösta på MP när det mest är visioner och man får känna sig god och duktig när man röstar på den, men när man faktiskt måste betala för politiken och ser effekterna är det inte lika kul längre. Dessutom har ju de andra partierna också allt mer miljöpolitik och i takt med att fler får upp ögonen för kärnkraften blir MP allt mindre attraktiva även om man är rätt för klimathotet.
Sedan är som sagt kvinnor väldigt trenddrivna, om deras kompisar börjar klaga på MP kommer de inte våga rösta på partiet själva. MPs hopp står därför till invandrarröster och det märks att MP redan börjat rikta in sig mot denna gruppen genom att vilja ta från mestadels arbetande svenskar och ge mer till arbetslösa invandrare.

Jag tror MP bara kan få invandrarröster om de klanröstar på en specifik kandidat. Partiet som sådant är ointressant för dem. De har också försökt rensa ut en del av somalier som tog över olika distrikt, i Stockholm var det Tyresö tror jag; det gick så långt att de svenska kvinnorna slutade i lokalpolitiken för det var bara en massa kvinnohatande somalie-gubbar där.

Nu vill de bli mer vänster men det kan också skapa interna slitningar, och kommer sossar och vänsterpartister att lockas dit?
Citera
2021-10-15, 19:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Ny Sifo. Rubriken är lovande i GP: Kris för Miljöpartiet visar färska siffror https://www.gp.se/nyheter/sverige/kris-f%C3%B6r-milj%C3%B6partiet-visar-f%C3%A4rska-siffror-1.57140735
M 21,9 (+0,4)
L 2,8 (-0,2)
V 10,5 (-0,1)
S 26,6 (+0,5)
MP 3,7 (-0,5)
KD 5,0 (+0,3)
SD 19,9 (+0,3)
C 8,0 (-0,9)

Bra siffror en fredag så vi kan skåla för att alla 3 blåbruna partier går framåt och att de grönbruna ligger under spärren! Rödbruna regeringsblocket backar 1 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in